Capitan 288 Postad 25 Augusti , 2013 Ser överallt hur folk tiltar upp sina drev när de lagt till. Både i tillfällig hamn/naturhamn och i hemmahamn. Om det är djupt nog så kommer enbart negativt ur detta. Bälgen frestas på mer än nödvändigt samt att det kan växa snäckor in i vecken på bälgen som sedan skadar den när man tiltar ner. Beväxning på trimkolvarna med risk för skador på tätningarna. Allmänt mer beväxning då solen kommer åt mer Är detta bara något folk har med sig sen de kört utombordare eller vad är det som frambringar detta onödiga moment? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Augusti , 2013 Kan tillägga att är det Alpha One eller liknande så frilägger man även trimcylindrarnas kolvstänger som mår bäst av att vara inne i cylindrarna. edit: såg att det omnämnts men kan vara bra att påpeka för den som inte ligger i saltvatten och inte oroar sig för tulpaner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 26 Augusti , 2013 Hade drev på förra båten. Hissade från bärjan drevet precis som med utombordare. Antagligen arv och gammal vana... Fick då istället tipset att inte hissa drevet p g a det du beskriver ovan. kör i riktigt saltvatten (Västkusten). Kändes mycket bättre plus att man minimerade risken att glömma sänkning av drevet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 26 Augusti , 2013 Hmm....ja....märkligt beteende....jag hade fattat om drevet kom upp ur vattnet....men så är ju inte fallet... Jag har alltid haft drev och bara använt lyften vid sjösättning....upptagning....transport och i sjön om det är riktigt jäkla grunt (ligger i Göteborg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 26 Augusti , 2013 De vill nog ha sin propeller stulen kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 31 Augusti , 2013 När jag var i tonåren så hade båtgrannen en örnvik dc, med inombordare, han tiltade alltid upp drevet. Så en fin sommarmorgon, skulle han ut på tur, sänkte drevet la i backen och inget hände. Provade igen motorn bara varvade, körde upp drevet och..... ja proppen var borta, någon hade snytit den då den låg i ytan och glappade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser