Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
scootley

Första båt- Åsikter om HT Laxen 510?

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en första motorbåt. Användningsområden kommer vara kortare utflykter med möjligtvis någon/några få dagars övernattning, fiske på nybörjarnivå samt vattenlek som inte är för avancerad. Har förstått att vattenskidor kräver mest kraft och även om det vore kul med vatten/wakeboard mm så räcker det gott och väl med ring/tub och liknande.

Kan inget om motorer. Tycker visserligen att det är kul att lära mig nytt och är inte rädd för att göra jobb själv men vill helst ha det ganska bekvämt med tanke på att barnen är små och jag vill kunna sticka ut på spontana småturer ofta under den korta sommarsäsongen vi har här i Umeå.

Tar gärna emot tips på bra mekaniker som skulle kunna hjälpa till med meckande av motor här i Umeå samt andra bra kontaktpersoner.

Kollar Blocket för fullt och har inte råd med mycket mer än 20-30.000:- (eller mindre) Om jag skulle hitta ett dundererbjudande kan jag sträcka mig högre men helst inte.

Tankarna hittills är att en HT-båt nog vore det perfekta för oss. Tar gärna emot tips men måste ju ta det som säljs på blocket. Utombordsmotorer är bäst att satsa på om jag har förstått det rätt? Har hört lite om oljeinblandning osv och undrar vad en nybörjare egentligen bör tänka på?

Underhåll av båten samt hur dyr den är i drift är ju också viktigt och här har jag ingen aning om hur jag ska tänka. Antar att ju fler hk desto dyrare i drift? Bryr mig inte så mycket om hastighet utan är nöjd bara den klarar vattenlek på enkel nivå samt säker och trygg att puttra iväg på enklare övernattningsäventyr här i Umeås omnejd. Har ingen hög inkomst så den får inte vara för törstig eftersom jag då inte kommer ha råd att använda den så ofta som jag vill.

Hittills har jag spanat in en HT Laxen 510 med motor: VRO 90hp Evinrude med powertrim o tilt. Den ligger på låga priset 19.500kr eftersom den enligt ägaren behöver tvättas och vaxas. Är detta något jag skulle kunna göra själv eller är det ett mycket omfattande jobb eller kostsamt att leja bort?

Uttern 495 är ett annat alternativ.

Kommer säkert ha hittat flertalet andra alternativ inom de närmsta dygnen och tar gärna emot tips på vad jag ska kolla efter samt vara vaksam på?

Tänkte köpa båten om någon vecka så att jag hinner använda den lite innan sommaren är över (förutsatt att den är i användbart skick).

Tack och över till er kunniga båtmänniskor :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I all välmening tycker jag kanske du borde spendera vintern på att läsa på om olika båtmodeller, hur det fungerar att äga och framföra olika typer av båtar samt hur en 2-takts utombordare fungerar och hur man underhåller denna.. Lägger du lite tid kommer du köpa en båt som du blir nöjd med i längden och slipper otrevliga överaskningar.

Om du i dagsläget är osäker på om du klarar av att tvätta och vaxa en båt är mitt råd att avvakta eller börja med en 4hk eka. Med din budget är det tyvärr en nödvändighet att kunna meka, annars har du snabbt spenderat lika mycket pengar som båten kostat i reparationer på en marina.

Självklart skall du köpa båt, men se till att vara påläst innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret och jag lutar åt det håll du råder dvs. att läsa på lite mer samt även kanske avvakta med denna typ av båt tills jag har en bättre budget. Är inte ett dugg orolig att jag skulle klara av att tvätta och vaxa en båt, jag är ganska händig, men jag har aldrig gjort det och vet inte hur man gör på rätt sätt. Det vore ju inga problem att lära mig detta dock.

Det jag är mer orolig över är som du säger att jag kommer behöva spendera oerhört mycket pengar på reparation och det vill jag inte.

Om jag skulle tänka om helt och hållet och skippa övernattningsmöjligheten och istället sikta på en mindre, öppen, bra motorbåt som kan ta en del personer, smidig att använda under kampingturer, utflyktsturer, fiske och lite vattenlek. Borde jag då inte kunna få lite mer båt för pengarna? Vill dock åtminstone att den ska ha bra kapell så den är skyddad vid oväder. Fördel är ju om den är smidig vid just kampingturer till olika små ödeöar. Tips på vad jag kan leta efter då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror faktiskt att du är inne på rätt spår med HT-båt runt 5 meter. Det finns en mängd olika modeller och generellt är HT båtarna billigare än motsvarande styrpulpet-båt då de senare verkar vara mer eftertraktade.

Skall du ha några personer i båten och kunna dra ring/vattenskidor/Wakeboard bör du ha en motor runt 70hk.

HT-båtar runt 5m är generellt ganska spartanska och inget man sover i om man inte är van vid att tälta, men går givetvis att övernatta någon natt i om man vill.

Populära båtar i denna kategori och prisläge är:

Ryds hajen

Crescent 495 HT

Uttern 510 HT

Jofa Winth

Örnvik 510 HT

Theri 520 HT

Samtliga av båtarna ovan är från slutet av 70-talet/början av 80-talet det var då väldigt vanligt att använda plywood i durk och akterspegel och dessa ruttnar med åren. Det är därför extremt viktigt att känna att durk och akterspegel är stumma och hårda annars får man kapa upp och plasta om dessa.

Det allra viktigaste är dock motorn. I det prisspann vi talar om får man räkna med motorerna är lika gamla som båten och då är det viktigare hur den har underhållits av tidigare ägare än vilket märke det är. Högst upp på önskelistan står dock yamaha och suzuki, runt 70hk. Hade nog ej satsat på någon evinrude/johnson v4 (90-140hk).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en Laxen ht i 14 år, sålde den i fjol. De går bättre i sjön än man kan tro, väldigt rank när man kliver ombord men det vänjer man sig vid. Det går väl att övernatta om man måste men inte ligger man bekvämt. Hade en Johnson 120 som det i stort sett alltid var nåt fel på.. När jag hade bytt nästan allt i motorn funkade den faktiskt bra sista åren jag hade den. Man bör ha minst 70 hk, helst 90 enligt mig om man ska vara mer än två i båten. Kortare dagsutflykter är väl vad man ska göra med en sån båt. De gjordes i Luleå slutet 60 början 70, formarna hyrdes ut efter -73 -75 nån gång så en laxen nyare än -75 är hemmaplastad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...