lawea 16 Postad 24 Augusti , 2013 Vi blev med båt i sommar. I den sitter en Mercruiser 4,3EFI med Alpha One II. Planen är att byta bälgar, impeller och anoder till våren så jag vet att allt är fräscht. Nu i höst hinner jag tyvärr inte. Förra hösten servades båten professionellt som alla tidigare höstar och den har gått max 15 timmar i sommar. Byta drevoljan känns lite onödigt eftersom jag ändå måste tappa ur den till våren. Räcker det om jag tappar ur några centiliter för att kolla att det inte finns vatten i oljan och byta drevoljan till våren i samband med det övriga? Motorolja, oljefilter, bensinfilter och glykolkörning av färskvattendelen blir i alla fall gjort i höst. Ska vi tro att vår nya sommarkärlek klarar vintern under en pressening så? Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 24 Augusti , 2013 Ditt upplägg verkar helt ok. Att kolla så inget vatten trängt in och därför inga frostsprängning. Om oljan byttes förra året så är den knappast kass. Sjäv brukar jag byta drevolja vart annat år då jag inte kör så mycket och det verkar fungera bra. Givetvis viktigt att köra med bra olja och jag gör på samma sätt att tappa ut någon deciliter efter körning med färskvatten för att se att inget hänt med oljan. Men du bör göra konservering av motor. Nu har jag förgasare så jag häller bara tvåtaktsolja ner i förgasaren när motorn går på tomgång och stänger sedan av. Hur det ska göras på en EFI vet jag ej. Möjligen att du skruvar ur stiften och sprutar in konserveringsolja via tändstiftshålen och drar runt motorn och sedan sätter dit stiften igen. Har du färskvattensystem finns det tre blå plastpuggar på rören för kylvatten som ska lossas så du får ut glykolblandning ur sjövattendelen efter körning med glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 26 Augusti , 2013 Jag trodde tidigare också som du, att man lika gärna kunde byta drevoljan till våren. Nu är jag inte lika säker längre. Med ditt upplägg behöver du nog inte riskera frostsprängning. Men jag har hört att vissa drevoljor har förmåga att uppta en viss mängd vatten utan att missfärgas (gäller speciellt någon Quicksilver originalolja). Stämmer detta riskerar man alltså rostangrepp över vintern om man inte byter olja. Skälet till att man tillsatt sådana additiv till drevoljan skulle vara att den trots begränsad vatteninträngning då ändå skulle klara sin smörjande uppgift under sommarsäsongen. Eventuella rostangrepp skulle inte hinna bli så stora eftersom den ändå ska bytas till hösten. Om detta är sant eller bara ett nytt fikonargument för att lura båtägare på pengar vet jag faktiskt inte. Jag kan ju ha missuppfattat det också. Men för egen del kan jag lika gärna byta drevoljan i lugn och ro i garaget på hösten, som att göra det ett halvår senare på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser