Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Soumi_batti

Det gick undan mitt i natten

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Fort gick det men fortare än så gick spekulationerna och insinuationerna i en annan numera låst tråd i samma ämne.

Hur som helst; ingen vet anledningen till att det gick så fort. Tänk om det berodde på akut sjukdomsfall och panik hos föraren...

Tänk om... men å andra sidan; varför hellre fria när man kan fälla... kollektivt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gick från Örnsköldsvik till Skidsta, där en person blev avsläppt. Då gick båten i 42 kop. När den rundade Hörnskatan gick den ned till 37 knop för att därefter öka farten igen.

– Den sista markeringen ligger 400 meter innan bojen. Då färdades båten i 48 knop och har sedan styrt rakt mot bojen, berättar Näslund.

 

Långvarig panik.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer väl med all annan information hittils.

Det enda som bryter bilden är gissningen om akut sjukdomsfall. Typ en sjuk farmor som hastigt måste besökas kl 3 på natten.

48 knop i beckmörker känns....lite hastigt. Oberoende av akuta sjukdomsfall och alkoholnivåer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att man, om man nu är så berusad som TS tidigare har spekulerat om, ändå förmår köra i 40+ knop och angöra land samt släppa av en passagerare?

 

Märkligt också att 3 förståsigpåarspekulanter (TS inräknad) kunnat ha så fel - GPS:en var tydligen påslagen?

 

Tycker själv att det är en mycket märklig olycka. Kanske har man stirrat sig blind på en något missvisande GPS och ränt in i bojen? Plötsligt sjukdomsfall eller teknikfel? Eller helt enkelt dåligt omdöme pga alkohol?Jaja, vi får väl svaret tids nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt nu inte den här tråden spåra ur också, genom fortsatt plumpa personagrepp undrande. Försök istället hålla dig till ämnet. Spekulera hur mycket du vill, men sluta hugga på dina medskribenter tack. Annars låser jag personligen tråden. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om... men å andra sidan; varför hellre fria när man kan fälla... kollektivt!

Därför att halva Ö-vik har gått omkring och väntat på när.... Inte OM något liknande skulle ske.

Sen blev utfallet och följderna mycket värre än vad någon hade väntat sig.

En bruten arm och kvaddad båt var mer väntat. Inte tre dödsfall.

Sen kan jag, rent allmänt, tycka att det ligger litegrann i ett internetforums idé och syfte att det spekuleras, funderas och fabuleras ganska friskt. Det blir upp till läsaren att sålla och bedöma trovardigheten i de olika inläggen.

Du spekulerar ju själv i ditt eget inlägg:

Sjukdomsfall och panik 

Jag bor 20 mil från Ö-vik men vet, trots det, vilka dessa herrar var och skulle inte gissa på sjukdomsfall eller panik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanken att om det går fort på sjön behöver man va helskärpt både till lands och på sjön.

Har vid ett par tillfälle påpekat detta i en annan tråd där budskapet var att man inte behöver va helt vid sina sinnens fulla bruk när man kör stort och eller snabba båtar.

Kör man i 5 knop så kommer man 155  meter på en minut.

Kör man i 25 knop så kommer man 772  meter på en minut.

Kör man i 48 knop så kommer man  1482 meter på en minut.

Det tar 16 sekunder att köra 400 meter. Bojens karakteristik  är Fl(2) 6S. Dvs den blinkar två gånger med 6 sekunders mellanrum. Hur det ser ut kan man se här. http://www.maringuiden.se/marinnytta/fyrkaraktarer/ 4;e karraktären ovanifrån. 

I 48 knop kan man kommer man 148 meter mellan blinkningarna.

Personligen tror jag att man måste va helskärpt om man kör 25 -50 knop. Det finns ingen marginal för att gör misstag över huvud taget. Ju snabbare desto svårare att ha full koll. 

Man skall kanske va tacksam att man har en båt som aldrig kan komma upp i 10 knop och där medelhastigheten ligger på 3-4 knop. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av -90 talet roade sig några berusade personer sig med att med snöskoter köra över  den uppbrutna isrännan i närheten av Hörnskatan dvs i omedelbar närhet av den tragiska båtolyckan. Leken slutade med att en person hamnade i vattnet och drunknade.

Om det skulle visa sig att en av de inblande personerna i den förra händelsen nu är en av de förolyckade i båtolyckan, hur skulle det påverka er syn på vad som hänt? Är det ointressant ty historien är ointressant eller är det av intresse eftersom det kanske ger en bild av någon av de inblandades personlighet? En rent hypotetisk fråga....!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den som sitter och fjollgnäller där över att folk säger rakt ut vad de tycker, får en vänlig men bestämd uppmaning att antingen gilla läget eller dra åt helvete. Som det ska vara alltså på ett fritänkande forum.

 

Så skrev du i den förra tråden som så berömligt låstes av admin. Men nu gnäller du själv över plumpa angrepp. Särskilt plumpt var det inte, jag bara konstaterade att GPS:en trots spekulationer om motsatsen faktiskt var påslagen.

