Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Lappland

Haveri - dags för ny motor? (bilder)

Rekommendera Poster

I söndags då jag var ute och åkte började motorn plötsligt gå dåligt för att till sist stanna.

Nyckeln bara klickade och det var stumt när jag manuellt försökte dra igång den...inte bra.

Idag tog jag av toppen och tänkte se efter om det är någon ide att laga den.

På bilderna kan man se en spricka i ena cylindern? Det ligger också massa metallrester uppe på ena kolven, Vad är det som kan ha hänt och varför? Den andra kolven/cylindern ser ok ut.

När den började gå ojämt kollade jag spillröret och det kom vatten där ur...

Är det någon ide att laga eller är det dags att köpa nytt? Antar att reparationen är rätt dyr även om jag skulle göra det själv...kolvar och foder har jag hittat på nätet rätt så billigt...

Motorn är en Suzuki DT40 från 1987

post-10026103-1394237627,3684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddar upp en bild till:

Finns det nån som är bra på motorer som har nån åsikt?

Reparera eller köpa nytt?

post-10026103-1394237627,5477_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har gått varm, för lite soppa på den cylindern antagligen. Metallbitarna är bitar av kolven, toppen ser nog inte så fin ut heller. Nytt cylinderfoder, kolv, svarva till toppen + arbete kostar nog lika mycket som motorn är värd, men allt går ju att laga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen ser faktiskt bra ut, även fodrena ser fina ut.

När toppen är bortskruvad går motorn fint att dra runt och inne i cylindrarna ser fodren fina ut utan repor.

Båda kolvarna ser bra ut förutom ovansidan av ena kolven som är knottrig och söndersmält och den där sprickan i cylindern...

Får väl ta mig tid att försöka lossa på cylindern och se hur det ser ut...

...det innebär en himla massa skruvande, nån som har en länk eller tips om hur man går till väga för att lossa cylindern... (jag får väl förmodligen loss den men det är alltid enklare om man tar allt i rätt ordning)

post-10026103-1394237628,1636_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruvade isär lite mer idag och ser att kolven har gått sönder på nedsidan.

Bilden tagit från utblåset...

Ibland funderar jag på att laga men det är nog idiotiskt?

Det blir nog att köpa nytt, kanske en Yamaha F40 

post-10026103-1394237630,8956_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske är lönt att spana av blocket och liknande en stund innan du köper ny (annan). Finns ju kompletta block ute lite titt som tätt (till rätt pris och till din motor kräver ju naturligtvis lite tur). Att köpa nya reservdelar och reparera/renovera bedömer inte jag heller är lönt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du en likadan motor har du ju reservdelar på hyllan. Guld värt när man behöver nått kvällen före en planerad båttur. (Å andra sidan är det väl mindre sannolikt att en modern motor går sönder.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...