adde_xboy 3 Postad 26 Augusti , 2013 Har kollat på en 7,3 m kabinbåt som stått ute i 2 år med bristfälliig täckning. Dynorna känns fuktiga, klädseln på innertak/vägg har släppt på vissa ställen, en slags fuktig beläggning på träinredningen man kan dra bort med fingret och det STINKER mögel i hela båten. Vad behöver göras för att få bort alla spår av mögel/fukt: 1. Byta ut dynorna? 2. Byta ut klädseln på väggar och tak? 3. Byta ut heltäckningsmattorna på golvet? 4. Torka av träet eller behöver det slipas/lackas eller helt byta ut? 5. Något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Augusti , 2013 Svar på rubriken, nej. 1. Ja 2. Ja 3. Ja 4. Trä är ett poröst material som tar upp lukter, men om du har tur så räcker det att fixa till det, hur är det behandlat idag? 5. Ja, skura hela båten med klorin och låta en ozongenerator jobba någon vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 26 Augusti , 2013 Allt enligt ovan, plus tvätta allt med mögeldödande medel efter rivning. Och köra med ozongenerator. Hoppas den är väldigt unik, eller väldigt billig. Annars skulle jag leta vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde_xboy 3 Postad 26 Augusti , 2013 Jag vet inte vad träet är behandlat med. Det är den båtmodellen jag vill ha och den verkar inte så vanlig. 85 000 kr är den ju inte värd, frågan är vad rätta värdet är, eller om man ska avstå helt. Vill inte ta mig vatten över huvudet. http://www.blocket.se/alvsborg/Ornvik_740_Salong_46930764.htm?ca=11&w=3 Finns en till på Blocket med dieselmotor. Har inte kollat på den ännu men det lär garanterat vara i bättre skick. Tyvärr säger säljaren att han inte går lägre än 120 000 kr. Och det vete fan om den är värd. En bra bit över min budget också. http://www.blocket.se/skaraborg/Ornvik_740_salong_46877167.htm?ca=11&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Augusti , 2013 Vill inte ge några råd, men om den i älvsborg är i sämre skick än skaraborgsbåten så undrar jag...då även den i mina ögon var väldigt vanskött vad det gällde träinredningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 26 Augusti , 2013 Fin modell på båten, om jag var du så la jag till en slant och köpte den dyrare som ser rätt fin ut, de pengar du sparar på att köpa den billiga får du ändå lägga ut på detsamma som den dyra vid en renovering. Har köpt en renovering jag med en gång och dynor mattor odyl är ohyggligt dyrt, köp den dyra i fint skick, underhåll den och åk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 26 Augusti , 2013 Lägg ett bud som står i samklang med din ekonomi på den bättre båten. Om ägaren inte vill sälja till detta pris, avstå. Personligen skulle jag inte vilja påbörja ett båtägande med mögelsanering. Så varför inte fråga ägaren till båt nr 1 om sanering/renovering ingår i priset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Augusti , 2013 skrubba båten med såpa, det tar bort mögelfläckarna. trät fixar sig. men mattor och dynor är det värre med ; Byt. Sätt en skål med ättika i båten det tar bort dålig lukt och förhindrar påväxt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Augusti , 2013 Prata med en firma som sysslar med mögelsanering. De kan det här. Att tvätta med div kemikalier lindrar symtomen men botar inte sjukdomen om man inte kan fylla båten med kemikalier. Mögelsanerare jobbar oftast med ozon + att avlägsna en del material. Ev kan det gå att själv sanera genom att hyra en större ozongenerator men stora mängder ozon kan förstöra plast och gummidetaljer. Begär en offert på jobbet, priset ger en fingervisning om arbetets storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 27 Augusti , 2013 Om båten lider av fuktproblem i den klass du nämner då är det förmodligen inte bara fråga om att avlägsna dynor, mattor och tvätta ur båten. Troligen finns det ett eller flera ställen på båten som är otäta vilket gör att det är stor risk att problemen återkommer efter sannering efter en tid. Eftersom det är en kabinbåt så bör den vara nästintill tät utan täckning, sedan uppgstår såklart viss fukt pga tempraturväxlingar men inte i den omfattning du nämner. Skulle nog satsat på den som är finare av de två eftersom du då får en båt som är mer färdig som man kan njuta av direkt. Det är inte kul att komma ut till en båt efter att det varit en regnig period och upptäcka att saker i ruffen är blöta det tar död på lusten. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde_xboy 3 Postad 28 Augusti , 2013 Tack för alla synpunkter. Ger mig inte på mögelbåten, samtidgt är 120 000 kr alltför mycket pengar för mig just nu. Jag avvaktar och håller koll på Blocket ifall andra objekt av samma modell dyker upp framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Augusti , 2013 Klokt beslut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser