Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
gihe

Köpa båt

Rekommendera Poster

Har en fundering kring det här med båtköperiet igen... Vill inte köpa båten i säcken utan såklart klämma, känna, provköra mm på plats men om båten nu ligger på andra sidan sverige eller säg 10-60 mil bort hur skulle ni bete er?

Det går inte att pruta innan båten är synad (då skulle jag som säljare bli tokig iaf) samtidigt som det kostar endel att åka så långt. Innan en sådan resa vill jag känna mig säker på att det åtminstone på papperet är en båt jag vill ha och säljaren lär väl känna sig ganska säker på att få sälja om man åker långväga... Vill gärna höra allas åsikter i detta både som köpare och säljare.

Kan man efter samtal och mailkonversationer säga att OM båten är i det skick att vi vill köpa den efter provkörning så är vi beredda att lägga runt X kr eller???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du säga så. Då är det ju upp till säljaren att svara om det är någon idè att du kommer och tittar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart... Känns bara oförskämt att pruta innan jag sett skicket på båten annat än på bild.

 

En annan fråga, frakt av båt, har ngn erfarenhet att dela med sig av? Säg att jag köper en båt på andra sidan landet, kan en fraktfirma sen åka och hämta båten själv eller måste jag följa med? Brukar en båtköpare ta med sig båten bums eller kommer man överens om ett datum? Gissar att det är upp till var och en så svara inte det ;)

Frågan är väl egentligen om jag som köpare/ägare måste vara med på plats när båten tas upp eller ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj!

Normala säljare brukar kunna ta på sig att se till att båten blir lastad.

Gör en överenskommelse redan vid affären, det är ju jätte svårt att själv ordna sånt i nån stad där man inte har några egna kontakter.

En Albin 25 är ganska lätt transporterad, låg och smal. Den går ju att ta på vilken lastbil som helst... Det gör förresten en Maxim 26 också ;-)..

Lycka till med båt köpet, och tveka inte att be andra mg'are att titta på en båt om den är långt bort. Rätt som det är bor det nån skön forum Nisse i närheten av säljaren...

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tycker heller inte man skall diskutera pris och pruta innan man sett båten.

Däremot tycker jag det är en annan sak om man redan från början talar om att man inte kan betala mer än en viss summa. Om säljaren tycker det är för lågt avslutar man ju bara ärendet och ingen har då spillt tid eller kostnader i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som så här.

Jag kontakta säljaren och bad om mycket bilder och specade några speciella saker jag va extra nyfiken på att se på bild. Efter att kikat på dom och pratat med säljaren över telefon och bollat en del frågor så hoppade jag in i bilen och åkte 40mil. Väl framme se pratade vi pengar.

Det blev en affär. Jag betalade en handpenning (överföring via bankens mobilapp) och åkte hem. Jag bokade en transport lokalt hos köparen. Hittade en som skulle till sthlm med annat gods så jag fick ett bra pris. Vi kom överense om att chaffisen skulle fota båten när den stod på transporten och först då skulle jag föra över slutlikviden. Det dröjde ett bra tag och jag ringde chaffisen, det visade sig att han hade glömt skicka bilden vilket resulterade i att säljaren inte fick nå pengar. Jag kontaktade säljaren å han bara ryckte på axlarna å sa -någon dag hit eller dit Hahaha. 

Dagen efter så hade jag en båt på tomten slutet gott allting gottyes

 

Jag hjälpte min kompis när han köpte sin båt i Allsingsås. Ungefär samma turårdning där. Bara glatt åka ner, pruta på plats, betala handpenning å sedan kirra transport. Han körde docl ner en andra gång för att slutföra affären på bankkontoret. Handlade om en del pengar i den affären.

Det är ju så att du kan bli bra lurad om du inte är på plats när båten sla levereras och du inte är på plats. Vill det sig illa så betalar du och han behåller båten med rätten på sin sidano

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Tycker just som du skriver är rätt sätt att pruta i förväg. Om du tycker att en båt är för dyr, är det väl bättre att du redan från början gör klart att du inte är beredd att betala mer än x kronor för båten. Då får säljaren klar för sig ditt maxbelopp.  Är hen inte beredd att sälja till det priset kan hen tala om det och slippa lägga tid på att visa båten för dig. och du slipper åka i onödan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar ovan, uppskattas! Vore såklart toppen att få ett utlåtande från ngn som bor i närheten av båten främst motorn då eftersom övrigt kanske är mer personligt vad man tycker? Avvaktar helgen här och fler foton och svar så får vi se hur jag ska ta detta vidare :)

Har fler frågor såklart och då gäller det vinterförvaringen, hade tänkt ha den på tomten om vi bara kommer upp med båten... Eftersom ingen av båtarna jag tittar på nu har någon vagn, ställning eller press till så tillkommer såklart detta köp vilket blir ganska mycket pengar om jag förstår saken rätt. Vad exakt behövs egentligen?

- om vi köper en båttrailer så vill vi ha en som båten kan stå kvar på tills sjösättningen, har ngn tips om vagn?

- Vad krävs för ställning och press för att båten skall klara en vinter full av snö och kyla? Albin 25 (även om jag vet att det finns jättemånga andra fina båtar ute...) pratar jag nu om som båt. Kan man köpa ett båttält eller vad det kan tänkas heta eller är det ställning plus separat pressenning som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj igen!

Många så kallade båttält är av rätt dålig kvalitet, i allafall dom billigaste. Regn går väl bra men mycke snö är dom inte gjorda för..

A-ställning och en riktigt kraftig pressening duger bra. Ställningen kan du själv bygga av några brädor...

/ Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte från Stockholm till Göteborg för att titta på min nuvarande båt. Den låg som demo-båt där och var helt ny vilket är lite annorlunda än för dig. Jag ville dock se hur fräsch den var efter att ha visats på Öppna Varv och för några privata spekulanter.

Sen gjorde vi en ordentlig genomgång av båten, provkörning och förhandling med säljaren på plats som följdes av viss förhandling via mail.

Båten levererades sedan till min brygga där säljaren fick en bankväxel och tog min förra båt i inbyte. Noterbart är att säljaren (en firma) bjöd ett fast pris för min gamla båt utan att ha sett den. Han hade bara fick lite kvitton och andra papper på den motorrenovering jag låtit göra.

Resan till Göteborg gjorde jag och min fru och vi såg det som en mini-semester. Trevligt!

 

En tidigare båt åkte jag från Stockholm till Kvicksund för att titta på. Åkte en gång till för att närvara när en besiktningsman tittade på båten. Sen följde förhandling via mail. Vi kom överens och jag betalade handpenning och sen bokade jag en transportör för transporten till Stockholm. Även denna båt köpte jag via en firma.

 

Ps

Anledningen till att båten togs från Göteborg till Stockholm var att säljaren skulle visa den på mässan i Wasahamnen. Efter mässan kunde vi då köpa båten på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Guzzlon, bygga ens tällning borde vi såklart kunna göra själva men bockar måste vi ändå köpa om vi inte har en trailer.

Följdfråga på det till er som har båten hemma på vintern, står den på ställning eller trailer? Hur tvättar och bottenmålar man en båt på trailer?

ChrsiterN, skönt att köpa från en firma och få den levererad :) När du köpt privat antar jag ändå att ni skrivit kontrakt på plats och lämnat handpenning innan leverans?

Vad gäller betalning då, hur brukar det ske idag? När vi sålde vår förra båt träffades vi på banken för överföringen. Vid postväxel måste man ju ha överresnkommit om ett pris redan. Handpenning, ungefär vad är brukligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...