Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
BlixtenDC21

Fastnat Drev VP270 i uppfällt läge

Rekommendera Poster

Vi har precis blivit båtägare till en gammal Ockelbo DC21 med VP motor och 270 drev. När vi skulle prova att fälla upp drevet i maximalt up läge verkar det som en spärr har slagit i vilket gör att det inte går att fälla ner drevet igen genom att trycka på down. I instruktionsboken som jag har hittat på nätet står det att drevet fastnar i uppfällt läge om man trycker in knappen till max up-läge för att undvika att det skakar ner när man kör båten på trailer.

Är det någon som vet hur jag får ner drevet igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Måste vara ett elektriskt fel på ändlägesbrytningen men skruva loss elmotorn på drevlyften och ta en batteridriven borrmaskin och passande bits och kör ner drevet igen. Det är en gängad stång som drar drevet upp och ner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Du behöver inte ge dig på en så omständig apparat. Sätt foten på drevet och tryck ned det istället. I lyften finns en slirkoppling som går att överlasta om man trycker på drevet.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att att ta sig i hamn, funkar det att trycka ner drevet med foten, men då funkar inte backspärren. Drevet kommer att slå upp vid backning, eftersom drevlyften fortfarande trycker på stången som frigör backspärren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Att trycka ned drevet är naturligtvis en nödåtgärd för att ta sig hem. Att backspärren inte fungerar just då är helt riktigt. Att sen reparera det som inte fungerar tar jag för givet att folk begriper att man måste göra.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...