sakatt1 0 Postad 4 Mars , 2005 Jag skall montera en mindre motor (c:a 4 - 6 hk) och undrar lite över om jag kan med hjölp av ett liknande fäste som bilden visar, använda en kortriggad trollingmtor på min båt än om aktern är byggd för en långriggad? Sedan undrar jag hur det blir med styrningen?hur ordnar jag så att jag kan styra den med ratten? Har läst lite om nåt som hette EZ stång,,, Blir det problem med styrningen om jag väljer en kortriggad motor? Man borde kunna ha nåt snabbfäste för styrningen så det är lätt att koppla bort då man använder sin stora motor. Den tredje frågan? Jag vill gärna kunna använda mig av gasreglaget så jag inte behäver gasa med rorkulten... Hur ordnar man det? Måste man ha ett separat gasreglage för trollingmotorn? Kan ju inte vara mäjligt att man använder sig av samma som till den stora motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 4 Mars , 2005 Hej det motorfästet på bílden funkar bra använd helst den med lång rig men der går bra med kort rig oxå med kort rig så är det risk att vatten sköljer över motorn vid grov medsjö.. det finns färdiga pararelstyrningar att köpa men dom är dyra går att fixa själv om man är händig.det där med gasreglas till trolling motorn beror på snurran en del finns till som tillbehör hör med båthandlarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 5 Mars , 2005 Jag såg att du hade ju en extra motor på din båt. Skickar en bild på min nyinköpta motor, tack för tipset om långriggen, kände på mig att det kunde bli lite knas med en kortis....Det blev en långriggad. Frågan är vart jag skall fästa min motor? Tycker du att jag skall ta bort badstegan och sätta fast fästet på den sidan (fick mé fästet på köpet)? Tror att det kan vara enklare och ha den på stegsidan (vänster) då kablaget/styrningen kommer från högersidan. Vad behöver jag tänka på när jag sätter fast fästet? Antar att det är viktigt att den skall hamna på rätt höjd i jämförelse med båtens botten. Men då bottnet i denna båt är u format och inte lika plant som på båten som säljaren hade så vet jag inte vad jag behöver tänka på vid monteringen. Jag vill kunna lyfta ur mororn då man kör med den stora motorn. Säljaren sade att det vore bäst o ha kvar stora motorn i vattnet då man styr, för det skulle hjälpa till som ett extra roder. Lägger in ett foto från båtens bak. i mitt andra inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 5 Mars , 2005 Så här ser baken ut. PS: Har någon tillgång på foton från sin extramotor från närmare håll? Vill gärna se hur styrningen ser ut hemmabygget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 5 Mars , 2005 hej låt badstegen vara kvar och sätt motorn på andra sidan. motorns höjd placering får du kolla på plats häng motorn i nerfält läge och motorfästet max i upp fällt läge och kolla sen att den lilla motorn är åvan för botten. det är bäst om den lilla motorn kan hänga som vanligt när du kör fort.den stora motorn ska alltid vara nerfäld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 5 Mars , 2005 angående paralelstag det finns lösa kulleder att köpa och skaffa ett rostfritt rörstump och mät in o svetsa ihop sen får du göra egna infästningar på dina motorer kolla hos momentum vet ej hemsida men det hittar du nog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 6 Mars , 2005 Det låter bra. Så jag skall inte tänka på hur långt ner min nuvarande motor hänger? Jag skall montera den så att vingarna på 5:an ligger läng samma höjd som båtens botten i linje med vart riggen på 5:a befinner sig? Nu blev det lite krångligt även för mig att förstå vad jag menade :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 6 Mars , 2005 den stora hänger bra där denn är se till att den lilla motorn hänger fritt när du liger och planar så blir det bra kolla på www.outdoor.se/sportfishnews där finns massa om trolling och kort på båtar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 6 Mars , 2005 HIttade en variant på nätet.. Vad tror ni om denna? Skall försöka använda mig av en uppsättning styrleder till en bil som jag gängar fast i ett rostfritt rör likt som på bilden... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 6 Mars , 2005 tänk på det du använder till båten att det är rostfritt allt annat rostar och kärvar ihop till slut. tanken är god men sattsa på rostfrit saker till bil är vanligt svart järn som är målat och rostar som allt annat på bil. den bild du hittat är en färdigt stag och det funkar bra men dyrt. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn1 0 Postad 10 Mars , 2005 Kolla i fiske avdelningen för tips! -Få motorn så nära mitten som möjligt annars får man lätt vikt problem och att extramotorn gärna går i vattnet när man kör -Du måste kunna koppla av styr staget för att kunna fälla upp extramotorn! -fästet skall vara av kraftigt utförande, Det stutsar gärna lite när man kör med huvud motorn. -Kan vara bra att Kollat vatten linjen i fiske fart med båten lastad (blir lätt lite baktungt). En syrleds variant. Billig å lätt för att få till viklarna : Julas M8 kuleder,M8/M10Gängstång ,Tycklufts kopplingar! Mvh. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sami Postad 11 Mars , 2005 Det verkar vara lite knöligare än jag hade trott. Jag har tänkt att lägga in en rejäl plåtbit i rostfritt på insidag av båten istället för bara vanliga brickor. Sedan undrar jag om vad jag bör tänka på då jag skruvar fast fästet? Jag vill själv nog använda mig av skruvar som inte går att skruva bort från utsidan, för annas tar nog tjuvarna bort hela fästet och allt om de vill stjäla motorn, jag fick med ett lås till själva motorn.. Vad tror ni om denna variant av styrning som jag fick mailet? Tänkte göra anabbfästen på staget för att kunna snabbt koppla bort då man inte behövar trollingmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 11 Mars , 2005 Så här ser den ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser