Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Itchy

Relativt Glad nybörjare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har bestämt mig. Jag ska segla langsamt runt jorden om tidigast tva men senast om tre ar.

Som rubriken anger sa har jag inte ännu nagon riktig koll. När jag surfar runt pa nätet efter info pa lämpligt batval och budget per manad sa blir standardsvaret oftast nagot i stil med hur langt är ett rep.

Sa lite om mig, mina preferenser atminstone i dagsläget samt mina ekonomiska förutsättningar.

Har förarbevis och skriver kustskepparen senare i veckan, ska ta seglarintyg ett och tva i september. Denna sommar har jag övat med en maxi 68 som jag seglat runt med i sthlms skärgard och fram och tillbaka fran Abo. I maj hade jag noll erfarenhet med bara ett nytaget förarbevis. Till nästa sommar ska jag ocksa ha tagit batmekaniker intyg da jag är en katastrof när det gäller att vara händig. Da vill jag även byta upp mig till nagot annat för att segla genom göta kanal och vidare till shetlandsöarna och Scottland. Men söker inte efter tips pa denna bat fast det alltid välkomnas. Efter nästa sommar blir det fartygsbefäl och seglarintyg tre, sen far det räcka med kurser. Jag villl da köpa en bat för att kunna korsa de riktigt stora haven. Planerar att börja öva med den i medelhavet för att sen ta den till Västindien när jag känner mig redo. Detta far ta sin tid, inga problem.

Sa denna bat far kosta upp till max en miljon. Säkerheten kommer först, sen komfort, sen seglaregenskaper. Den far iofs gärna vara vacker ocksa! Tänker mig nagot begagnat. Helst fyra sma hytter med plats att sova för atta.

Min budget för underhall, mat, hamnavgifter och allt annat kommer ligga pa ca 25000kr i manaden. En buffert pa kanske 200 000 ocksa för de där oförutsedda händelserna som är att vänta.

Tacksam för lite tips. Inta bara om batval utan rent allmänt om vad jag kanske borde läsa, om jag missat nagot eller vad det nu skulle kunna vara.

Ha det bra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Jag har ingen erfarenhet av långseglingar men känner lite spontant att om du är så oerfaren vad gäller teknik kanske du ska se till att du får lite praktisk erfarenhet av reparationer och underhåll förutom den teoretiska erfarenhet du får på kurserna. Vet genom folk jag känner att det ofta är övervägande teori på de kurserna.

 

Tycker annars att din plan ser genomförbar ut.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har heller ingen erfarenhet av långsegling men spontant känns förmågan att kunna lösa problem av teknisk natur livsviktig på längre seglatser. Om motor, watermaker, skrov, kommunikatiosutrustning etc. går sönder bör man kunna meka med/laga dessa...

 

I min värld är detta viktigare än 47 olika teoretiska intyg.

 

Lämplig träning:

Köp en verkstadsmanual och Skruva sedan isär motorn på din maxi 68 i smådelar och skuva ihop den igen.

 

Låter som ett fantastiskt äventyr i övrigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande planer som du men lite längre fram i tiden.

För att få lite erfarenhet och även prova på lite så har jag bokat in mig på en segling över atlanten i vinter som Paying Crew. Det kan ju vara ett tips för att både prova om det är något för dig med långsegling men att även få lite erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en realistisk budget och lär dig saker i snabb takt. Bra förutsättningar!

Tips du redan fått om att skaffa praktiskt erfarenhet är bra. Fast ett fåtal, jag har läst om dem på deras bloggar, de har seglat iväg utan väsentlig erfarenhet och sedan lärt sig under resan.

Så mina tips är två.

Läs lite bloggar om olika som har seglar eller är ute och långfärdsseglar. Många skriver ganska ärligt om vad de råkar ut för och hur de fixar svårigheter. Lärorikt!

Och lär dig om tidvatten! Vi är helt förskonade här i Östersjön, centimetrar som man kan strunta helt  i? Men så fort du lämnar kattegatt så är det en realitet. Stora höjdskillnadet i Engelska kanalen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att skaffa din tilltänkta långfärdsbåt så snart som möjligt. Så att du lär känna din båt, och utrustningen innan du ger dig av.

Vi köpte vår båt 2006, lämnade Sverige 2010 och började vår längesegling i Medelhavet. Nu börjar vi känna vår båt och utrustning! Inte bara underhålls och reparationsmässigt utan även hur båten agerar i olika typer av väder.

 

Din budget tycker jag verkar helt OK, det är billigare i Karibien än i

Sverige o Medelhavet. Även om vissa produkter är förfärligt mycket dyrare i Karibien eller i Stilla Havet.

 

Lycka till med din resa, jag lovar att det blir det bästa du gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar och tips.

Det där med praktisk erfarenhet av att laga och meka håller jag absolut med om. Min tanke var att först ta båtmekanikerintyget för att ha någon slag teoretiskt grund att stå på innan jag börjar banka och skruva på saker. Tipset om att plocka isär och ihop motorn ska jag definitivt ta fasta på.

Tidvatten hade jag tänkt lära mig lite på vägen, men om jag har tid och ork över kanske jag slänger in en utsjöskeppare också.

Angående att köpa min tilltänkta båt så snart som möjligt, jag håller med om tankegångarna. Men jag tänkte som  sagt öva med den i medelhavet tills jag känner mig redo för det stora blå.

Slutligen tipset om att följa andra bloggare och dylikt, det skulle jag göra oavsett om det var lärorikt eller inte. Det är en väsentlig del i mitt dagdrömmeri medan jag spänt väntar på att få kast loss på riktigt.

Det enda tips jag fortfarande hoppas på är lite om båtval. Jag vet att det avhandlats många gånger förut men jag hoppades att jag genom att ange budget och antal sovplatser etc kunde få någon slags vägledning. Om inte annat för inspiration eller hur och var man borde börja forska runt.

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtval är synnerligen personligt. Många seglar omkring på de stora haven i båtar vi möjligtvis skulle kunna tänka oss i kustnära områden.

Men vår erfarenhet är att det är bra om det finns möjlighet till skiljda sovutrymmen. Dvs är man två ombord, två kabiner. Kanske inte bara för att man har blvit osams, vilket man blir. Utan för att emellanåt så behöver man vara för sig själv, kunna stänga en dörr om sig. Inte så kul att kanske bara ha toan att välja på.....

*  Rymlig o bekväm sittbrunn är bra, man tillbringar otroligt mycket mer tid i sittbrunnen än nere i båten.

* Att ha ett kök som är lätt att arbete i även under gång är praktiskt. Kyl och frys underlättar livet liksom en tvättmaskin

* Har du möjlighet att installera en Watermaker, eller om det redan finns så är det också ett plus. Vi tankar aldrig annat än watermaker vatten i vår vattentank av den anledningen att då vet vi att vi har bra vatten. Men när vi har tillgång till landvatten så använder vi det. Vi kopplar in det direkt i vattenledningssystemet på båten (går alltså INTE via vattentanken) via två stycken grovfilter. Vilket gör att när vi ligger i hamn/vid stadskaj kan köra tvättmaskin och skölja av båten utan att tulla på det egna vattnet.

 

Att ha en frys och en kyl samt kunna göra eget vatten gör att du kan ligga ute i ankarvikar längre perioder. Att du har enklare att planera mathållningen på längre överfärder och inte behöver oroa dig för att vattnet skall ta slut.

Solskydd till sittbrunnen, inte bara en bimini, behöver du oxå. Det finns material som man kan se igenom, släpper igenom vinden men silar solljuset. Hur du fäster det hela är beroende på hur din sittbrunn ser ut. Många har ett stort sjok som de hänger över bommen och fäster i mantågen på var sida. Vi har en ketch med mitt-sittbrunn med ett fast tak över som vi har monterat solcellerna på, det gör att vi inte kan använda bommen som solskydds bärare utan har sjok som vi spänner i undervanten och sedan mot mantågen.

Det tog oss nästan 3 år innan vi hittade en vettig lösning och matarial nu förstår vi inte att vi inte lade mer krut på att lösa problemet tidigare.

Så för att komma tillbaka till båtval, när vi började leta båt så var våra kriterier, lätt seglad, säker, INTE mitt-sittbrunn, 3 kabiner med totalt 6 kojplatser, inte över 50 fot och absolut inte en ketch.

Vad det blev? En 53 fots ketch med mitt-sittbrunn och två kabiner med 4 kojplatser.... Men vi fick en otroligt trevlig, lättseglad och säker båt som är enkel att underhålla.

Så mitt råd är att sätt er ner och lista vad ni vill ha. Börja sedan att leta, åk och titta på många båtar, var gärna en väldigt intresserad kund, ställ många frågor. Meddela säljaren, dagen efter att ni backar så att han inte säger nej till någon annan spekulant. Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.

Efter ett tag så har ni lärt er massvis om båtar och kanske har hittat någon drömbåt. Åk ner till båtmässan i Hamburg och i Düsseldorf, där finns väldigt många båtar utställda, visserligen nya men de ger ju en hint om hur de tidigare modellerna kan vara. Så får ni ju samtidigt en liten mini-semester.

Lycka Till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med LadyAnnila om att det bästa du kan göra är att köpa rätt båt så fort det går. Att skaffa en mellanbåt kommer bara bli en onödig extra kostnad. Det tar ett par år innan men erövrar en ny båt. För oss tog det två säsonger med den vi har nu och då har vi ändå byggt den själva.

Vilken båt som passar finns det många åsikter om. LadyAnnila har en i mitt tycke perfekt långseglarbåt men den kostar en avsevärd summa i inköp och det blir också stora kosnader att laga och införskaffa utrustning till en så pass stor båt.

Du bör fundera på hur många du tror kommer att segla med dig. Tänker du segla i huvudsak ensam så tänk på att det kan vara skönt att vara några till vi långa överfarter. Ha gärna plats för det alltså.

Kolla bland dom som kommit hem från långfärdssegling nu - kanske någon är beredd att sälja sin båt . Att köpa en färdigrustad båt kan bli både billigare och enklare än att rusta själv förutsatt att grejorna är väl underhållna.

Eftersom jag inte långseglat själv har jag inga mer matnyttiga tips annat än att gå med i OSK (ostkusten) http://www.osk.org/ eller JRSK (västkusten) http://www.jrsk.org/. Där får du kontakt med andra fd och blivande långseglare och kan ta vara på mängder av erfarenheter både genom föredrag, kurser och samvaro. Dessutom finns sälj och köp-sidor på deras hemsidor.

LadyAnnila: vad är det för material man kan ha mot solen? Var får man tag i det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Du har fått många bra svar redan. Jag tycker själv att din budget verkar helt ok, till och med en smula vidlyftig för karibisk segling, men bättre så än tvärtom. 

LadyAnilla har helt rätt; köp din båt så snart du bara kan. Det tar tid att lära känna sin båt, det är som vilken relation som helst och man kan inte automatiskt överföra inseglade kunskaper mellan olika båtar.

Sedan vet jag inte om jag ser Medelhavet som ett lämpligt träningsobjekt direkt. Med reservation för att jag aldrig seglat där så har jag för mig att det brukar blåsa antingen hårt som tusan eller inte alls. Mycket byigt och eländigt i största allmänhet. Plus att det är dyrt som rackarns att ligga i hamn eller på svaj. wink

Segla Arcen till Västindien. Lojta Antillerna fram och tillbaka tills du tröttnar och sommarens orkaner kommer. Då drar du antingen till Azorerna och Peters Sport Cafe i Horta, eller norrut till USA:s sydkust. Betar av lite Banjoterritorium medan du följer kusten upp mot NY. Seglar in vid frihetsgudinnan, dricker lite blaskig öl innan du kastar loss för att segla över till Skottland.

År två kan du din båt och då drar du från Skottland till Västindien, Panama, Galapagos och sedan är det bara tiden och pengarna bestämmer när eller om du kommer hem igen.

Fair winds!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad materialet heter, men det är som ett grovmaskigt myggnät. Fråga en kapellmakare de vet säkert.

Det vi köpte, är en grön, ganska gles väv i någon sorts plast. Vi kunde köpa i olika bredder och per löpmeter. I Grekland används det av båte fiskare, villägare o restauranger. Har inte sett det någon annanstans. Inte speciellt snyggt men effektivt och billigt. Vi betalade mindre än 400 SEK för ca 18 kvm.

 

Amelbåtarna är lite speciella när det gäller utrustning och reservdelar, vi kan oftast hitta våra reservdelar i en järnaffär, hos rörmokaren eller liknande, vilket gör att priset på reservdelar kan hållas relativt lågt samt att prylarna håller längre. Vi slipper alltså fritidsbåts tillägg på priserna.

 

Att vindarna är lite mer varierande i Medelhavet gör att man snabbare lär sig hantera sin båt.

Prisbilden varierar otroligt mycket beroende på var i Medelhavet man är. I Grekland finns det ca 16 marinor totalt, istället ligger man för ankare, vilket är gratis, eller vid stadskaj vilket kostar för vår 53 fotare ca 90 kr/dygn. Det är otroligt ovanligt med ankringsförbud, och du blir inte bortkörd från kajer/bryggor när du kommer med dingen. Vilket du blir i både Italien o Spanien. Så det gäller att välja seglingsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tog min kustskeppare för två timmar sen, ett litet snäpp närmare...

Tack för att ni delar era åsikter. Lady Anilla, mycket av det du skriver hade jag hoppats på och till viss del räknat med för min tilltänkta långfärdsbåt, watermaker, frys och tvättmaskin. Ett undantag var solskydd, hade faktiskt inte haft en tanke på det. Kul att höra hur du köpte en båt som i sak var allt du inte ville ha men i slutändan verkade perfekt ändå. Kan tänka mig att jag lätt blir lite rigid i vad jag föreställt mig. Ska försöka kämpa emot det. Tänker dock inte åka på båtmässor till tyskland om jag inte absolut måste. Bott i både Munchen och Berlin som nog får anses som lite mer spännande destinationer men längtar verkligen inte tillbaka.

Alla verkar överens om att jag borde köpa min båt så snart som möjligt. Utan att tråka ut alla med massa praktiska detaljer om mitt privatliv kan jag bara säga att jag måste vara i Sverige i minst två år till och under den tiden inte helt problemfritt kan ta på mig kostnaden för underhåll av en sådan här båt. Att skaka loss kapitalet som behövs vore inte helt fördelaktigt under närmaste året så jag satsar, kanske mot bättre vetande, trots allt på en mellanbåt och tar hellre eventuella förluster.

Till tipset att jag inte borde lära mig min båt i medelhavet utan hellre flänga fram och tillbaka över Atlanten... med risk för att låta otacksam så undrar jag vänligt om du försöker spela mig ett illvilligt litet spratt. Annars förefaller mig det mest mystiskt. Ojämna vindar till trots, kustnära vatten med tillgång till hamnar känns som det självklara valet. Hade faktiskt tänkt mig främst Grekland, precis som Anilla skriver vet jag att det inte är dyrt. En veckas segling i cykladerna var faktiskt katalysatorn till allt det här. 

Och än en gång, har ingen brådska. Ett år i grekiska och Kroatiska övärlden känns som en värdig uppvärmare för Karibien. Resan när man seglar är väl mer än någonsin målet.

Tack återigen för så många svar. Jag brukar försöka driva att det inte finns några dumma frågor till sin spets, så ni kommer få höra mycket för mig oklara men antagligen för andra uppenbara funderingar från mig i framtiden. Hoppas ni inte tröttnar!

Vänliga Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Ett steg närmare!

 

München o Berlin har väl inte speciellt många båtmässor. Anledningen till mitt råd var att de är de största båtmässorna i norra Europa och har betydligt fler båtmärken utställda än på både Göteborgs och Stockhoms båtmässor.

Om man inte har så bra koll på vad för båtar det finns, är det ett bra sätt att få grepp om marknaden.

 

Man får väl räkna in Londons Boatshow bland de större oxå, den är så ny att jag glömde den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...