Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
WingaCabin

konservering av sjövattenkylning

Rekommendera Poster

Ni som har inombordare av AQ-typ (har själv AQ145). Hur hanterar ni sjövattensystemet över vintern?

1. Tappar bara ur allt som kvar i systemet

2. Drar igenom glykolblandat vatten och låter det stå kvar över vintern

3. Drar igenom glykolblandat vatten och tappar sedan ur

Alternativ 3 är väl mest ett rostskydd + viss säkerhet om något står kvar...

Att köra glykol genom motorn är ju lite besvärligt eftersom den måste fångas upp. Hur gör ni i så fall (kan en plastsäck över drevet funka?).

Min motor rasade förra (första) sommaren så då hade jag inte problemet. Nu är den nyrenoverad så jag är lite mån om att vara rädd om den...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt eller fel, jag har kört 3.

Har en AQ130C

Jag kör en stor balja under drevet som fångar upp (det mesta) kylvattnet.

Baljan fylls med kallt vatten.

Har anslutit en lös slang direkt till impellern som får hävertsuga direkt ur baljan.

Sen kör jag motorn en stund (med bara vatten) så att den ska bli lite varm.

När jag tycker det är läge, flyttar jag slangänden så att den suger ur  en liten förberedd balja med glykolblandning. När motorn sugit i sig glykolblandningen, så stänger jag (egentligen medhjälparen) av.

Förhoppningsvis glykolblandning överallt i kylsystemet.

Nu får motorn kallna lite, sen återställer jag ordinarie kylvattenslang till impellern, öppnar avtappning vid ojlekylaren och öppnar impellernlocket så att så mycket vatten som möjligt rinner ur. Antagligen blir det kvar i diverse fickor, t.ex i termostathuset, men förhoppningsvis är detta rimligt glykolblandat och ska inte frysa sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra svar! Är inne på samma linje...  Tömmer du vattnet ur baljan innan du drar i glykolblandningen. Annar blir det ju rätt mycket totalt att dumpa efteråt. Det är ju detta med miljökrav numera (vilket är bra). Vill ju inte skicka ner mer än nödvändigt i tunnan i vår miljöstation.

Är jag petig? Vet att det finns många trådar kring detta på forumet, men faktiskt ingen som jag hittat som redovisar en hel, praktisk rutin från start till omhändrtagande av avfallet. Vore bra för mig och alla andra att får fram en sådan. Som ny motorbåtsägare är det väldigt mycket som inte är självklart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en konserveringssäck som sätts runt drevet så att glykolblandningen kan cirkulera genom motorn. En avtappningspip på säcken gör att det är lätt att samla upp glykolen när man är klar.

http://www.arolyth.se/txks.html

De brukar vara på mässorna o sälja direkt till kund. (enligt utställarförteckningen så finns de i Gustavsberg i helgen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg drevsäcken i auktion i hamnen idag. Finns att köpa här:

http://www.yellowsmarts.com/se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage2&product_id=2&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Ägaren var väldigt nöjd med den. Tyckte dock inte att avtappningen var bra - hade en dränkbar pump från biltema och slangade med den rakt ner i dunk för att återanvända nästa år. Bara attt kolla fryspunkte då och fylla lite mer glykol (följer ju med lite extra vatten från varmkörningen).

Får nog bli den lösningen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tappa ur glykolblandade vattnet? Glykolen skyddar både mot frysning och korrossion, jag brukar låta den stå kvar. Visserligen har jag bara haft mindre encylindriga motorer - men det kan inte vara någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, även jag har funderat på vilket som är bäst, tappa ur eller låta blandningen vara kvar? Vilket är bäst.

Brukar ni även spraya förgasaren med konserveringsspray?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt glykolblandningen vara kvar din limpa lever längre,  du har ju skydd mot korrision i och med glykolen. Jag tappar ur vattnet i limpan efter upptagning, byter motorolja och filter först, brukar blanda stabilisator  i bensinen en vecka före och åka lite så stabilisatorn kommer i motorn. Kör en 15 -30 min. Sen upp med båten, tappar ur vatten i limpan, blandar 60 -40 % glykol vatten startar motorn cirka 10 liter glykolblandning, låter motorn suga i sig blandningen. Innan allt gått in så sprutar jag fog oil i förgasarna till motorn lägger av. Klart för vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med toan? Glykol eller bara tömma och en slatt badolja eller dylikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har 100 drev på lilla båten så det är inte lika lätt att hänga något under! Men jag tar en stor hink under avgsstöveln på lämplig höjd och i den en dränkbar pump från Biltema, den pumpar upp glykolblandningen till en annan hink där motorn suger i sig blandningen. På det sättet så låter jag motorn gå 15 minuter så att dessa ca 15 liter har cirkulerat många gånger och motrn är varm med öppen termostat. Sen låter jag bara det som rinner ut själv rinna ut och resten får vara kvar i motor/limpa/kylrör.

Simpelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där säcken är intressant. Men, måste verkligen propellern/a bort? Verkar bökigt att behöva montera bort dem tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där säcken är intressant. Men, måste verkligen propellern/a bort? Verkar bökigt att behöva montera bort dem tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni glömmer en viktig sak ...nämligen blocket!

Det måste tömmas helt på vatten , innan man kör runt med glykolblandningen! Gör man bara som någon innan här gör.. så vet man inte när termostaten öppnar och hur mycke ? Det är rätt mycke vatten i ett block och det vill man inte ha kvar eller utan glykol !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Inte alls, man känner på kylrören och iakttar tempmätaren för att se att termostaten jobbar. Inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter avtappning på blocken ...!

Hur vet du att din blandade glykol , som skall blandas med vattnet i blocket, har rätt mix till slut ?

För du vill väl även ha 50/50 även där ....

 

( om man ska lära ut till andra , så måste man nog hållas sig till den rätta vägen för att minimera evt misstag !!!)

 

Så tycker jag !

 

Nu kan Ni övriga fundera på vad som är lämpligast och passar just Er !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ärligt talat !!

 

Du ifrågasatte om man vet när termostaten har öppnat, jag svarade på just det! Nu kontrar Du med andra frågeställningar, bestäm dig.

Hur VET DU att det inte blandar sig........?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att även om ni kört motorn varm innan ni kör i glykolblandningen så kan termostaten stänga när den träffas av den kalla glykolblandningen, vilket då får konsekvensen att motorn blir inte köldskyddad fast men tror att allt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt av dig, jag noterade inte att det var sjövatten kylning. Jag har sötvattenkylning dvs cirkulerande slutet system med glykol, därför tappar jag bara ur limpan och sedan kör igenom med glykol. Finns ingen termostat ju på den sidan. Du har rätt i att termostaten bör vara öppen så du får cirkulation, risk finns annars att någon ficka ej får glykol, och det blir kostsamt. En risk man inte vill ta. Ett sätt är ju att blanda i lite högre % glykol, men man vet ju fortfarande inte om den kommit runt i blocket.

 

// Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..för problemet är att du inte vet hur mycke glykolblandningen som blandat sig med vattnet i blocket . Jag har hyfsad koll efter som jag tömmer block ock limpor på vatten . Altså vet jag att min glykolblandningen hamnar där den ska..!

 

 

( även jag har gjort på ditt vis , jag va lat och orkade inte dränera båda blocken utan körde runt glykolen med hjälp av en cirkulationspump kopplad till spolmuffen . Samlade upp med en stor balja under dreven och skickade in via muffen igen och körde så länge . Jo , det funkar ..men då måste man veta lite mer hur det hänger ihop . I mina block är det säkert 6-7liter vatten , så jag skickar i extra glykol för att inte blandningen blir för utspädd..)

 

Inte rätt ..men det funkar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Provade att svara dig lite ironiskt med glimten i ögat men den tog Du inte så därför surar jag nu tillangry

 

Om du bemödar dig att läsa inläggen så finner du ingenstans där jag skriver att jag INTE tömmer block/oljelylare/slangar på vatten. TS frågade efter sätt att cirkulera vattnet och på det svarade jag dock ej detaljerat då andra gjort det

Jag har idag konserverat lilla båten (AQ115/100drev) och gjort min vanliga procedyr där jag tömt motorn på först sjövatten sen färskvattnet jag värmt upp/kört rent med och slutligen 55/45 blandning glykol/vatten som jag av naturliga skäl inte dränerar ut.

Även bottengenomföring/sjövattenfilter mm har fått blandningen i stängd/öppen/och mitt i mellanläge fär att inte ha kvar rent vatten och frysa.

Om behov finns så har jag flera glykolprovare att testa med....

Nöjd?

Ifrågasätt inte folk tekniska kunskaper när Du själv inte läser och/eller förstår skrivna inlägg ordentligt.

Skiter i om du har hyfsat koll eller inte, Vem säger att Du bestämmer att Du har rätt och jag har fel? I mitt fall ialla fall inte Du.

Jag har haft båtar i över 40 år och ingen har frusit hittills

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värst vad komplicerat det här verkar. Majoriteten kör väl bara i glykolblandningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...