 

Men för all del, lås gärna tråden. Den borde inte ha startats (igen) från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju kommit fram nya fakta och frågan är ju intresant ur en rad perspektiv. 

Det händer ju - allt för ofta - att helt oskylldiga människor, blir påkörda av stora och snabba båtar och skadade för livet. Nu satte sig ju de dödade och skadade av fri vilja i båten, men det är ju illa nog det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrande vänligen sluta tjafsa och håll dig till ämnet. Du gjorde exakt samma sak i förra tråden dvs började gnälla och hugga på alla som sa emot dig och din syn på händelseförloppet.

Tro vad du vill, men håll dig till dig egen åsikt och sluta bitcha mot andra som inte tycker som du.

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt på en sak angående bojar och sjömärken i kända farvatten!

Hur mycket tänker man på en boj som ligger öppet ute på en fjärd egentligen?

I min hemmafjärd ligger en prick på ett niometersgrund mitt i fjärden och jag passerar den med god marginal varje gång vi går söderut. Inte tänker jag på den där pricken heller. Den finns där men med all yta som omger den så är man ju knappt i närheten av den ens.

För mina 1,25 under ytan utgör inte Stubbgrund någon risk alls.

I mörker däremot utgör ju faktiskt själva sjömärket en risk.

Om man då har kört där massvis med gånger och knappt reflekterat över sjömärket.... Finns det då inte en risk att man helt enkelt har glöm bort det?

Sen en annan grej.

Jag har aldrig kört fortare än 25 kn och då i dagsljus...

Men jag minns en natt på 80-talet när vi seglade mellan Stockholm och Kramfors.

Mitt i svarta natten styr vi mot en ljusboj i Sundsvalls hamninlopp. Farten var blygsamma 3-4 kn och ljuset syntes väldigt väl.

Men när själva bojen väl dök upp i mörkret så var det väldigt plötsligt!

Den erfarenhet jag fick var att ljus syns långt i mörkret men att bedöma avståndet helt utan referenser är fruktansvärt svårt. Det har jag tagit med mig sedan dess.

Att köra mot en ljusboj i hög fart nattetid måste vara en riktigt, riktigt svår uppgift.

Ni som kör snabba båtar kan säkert bekräfta eller förkasta det? För som sagt...

Min erfarenhet av högfartsbåtar är ytterst begränsad, framförallt nattetid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är svårt med avståndsbedömning i mörker skriver jag verkligen under på. Man får vara helskärpt i höga farter, vilket iochförsig är både kul och triggande. De få gånger jag kör i mörker i min normala marschfart mellan 25-30 knop är alla sinnen på helspänn, skulle aldirg våga mig på det om jag var avtrubbad.

En liten artikel som tar upp tips kring mörkernavigering: http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/morkernavigera-med-saker-fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fortsätter spekulationerna

Det vi nu med relativt god säkerhet är vilka som var med på båten. 

Vi antager att båten kolliderade med bojen, troligen var det så men ännu ej bevisat

Att båten 400 meter före platsen för bojen höll 48 knop. Vi vet inte om den gick fortare eller långsammare efter platsen 400 meter Kanske samma hastighet.

Troligen var några på båten onyktra men baserar sig på ej bekräftade rykten

Troligen kan man påstå att det var omdömeslöst at köra så fort med det mörker som var då.

Kanske litade man på GPS som kanske gick sönder strax före man kanske körde på bojen.

Mer rykten säger även att bojen var felanmäld på grund av bristfälligt fungerande lampa även om den efter påkörning av något fungerade.

Rykten, spekulationer och gissningar.

Än går inte fastställa något om olyckan och trevligt hade varit om vi kunde sluta med massa spekulationer och invänta utredarnas av olyckans svar. Då får vi förhoppningsvis svar på om de var berusade eller andra orsaker till olyckan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48 knop i mörker? Det finns endast en och jag menar EN förklaring. Föraren var påverkad  antingen av alkohol eller någon form av narkotikum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har således inget emot att spekulera, så länge som du får göra det på dina villkor - men kör i vind.

Det vi nu med relativt god säkerhet är vilka som var med på båten.

Har det framkommit något nytt på den fronten paxen har väl varit samma hela tiden?

Vi antager att båten kolliderade med bojen, troligen var det så men ännu ej bevisat

Nej, att det hittats delar från bojen i båtvraket kan ju ha någon annan högst trolig förklaring som tex fiskmåsar.

Att båten 400 meter före platsen för bojen höll 48 knop. Vi vet inte om den gick fortare eller långsammare efter platsen 400 meter Kanske samma hastighet.

Troligen var några på båten onyktra men baserar sig på ej bekräftade rykten

Troligen kan man påstå att det var omdömeslöst at köra så fort med det mörker som var då.

Troligen?! Att det var omdömeslöst torde framgå med allt för önskad tydlighet av det faktum att de gick på så illa att tre personer dog.

Kanske litade man på GPS som kanske gick sönder strax före man kanske körde på bojen.

Jo, och då fortsätter ju den omdömesfulla skepparen så klart i 48 knop rätt in i becksvarta natten.

Mer rykten säger även att bojen var felanmäld på grund av bristfälligt fungerande lampa även om den efter påkörning av något fungerade.

Så dina rykten fungerar som bevis medans andras bara är rykten och spekulationer. Imponerande. Vittnesutsagor på nätet berättar tvärtom att bojen blinkade som den skulle tidigare samma natt och även natten efter.

Rykten, spekulationer och gissningar.

Än går inte fastställa något om olyckan och trevligt hade varit om vi kunde sluta med massa spekulationer och invänta utredarnas av olyckans svar. Då får vi förhoppningsvis svar på om de var berusade eller andra orsaker till olyckan.

Men du spekulerar ju så gärna själv i allt som du inte har en aning om, tex 0,2-lagens inverkan på nykterheten etc. Är det av egoistiska skäl du inte vill låta andra göra det samma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag angav bara hur hur spekulationerna kan se ut. Det är därför jag i slutet skrev 

Än går inte fastställa något om olyckan och trevligt hade varit om vi kunde sluta med massa spekulationer och invänta utredarnas av olyckans svar. Då får vi förhoppningsvis svar på om de var berusade eller andra orsaker till olyckan.

Du har tydligen allt klart med hur det gått till. Kanske du har rätt. Jag själv väntar på fakta från utredarna.

Intressant det där med delar av bojen i båtvraket. den har jag missat och du får gärna ange källa till den uppgiften.

Angeående 0,2 tar vi det i en tråd avsedd för sådan diskussion.

Denna olycka anser jag att spekulationer är olämpliga med hänsyn till de omkomnas familjer. Vi har ingen rätt at döma dem genom massa påståenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähe? Man får inte döma en skeppare som kör 48 knop mitt i beckmörka natten, för då kan hans anhöriga ta anstöt.

Men att döma ut en hel yrkeskår som odugliga machosnubbar med maktmissbruk går bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 21 augusti var det fullmåne. Om jag följt detta rätt så inträffade olyckan tidig morgon den 18:e.

Jag har googlat lite, men inte hittat vädret för den aktuella natten. Men om det nu va stjärnklart och föraren hade fullgod mörkerseende så ser man lätt öarna runt omkring. Och defenetivt en lysboj.

Att köra fort vid dom förhållande tycker jag inte är helt förkastligt. Ett molnigt väder skulle kunna ge en förklaring till varför han inte såg bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte bara en yrkesgrupp som dömdes ut.

Jag har för mig att både KBV, Polisen, Riksdag och Regeringen har idiotförklaras. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och emeritus Hugo Tiberg är den end sanna guden, å Ljungbergarn förståss.

Det verkar svårt för några här att se sanningen i denna tråkiga historien.

 

Man har kört för fort, vårdslöst, och onykter, hur svårt kan det vara att fatta detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju bara jag och du och några andra illasinnade förståndshandikappade som tror att det kan va så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är väl ett utdöende släkte som tur är.

Själv så kuskar jag runt i öresund med min lilla Albin 57:a denna veckan. Ligger nu på Ven och dessförinnan i Humlebæck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det här är en intressant diskussion. Dels för att det är en spektakulär olycka. Tragisk! Javisst men ändå ganska unik och spektakulär.

De inblandade var två kända storfräsare som var mycket kända för sin fallenhet för snabba bilar, båtar, skotrar och vilda fester.

Båten är känd kring Ö-vik som en som ofta körs extremt fort.

Om du inte finner tråden intressant och lider av alla spekulationer kan du ju alltid hålla dig i andra trådar där man ägnar sig i att spekulera kring kbv:s dolda agendor, polisens arbetsscheman, politikers okunskap och diverse kändisars trovärdighet.

Att det hade läskats friskt både på Gullvik och sedan på krogen är inte ett rykte. Det är sååååååå sant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta båten kolliderade med bojen.

Fakta båten höll 48 knop 400m innan kollisionen.

Att föraren var onykter är inte fastställt även om mycket tyder på det.

Oavsett onykterhet eller inte så är mörkerkörning i 48 knop och dessutom med passagerare högst omdömeslöst och oansvarigt.

Har själv av ungdomligt oförstånd (dock spik nykter och i fullt dagsljus) tappat kontrollen i knappt 40 knop och kan tala om att jag färdades ett ansenligt antal 100m innan jag återfick kontrollen.

Efter kollisionen med bojen är det helt ovesäntlig om föraren var nykter eller inte men innan kanske ?

OT : Är själv emot 0,2 lagen eftersom denna aldrig kommer att fånga upp dessa olyckor. Vare sig föraren var onykter eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar på fullt allvar att det är bättre att vara berusad när man kör i 40 knop än att vara nykter, vilket man får anse att man är om man håller sig under 0,2.

Du säger ju själv att du hade svårt att hantera en båt i 40 knop vid ett tillfälle i nyktert tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...