Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
BerraS

Längsgående motorfästen!

Rekommendera Poster

Nu kommer det att bli fart på den gamla baljan, ska byta ut min 3,0L mercuiser mot en ny 5,0L V8!!! Blir ju en del jobb, men våren e lång. Skulle behöva lite tips o ideer om motorfästen, då det inte finns längsgående balkar i båten i dag. Jag måste plasta nya, funderar på att använda tryckt virke i 45mm bredd (blir ca 15 cm hög) o plasta in trät, e det en bra lösning? Tips o ideer tas i mot med öppna sinnen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Ingen som har plastad motorbalkar förut o vill dela med sej av sina erfarenheter? :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorbalkar tror jag brukar bestå av ihopplastade plywoodskivor. Ungefär som på en akterspegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det låter ju vettigt,Tror du dom ligger påvaran i skivor, eller byggs det en låda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorbalkarna i min Smuggler bygger på en box konstruktion med ett par inplastade rostfria plåtar ca 2mm grovlek. Medd detta konsept blir det svårare att dra gjængpaj och motorn sliter sig inte så lætt under hård kørning. Dessutom blir balkarna ihåliga och man slipper ruttet træ som kan frysspricka på vintern. Lycka till. Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låtar kanskje som en bra lösning! Löper balkarna från aktern o fram, altså sitter balkerna ihop med akterspegeln? isåfall blir det inte vattensamlingar utanför balkerna då? :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det løper två feta balkar från ca 2m från føren och helt till akterspegeln, dessa ær ihåliga och transporterar evt spillvatten från resten av båten till maskinrummet, -dessa styvar upp akterspegeln och har hål borrade tværs igenom længst bak/ner. På detta sætt kommer vatten igenom från sidorna också. Motorbalkarna sitter sedan plastade på sidan av dessa balkar och mot botten. Jag sitter nu på jobbet och har tyværr inga bilder hær men kan nog fixa till helgen... Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toppen!! Kan du fixa bilder så e min dag gjord! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har längstgående motorfästen. Det är massiva träbitar som är 150mm x 90mm x 600mm (bxtxl) på varsin sida som är inplastade. Mellan dessa träbitar och skrovet är det flytskum. Dessa balkar slutar ca 100mm från aktern. Båten är byggd 1977 men balkarna byggdes för 2-3 år sedan. Principen är precis densamma, dvs det var byggd så från början men då jag bytte motorn ville jag åtgärda problemet med att vatten inte kunde rinna ner i kölsvinet, dvs det låg kvar på fel sida av motorbalken. Träet som var inplastat var INTE ruttet!! Plasta-inte-in-trä-allergin har släpt efter att jag har total renoverat min båt, alltså, jag plastar in trät utan ens tveka. Det har fungerat i min båt i 25 år och det räcker åt mig. Trä jag använde till nya balkar var tryckat virke från en vanlig brädgård. Jag har en massa spillbitar som ligger ute och med facit i handen ser jag att det skall mycket till innan trät blir förstört! Om du är intresserad, så kan jag lägga ut lite bilder och beskriva det lite bättre... Nya motorn är Mercruiser 5.7L.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaa gärna bilder om det inte e för besvärligt för dej.. :-D :-D :-D :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

trevligt att det finns folk som reagerar på tidigare dålig kostruktionsprincip av balkar i båtar. Trä är ett bra material och plast är ett bra material var för sig. Trä och plast ihop tillsammans med lite tillsatt fukt blir alltid samma elände: Det ruttnar! Någon som brukar roa sig med att rotera franska träskruvar till motortassar?!. Jag plastar U-balkar separat som jag sedan plastar in i skrovet. Balkarna fungerar då som durkbärare, motorbädd och skrovförstyving i ett. Det går även ypperligt att leda ner krafterna från akterspegeln ner i balkarna och vidare ut i skrovet. Liven i balkarna kan utan påverkan av hållfastheten förses med dräneringshål och hål för åtkomlighet. Balkflänsen brukar jag dimensionera så att man kan ha genomgående bultar till motortassarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tipps!! Mycket bra tipps!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja Berra. Har nu lagt in bilder av mina motorfesten i mitt fotoalbum på min sjöbod. Hoppas dom kan vara till någon hjälp. Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...