Almhults_Marinprodukter 0 Postad 27 Augusti , 2013 Hej på er. Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven. Har en Honda BF20 som inte går på fullgas. Den går normalt upp till typ 80% av max varvtal. Men när man försöker dra på det sista så tvärstannar den (drivningen alltså, inte själva motorn) för att sedan rusa utan växel i, trots att jag har växel i. Drar tillbaka gasreglaget och den går normalt igen. När jag kör i låg fart funkar den utan problem, men åter igen när jag försöker dra på fullgas så händer samma sak igen, båten tvärstannar och motorn rusar om jag inte hinner dra tillbaka gasreglaget. Det är precis som att motorn tappar drivningen på högsta varvtalen. Någon idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 27 Augusti , 2013 Menar du för att sedan rusa trots att jag har växel i. eller som du skrev för att sedan rusa utan växel i, trots att jag har växel i det blir lite motsägelse fullt men om den fortsätter att rusa med växel i så kan det vara vulkningen i proppen som ger med sig vid full belastning vid lägre varv så blir belastningen ej lika hög så då fungerar det som sagt ett möjligt senario /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Almhults_Marinprodukter 0 Postad 27 Augusti , 2013 Ja, du tolkade min text helt rätt. Det var dåligt formulerat. Har inte kollat hur propellern ser ut, men du menar alltså att propellern är gjort i två delar så att säga? Med ett nav och ett propellerhus med gummibussning emellan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 27 Augusti , 2013 Ok då förstod jag rätt sök på slirande propeller så år du en del uppslag hur du kan lösa detta och även tips på andra möjliga orsaker Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser