Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Liber

Svikande rufftaket

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Comfort 30. Upptäckte för några dagar sen att mina vanter är lite lösa.Vid närmare undersökning visade sig att rufftaket under masten har svikit någon centimeter.  Vad är det som händer? Är det taket som har blivit tillplattat eller maststötan som har på något sätt svikit? Vilar maste direkt på maststötan eller på rufftaket som i sin tur stöds med maststötan?

Vad ska jag göra?

Tacksam för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag hade kontatktat försäkringsbolaget. Det är väl en viss risk att det där kommer kräva lite mer omfattande reparationer och i så fall vill nog försäkringsbolaget att en besiktningsman tittar på det?

Någon med mer erfarenhet av försäkringsfrågor gällande båtar än jag kanske har en annan åsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en svag konstruktion och inte resultatet av en plötslig händelse som tex grundstötning, så lär försäkringen inte täcka något alls. Någon sådan försäkring finns inte.

Har båten sandwichlaminat även under mastfoten (vilket är ett gissel och fusk), så kan det ha tryckts ihop. 

Sitter maststöttan rakt under mastfoten? Om inte så kan det också vara en förklaring. Även det är en dålig konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maststötan sitter direkt under masten vilket innebär att antingen är det sandwichdäck som har trycks ihop eller maststötan har trycks ner. Jag tycker att det skulle vara konstig om mastfäste skulle inte vara monerat direkt på maststötan utan på däcket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maststöttor brukar inte kunna krökas av de krafter som blir på normala cruisingbåtar.

Har du kollat under maststöttan (lyft på durkarna) så att det inte gett sig undertill....

Det finns ju bara tre ställen som kan fela:

* Däcket hoptryckt.

* Vanten slackat av någon anledning (röstjärnsfäste, vant som håller på att gå av...)

* Maststöttan sjunkit ner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfortina-varvet har tyvärr packat ihop och flyttat till Tyskland. Se här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maststötan står på en rostfritt 5 mm plåt som i sin tur är fäst vid huvudskottet och vilar på den massiva, främre delen av kölen. Jag tror inte att den kunde sjunka ner. Det syns ingenting i alla fall. Taket från insidan har gott ner vid stötan. Jag har svart att se vad som har hänt under panellen men det ser ut som maststötan gick in i rufftaket. Kan man göra sådan konstruktionsfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Comfort 30 byggdes ju under 70-talets massproduktionsperiod. Det var inte alltid som byggarna hade järnkoll på vilken hållfasthet som krävdes på olika delar av skrov o däck. Konstruktören har nog specat att det ska vara massivt mellan mastfot o maststötta. Tillverkaren kan ha lagt in en träbit (istället för divynycell som garanterat hade sjunkit ihop för längesedan) som pga läckage ruttnat och så är skadan skedd o taket sjunker....

Ett råd kan vara att mejsla ur underifrån och se vad som döljer sig i rufftaket. Eller börja med en provborrning (eller liten hålsåg) och se vad som följer med borren ut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt. Men jag hade nog inte öppnat underifrån! Provborra låter ju smart, men behöver något fixas skulle jag göra det uppifrån. Då är det inget jättesvårt jobb att lägga i nytt distansmaterial och plasta igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant att produktionen av nya båtar flyttats men enligt Ratsit så finns det fortfarande verksamhet igång. Kanske de få som är kvar vet hur det är gjort och hur det ska åtgärdas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är nackdelen eller risken med att ta det underifrån? Utseendemässigt skulle det vara mer fördelaktig att göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkla bök att jobba över huvudet hela tiden. För att inte tala om besväret med att laminera uppåt. Plasten kommer ju vilja rinna ur laminatet så det är betydligt större risk för att få luft i lagningen, bara för att ta en sak som blir svårare...

Och utseendemässigt vet jag inte... Gör ett prydligt, symmetriskt hål som sen i värsta fall får en annan färgton. Gör det så mycket runt masten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan minska båtens värde vid eventuellt försäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...