Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Almhults_Marinprodukter

Honda 20 hk tappar drivningen

Rekommendera Poster

Hej på er. Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven.

Har en Honda BF20 som inte går på fullgas. Den går normalt upp till typ 80% av max varvtal. Men när man försöker dra på det sista så tvärstannar den (drivningen alltså, inte själva motorn) för att sedan rusa utan växel i, trots att jag har växel i. Drar tillbaka gasreglaget och den går normalt igen. När jag kör i låg fart funkar den utan problem, men åter igen när jag försöker dra på fullgas så händer samma sak igen, båten tvärstannar och motorn rusar om jag inte hinner dra tillbaka gasreglaget. Det är precis som att motorn tappar drivningen på högsta varvtalen.

Någon idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du för att sedan rusa trots att jag har växel i. eller som du skrev  för att sedan rusa utan växel i, trots att jag har växel i   det blir lite motsägelse fullt men om den fortsätter att rusa med växel i så kan det vara vulkningen i proppen som ger med sig vid full belastning vid lägre varv så blir belastningen ej lika hög så då fungerar det som sagt ett möjligt senario

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du tolkade min text helt rätt. Det var dåligt formulerat.

Har inte kollat hur propellern ser ut, men du menar alltså att propellern är gjort i två delar så att säga? Med ett nav och ett propellerhus med gummibussning emellan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då förstod jag rätt sök på slirande propeller så år du en del uppslag hur du kan lösa detta och även tips på andra möjliga orsaker

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...