666D3 64 Postad 31 Augusti , 2013 Efter inköp av en HP med Win8 fick vi kassera båda våra kontorsskrivare och köpa nytt för att kunna skriva ut. Dottern som också jobbar med Win 8 är skarpt kritisk till den. Jag har alltid gillat MS operativsystem men inte detta. Efter alla uppdateringar som har varit kanske det fungerar bättre nu men jag kommer aldrig att gilla denna version. Har Win 7 hemma och den är så mycket bättre. Använder iofs sällan pc hemma efter inköp av surfplatta som är så mycket enklare om man inte ska göra något tungt som redigera film eller liknande. Aftonbladet skrev så här http://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2013/05/microsoft-erkanner-brister-i-windows-8/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Augusti , 2013 [Jo, det är nog som sagt alltför lätt att förledas till övertro på gps:er, för de funkar ju faktiskt så förbaskat bra att man med tiden bara måste öka tilliten? Blir därmed allt lättare att bara ta en enkel titt på skärmen, men ifall nåt plötsligt krånglar avleds man hyfsat långvarigt ifrån själva navigerandet till datortekniska justeringar? Tittar/tänker kanske neråt snarare än framåt utan att ens försöka vinna betänketid och krashkonsekvens-minskning genom att sakta/stoppa båtframfarten? (Planande motorbåtar kan väl stannas rätt ögonblickligen vid tveksamheter, segelbåtar däremot bara långsamt undanvinds. Men de sistnämnda har i.a.f. fördelen att de är jämförelsevis långsamma ifrån början så att betänketiden för löpande navigation alltid är lång, tid att jämföra magnetkompass, pappkort m.m. Tid för navigation finns ofta i överflöd för oss långsamma seglare? ]Till trådens sakfråga: Hittade en rik sajt med gps-teknikens olika tekniska svårigheter, och kan göra reflexionen att smärre felkällor är många vad gäller exaktheten. Kanske så många att korrektioner/rimlighetsanalyser hit&dit gör att processor-hastigheten kan bli ett nålsöga, förutom antalet satelliter över horisonten, och nu tydligtvis broar?? (Den länkade sajtdelen HÄR handlar om okontrollerbart varierande signalfördröjnings-variationer, och nederst listas källorna i en tabell som anger jonosfären som en av de största. Alla källor sammantaget enligt den tabellen ger dock bara 15 meters tänkbar felvisning så TS - och av Lasse-L även dokumenterade - jätteskutt positionsmässigt måste nånstans bero på mottagarens bristande mjuk- eller hårdvara eller rent extremt signalstudsande? Detta med felvisning nära brokonstruktioner verkar nog snarare bero på rätt sällsynt brist på andra satelliter med högre horisonthöjd??) En synpunkt kan måhända vara att varje enkel gps-inställning typ låsning av höjd över havet nog är värd att utföras, för båtar klättrar ju sällan långt över havsytan? Ps. det europeiska gps systemet Galileo verkar avlägset, 2014 till 2020 som inkörning? Vore väl annars mumma med en sorts superdatorbestyckad mottagare som ständigt rättvist detekterar och utvärderar alla satelliter som råkar befinna sig över horisonten, oavsett tillhörighet till nationellt uppskjutna system som gps, glonnas, galileo?Vete katten, intressant fråga men ändå rätt obegriplig med tanke på komplexitet!? Kanske måste man tro på tomten också för att inbilla sig att båtar kan styras säkert ifrån framrusande satelliter i rymden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 31 Augusti , 2013 Själv inhandlade jag min första GPS väldigt tidigt då dom var dyra, långsamma och betraktades med viss skepsis av alla. Bytte med tiden upp mig från den handhållna till en Garmin med hela TOLV satelliters mottagning. Sedan vidare till en riktig plotter med sv/v skärm och sedan via Garmin och Eagle till nuvarande Std Horizon. Har nog använt GPS-tekniken i en el annan form i kanske 20-talet år utan att, vad jag kan minnas, råkat ut för nämnda hopp. Visst har jag kört på land enl sjökorten (Navionics har varit klart sämst på sjökort vs reell position) men även om jag anammar all ny teknik så fort den finns tillgänglig så släpper jag ALDRIG papperskorten i sjön. Visuell bekräftelse närhelst det finns möjlighet gäller för min del. Om inte annat så åtm för att ha ett hum om var jag är den dagen plottern tackar för sig eller elsystemet bestämmer sig för att jag ska klara mig utan ström. GPS/Plotter i all ära, men jag utlämnar mig inte till enbart tekniska möjligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 31 Augusti , 2013 En GPS kan när som helst paja helt elller börja visa fel utan att den varnar för det. Jag har själv erfarit att bilden stannade pga antennfel. Det tog rätt lång stund innan jag upptäckte det, och mentalt accepterade att den visar fel. Man invaggas omedvetet i en övertro på att det alltid fungerar, det skall man inte vara säker på. Jag har nu 2 GPS-plottrar med skilda kort för att ha viss redundans, det ökar säkerheten och följer givetvis med i papperssjökort i okända vatten och har dessa alltid nära till hands. Jag har bara en gång upplevt att plottern visat min possition fel på kartbilden (det var i utlandet, då vi fick köra över land i kortet ) men det är då svårt att avgöra om det är fel på kartan eller om det är fel på GPS'en. (Vanligtvis är det fel på kartan, där som här, är basserat på gamla handmätningar som inte har så hög nogranhet, det kan vara upp emot 200 meter fel i värsta fall. Har även hört att om man ligger helt still vid brygga och har plottern på så kan båten röra sig på kartbilden så den efter några timmar flyttat sig upp emot 50meter, (har inte upplevt detta själv) men jag tror det har att göra med vilka av de åtkomliga sateliterna som för tillfället är de som påverkar mottagaren mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 31 Augusti , 2013 Jag har sedan 1994 då jag skaffade min första GPS, inte haft en driftstörning över enstaka sekunder när jag varit på väg. Står man vid brygga med berghällar och andra båtar nära så kan man se felaktiga possitioner allt efter sareliter kommer och går. Men systemetsom sådant har mig veterligen aldrig legat nere, ens under solstormar. Jag kan ha fel, och är i så fall nyfniken på att lära mig :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2013 Jag har också haft GPS länge. Killerboo skrev 20 år och nån skrev 1994. Det var ungefär då jag köpte en Garmin 45. Den kostade över 7000 kr. Sen har jag haft några andra handburna. Dator som plotter i ca 10 år och nu en plotter och en android läsplatta. Använder satelitnavigeringen som den huvudsakliga navigeringsmetoden, men att lita blint på den, vill jag inte påstå att jag gör. Har pappersjökort ombord och aktuellt kort lättåtkommligt. Det har väl hänt nån gång att båtsymbolen har gått uppe på land när man seglar nära land, men då har man ju land som refferenspunkt och får förhålla sig efter det. Nu är väl inte jag den som alltid tar så stora marginaler, speciellt inte i kända vatten, som på bifogad bild, men man måste ju anpassa sig efter rådande omständigheter, kunskap och erfarenhet, och inte alltid lita blint på att plottern visar rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 September , 2013 Jag har haft GPS:er i olika former sedan 97 och har aldrig sett att de skulle ha visat fel. Bortsett från 2 ggr berorende på felaktiga inställningar... Ena gången var fel kartdatum valt och andra gången fel format på pos.angivelsen, men det var ju inte GPS:ens fel. Trots att de aldrig klickat, i alla fall inte när jag råkat titta, törs jag aldrig lita blint på dom. Som den oförbätterlige surgubbige elektronikskeptiker jag är finns alltid sjökorten uppe med aktuellt blad och jag måste hela tiden stämma av i sjökortet var jag är för att kontrollera att GPS.en visar rätt, eller för att veta var jag är om GPS lägger av. Givetvis inte när jag är i välkända vatten. Det behöver ju inte vara tekniska problem som kan orsaka GPS-fallage heller? Det kan väl vara politiska också? Vad händer om Nordkorea skickar en svampmolnsraket till USA när jag är långt ute på blöjan den blå, Obama grinar till sig och bestämmer sig för att enbart de sjäva skall ha tillgång till systemet ett tag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 1 September , 2013 Primärt papperskort och en liten handburen GPS för eventuell avstämmning mot sjökortet skulle sen kan vad som helst hända men papperskorten och kompassen finns där skulle aldrig lita enbart på att GPS'en fungerar MEN de fina stora GPS'na med stooora färgskärmar och jag vet inte allt har absolut sin plats ombord men de kan sluta fungera då spelar det ingen roll hur dyra och fina de är Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 September , 2013 EU och Sverige har i IMO (FN:s sjöfartsorganisation) föreslagit att astronomisk navigation ska plockas bort som undervisningsämne på världens sjöbefälsskolor. Gissa vilket land med vetorätt som tvärt motsätter sig detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 September , 2013 USA? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2013 Själva GPS-systemet fungerar och är säkert. Det finns reservsatelliter mm. Idag är det så mycket som är beroende av GPS att det bara inte får sluta fungera. Tex fygplan är idag helt beroende av GPS. Någon markbaserad radar används inte längre, man är helt beroende av den GPS-position varje flygplan sänder ut. Tankfartygen i Rotterdam skulle kollidera vilt utan GPS. AIS-systemet skulle helt sluta fungera utan GPS. Osv. Man ville förlänga livslängden på LORAN-systemet för att det skulle vara en backup till GPS. Men det gjorde man inte. Dessutom finns idag GLONASS. USA skulle inte stänga av systemet i händelse av krig, de skulle slå hårdast mot de själva. Saken diskuterades i det första Irakkriget. Men amerikanska armen hade, för att spara pengar köpt i mängder med vanliga civila GPSer som då skulle slås ut. Så det var liksom inte aktuellt. Driftsäkerheten för plotters är ganska hög. Dessutom har väl varenda båtägare någon form av reserv? En GPS idag behöver inte kosta mer än ett båtsportkort. Crazy Ivans som TS beskriver drabbar enbart vissa Garmin modeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2013 Litar helt på mina GPSer. Utom i Medelhavet där BSB-korten inte stämde. Provat med alla kartdatum. Noterade felet och korrigerade vid plottning. En tragisk olycka hände det året. Segelbåt till ankars i vik med smalt inlopp, Vinden vrider och båten draggar i svarta natten, paret lättar och skall med GPSens hjälp ta sej ut ur viken. Felvisningen gör att de går rätt i en brant klippa med svåra skador som föjd. Troligtvis hade samma sjökort som mina. Bild: rätt position är mitt i viken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 1 September , 2013 Men måste t.ex. USA stänga av systemet om de vill ha det för sig själva ett tag? Kan de inte bara koda om det på nåt sätt så att det kräver kompensationer eller nycklar som bara t.ex. deras försvar och armè har? Om jag inte minns fel var systemet för några år sedan så att noggrannheten var mindre pga en störsignal e.dyl. som de sände ut?. Själva hade de kompensation för detta. För några år sedan tog de bort störningen och noggrannheten blev bättre för oss alla. Eller minns jag fel? I så fall kan de väl störa ut det till så dålig noggrannhet att det i princip blir oanvändbart för alla utom dem själva? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2013 Jo, men de mottagare som kan hantera kodade signaler var flera gånger dyrare än vanliga och därför utrustade man stora delar av armén med billiag GPSer som skulle bli oanvändbara om man börja koda. . För de flesta av oss skulle det bara innebära att vi skulle få navigera med iPhone el likn som har GLONASS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 1 September , 2013 Såvitt jag vet var det modeller upp till iPhone 3 som saknade riktig GPS-mottagare. Från och med 3G finns det. Men även de senare modellerna använder GSM-nätet för att grovbestämma positionen. Man kan lätt se detta t.ex. i Stockholms tunnelbana, där man får position efter tunnlarnas GSM-sändare, men får en bra GPS-position då man kommer ut i ljuset . http://www.everymac.com/systems/apple/iphone/iphone-faq/iphone-gps-definition-assisted-gps-how-gps-works-real-time-navigation.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 September , 2013 Du har aldrig varit på bryggan på ett större handelsfartyg förstår jag. Då är det kanske lite onödigt att göra yttranden som att tankfartygen i Rotterdam skulle kollidera hej vilt. Hur det fungerar inom flyget vet jag inte. Kanske har man skrotat hela markradarnätet och all radar ombord? På en fartygsbrygga står dock fortfarande radarn för huvudnavigeringen. Och angående AIS så fungerar den via VHF-systemet. Varifrån transpondern får sin positionsinformation har den inga synpunkter på. Sen har vi ju det där med de internationella sjövägsreglernas lilla brasklapp, med alla till buds stående medel. Så länge landet ligger där det ligger så fungerar terrester navigation utmärkt. Handelssjöfarten skulle inte påverkas nämnvärt om man släckte ner GPS-systemet imorgon törs jag påstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 1 September , 2013 Jag har varit uppe på bryggan på den numera sjunkna Birka Princess åtskilliga gånger. Den hade såvitt jag kunde se en plotterbild rakt framför gubbarna på bryggan. den var sedan ihopkopplad med radarbilden så att andra fartyg och båtar syntes i bilden. Jag undrar om de inte också i denna bild kunde lägga in girar för alla stora kursändringar. Kanske inte helt rätt, men att säga att de enbart går på radar och inte använder plotter är inte riktigt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2013 Redan för >50 år sedan plotternavigerade Sessan Linjen till Danmark. Vi erbjöd en hopkoppling till autopiloten men de tyckte att det kostade för mycket, bryggan var ju bemannad och skulle ha något att göra. Vad som plottern är bättre på än radarn är att enklare visa avdrift pga. ström och vind. GPSens fördel framför radarn är den enklare lägesbestämning. Radarn användes i första hand för att undvika kollision. Förstår inte meningen i tidigare inlägg, Varifrån transpondern får sin positionsinformation har den inga synpunkter på. AIS-transpondern har en egen GPSmottagare. http://lasselundell.se/decca.html http://lasselundell.se/ais.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 1 September , 2013 Men jag skrev väl inte att man inte använder sjökortsplotter? Med alla till buds stående medel Det finns ju olika sätt att navigera beroende på storlek på fartyg och typ av vatten. Ett vanligt sätt inomskärs är constant radius turn man har i den förplanerade rutten ett bestämt avstånd till ett tydligt radarmål och en förutbestämd girradie inställd på autopiloten. Med den metoden behöver man ingen plotter öht. Liknande metoder används vid högfartsnavigering där en plotter inte alls hänger med. En plotter kan ju bara visa historiska händelser. Lasse. En AIS kunde ju lika gärna ha en egen GLONASS eller GALILEO mottagare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2013 Möjligt, men de AISmottagarna från True Heading som jag använder har GPS, kör bara i Europa och där funkar GPSen ok. http://www.trueheading.se/sv/ais Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 September , 2013 Ett exempel på constant radius turn är racon på Trinda Brunskär som vid 0.9 Nm ger en radie förbi Böttö. Fast jag tycker det är enklare att använda plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 September , 2013 Jodå, bryggan har varit en del av min vardag även det är ett tag sedan. De riktigt feta tankfartygen i tex Rotterdam använder GPS för precisionsnavigering. På så vis kan veta var för resp akter befinner sig, hur många dm det är till kaj osv. Civilflyget har skrotat sina markbundna radar system. Ombordradarn ser bara framåt. System som TCAS (antikollision) är helt GPS baserade. AIS systemet är helt beroende av GPS eftersom den signalen styr timingen i sändingarna. Position skulle fungera med GLONASS men det skulle bli kaos i radiotrafiken. Handelsflottan skulle skulle säkert klara sig bra kustnära tack vare radarn. Men vad jag hör så är det fler och fler som tycker att plottern är bekvämare. Transatlantisk navigering blir värre, det finns inte så många som kan astronavigering längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 September , 2013 Jomenvisst kan jag det, fast lite ringrostig är jag. enklare nu när det finns räknedosor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 2 September , 2013 Hej Jag har ett annat konstigt fel på min GPS. Jag har en gammal Shipmate Rs 5800 som fungerat perfekt i alla år. Nu plötsligt så är det fel datum, igår den 1/9 2013 visade den 16/1 1994 positionen är rätt, tiden är rätt, wp finns kvar men datum är fel och går inte att ändra. Jag har en kompis med en något nyare Shipmate, samma fel där. Har försökt söka på nätet men inget hittat, någon som vet. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2013 Hur gammal är den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2013 Inte faktabaserat utan mina gissningar: Troligen så justeras och utvecklas GPS systemethela tiden. Oftast på ett sätt så att gamla mottagare fortsätter att fungera. Men det kan vara så att man ändrat på signalinnehållet så att gamla mottagare blir förvirrade. Beroende på hur de är gjorda. Hur gammal är din GPS? Om vi pratar 10-15 år är det en lång tid i elektroniksammanhang. Det kan också vara ett år 2000-problem. Dvs att din GPS håller reda på tiden genom att räkna tid från något startdatum. Och att den räknaren gått runt från 99999 till 000000 eller den binära motsvarigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 2 September , 2013 Hej Den är sedan första halvan av 1990 talet, men fungerar perfekt förutom att datum nu är fel. Jag kan misstänka att det är något i almanackan som inte räcker till. Man trodde kanske inte att de skulle bli så gamla! Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 2 September , 2013 Visst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Abbe2 95 Postad 2 September , 2013 Du skulle kunna använda även GLONASS för att synkronisera radiotrafiken i AIS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 September , 2013 Ja och tydligen kan vissa AISer det. Men det är bara en bråkdel av apparaterna så systemet blir ändå ganska värdelöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser