BerraS 46 Postad 4 Mars , 2005 Nu kommer det att bli fart på den gamla baljan, ska byta ut min 3,0L mercuiser mot en ny 5,0L V8!!! Blir ju en del jobb, men våren e lång. Skulle behöva lite tips o ideer om motorfästen, då det inte finns längsgående balkar i båten i dag. Jag måste plasta nya, funderar på att använda tryckt virke i 45mm bredd (blir ca 15 cm hög) o plasta in trät, e det en bra lösning? Tips o ideer tas i mot med öppna sinnen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS Postad 7 Mars , 2005 Ingen som har plastad motorbalkar förut o vill dela med sej av sina erfarenheter? :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 7 Mars , 2005 Motorbalkar tror jag brukar bestå av ihopplastade plywoodskivor. Ungefär som på en akterspegel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Mars , 2005 Ok, det låter ju vettigt,Tror du dom ligger påvaran i skivor, eller byggs det en låda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 7 Mars , 2005 Motorbalkarna i min Smuggler bygger på en box konstruktion med ett par inplastade rostfria plåtar ca 2mm grovlek. Medd detta konsept blir det svårare att dra gjængpaj och motorn sliter sig inte så lætt under hård kørning. Dessutom blir balkarna ihåliga och man slipper ruttet træ som kan frysspricka på vintern. Lycka till. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Mars , 2005 Det låtar kanskje som en bra lösning! Löper balkarna från aktern o fram, altså sitter balkerna ihop med akterspegeln? isåfall blir det inte vattensamlingar utanför balkerna då? :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 7 Mars , 2005 Det løper två feta balkar från ca 2m från føren och helt till akterspegeln, dessa ær ihåliga och transporterar evt spillvatten från resten av båten till maskinrummet, -dessa styvar upp akterspegeln och har hål borrade tværs igenom længst bak/ner. På detta sætt kommer vatten igenom från sidorna också. Motorbalkarna sitter sedan plastade på sidan av dessa balkar och mot botten. Jag sitter nu på jobbet och har tyværr inga bilder hær men kan nog fixa till helgen... Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Mars , 2005 Toppen!! Kan du fixa bilder så e min dag gjord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 8 Mars , 2005 Min båt har längstgående motorfästen. Det är massiva träbitar som är 150mm x 90mm x 600mm (bxtxl) på varsin sida som är inplastade. Mellan dessa träbitar och skrovet är det flytskum. Dessa balkar slutar ca 100mm från aktern. Båten är byggd 1977 men balkarna byggdes för 2-3 år sedan. Principen är precis densamma, dvs det var byggd så från början men då jag bytte motorn ville jag åtgärda problemet med att vatten inte kunde rinna ner i kölsvinet, dvs det låg kvar på fel sida av motorbalken. Träet som var inplastat var INTE ruttet!! Plasta-inte-in-trä-allergin har släpt efter att jag har total renoverat min båt, alltså, jag plastar in trät utan ens tveka. Det har fungerat i min båt i 25 år och det räcker åt mig. Trä jag använde till nya balkar var tryckat virke från en vanlig brädgård. Jag har en massa spillbitar som ligger ute och med facit i handen ser jag att det skall mycket till innan trät blir förstört! Om du är intresserad, så kan jag lägga ut lite bilder och beskriva det lite bättre... Nya motorn är Mercruiser 5.7L. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Mars , 2005 Jaaa gärna bilder om det inte e för besvärligt för dej.. :-D :-D :-D :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Postad 10 Mars , 2005 trevligt att det finns folk som reagerar på tidigare dålig kostruktionsprincip av balkar i båtar. Trä är ett bra material och plast är ett bra material var för sig. Trä och plast ihop tillsammans med lite tillsatt fukt blir alltid samma elände: Det ruttnar! Någon som brukar roa sig med att rotera franska träskruvar till motortassar?!. Jag plastar U-balkar separat som jag sedan plastar in i skrovet. Balkarna fungerar då som durkbärare, motorbädd och skrovförstyving i ett. Det går även ypperligt att leda ner krafterna från akterspegeln ner i balkarna och vidare ut i skrovet. Liven i balkarna kan utan påverkan av hållfastheten förses med dräneringshål och hål för åtkomlighet. Balkflänsen brukar jag dimensionera så att man kan ha genomgående bultar till motortassarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vicke 0 Postad 10 Mars , 2005 Bra tipps!! Mycket bra tipps! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 11 Mars , 2005 Tja Berra. Har nu lagt in bilder av mina motorfesten i mitt fotoalbum på min sjöbod. Hoppas dom kan vara till någon hjälp. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser