Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Gäst MaxSchmeling

Sverige och oskulden

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Imorgon sticker jag till Tyskland för att hålla ett föredrag för f d manskap och officerare samt anhöriga ur den forna östtyska flottan, Volksmarine, och som under DDR-tiden var stationerade på torpedbåtsflottiljen i Dranske.

Jag har grävt i sekretessbelagda fd östtyska militärarkiv samt i svenska hemliga arkiv och fått fram en spännande bild kring en olycka 1968 då en svensk färja sänkte en östtysk torpedbåt, mitt i Pragvårens begynnelse med öst och västblocket öga mot öga.

Det är otroligt intressant när man inser hur oskyldiga vi svenskar är och vilket intresse det finns att hemligstämpla sådant som inte passar vår bild av oss själva.

Jag hade tänkt att delge er lite spetskunskap om denna olycka och hur man förhöll sig kring den från svensk sida. Hade inte vår käre Spancox sabbat det så kan jag lova er att ni hade fått ta till er mycket intressant läsning med åtskilliga Aha-upplevelser.

1-0 till Spancox heart

 

post-10024382-1394237626,2938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ! 

Problem med läsförståelse ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck ... detta är väl ett forum för båtentusiaster, ett forum menat för diskussion av olika aspekter på dess problem och glädjeämnen med mera? Skämtande givetvis också tillåtet, men ickerelevanta politiska höger/vänster-synpunkter bortanför varje båtanknytning kanske med fördel kan ventileras nån annanstans? [Vi som följt forumet ett tag upptäcker naturligtvis propaganda-makare som sällan har nåt konstruktivt vetande att tillföra båtlivet, ser hur deras nick efterhand förändras o.s.v.] Rapporterar därför med den öppna motiveringen; se tråd. Kan därtill bara tillägga - snälla, sopa bort hela denna tråd och försök förhindra fortsatt intrång av kända propagandamakare/troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja. båtrelaterat är det ju. Det var ju trots allt en färja som körde över ett militärfartyg. Att det finns en politisk vinkel i tråden är odiskutabelt, men det gäller väl fler trådar i så fall?

 

/B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - jag fattar helt.

Max, eller Seari eller 2012 tog upp en frågeställning i det ämne han studerat och som han säger att han skall hålla föredrag i. Det var i samband med tråden om olyckan på höga kusten där tre personer omkom och en skadades allvarligt.

Max ställde en mycket intelligent fråga om vems fel det var att olyckan som han relaterade till skedde.

Dessvärre blev Max helt sågad av en person, som kanke inte är så intelligent att han förstod djupet i det Max skrev.

Det finns mycket hos Max som jag starkt ogillar, samtidigt finns det sidor hos honom som är imponerande. Fast så är det kanske hos de flesta tramspellar - bortsett från mig, som bara är tramspelle. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1 yes   Vore faktiskt både kul och intressant att få ta del av Max föredrag. Men tyvärr verkar det som om att ren dumhet har förvägrat oss övriga att få ta del

Lite tråkigt att vissa dumskallar som tydligtvis inte vet bättre (stackare) skall begränsa forumet. no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+ 1 i dubbel bemärkelse.

 

Men jag tror DanneMax reser sig och kommer igen. Det pendlar härligt mellan högt och lågt, men sällan tråkigt och aldrig korkat.

 

Det finns här på MG och ännu mer I.R.L. folk som tar sig själva på alltför stort allvar. Varför är trådens första inlägg rapporterat?

 

Jag läser gärna om den olycka som Max fördjupat sig i och lär mig något nytt, men så är även jag en av forumets största tramsjönsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tycker också du Max är en kul prick som ofta skriver roliga och ibland även tänkvärda inlägg, med nya nick med jämna mellanrum. Jag tror nog att ditt föredrag är både intressant och lite skrämmande, om du nu har den info och kunskap du hävdar.

Det jag inte förstår är varför du inte bara kan inse att om du har ideer och åsikter på ett forum kommer du få mothugg, man måste kunna ta det och gå vidare.

Jag kan inte låta bli att tro att du startade denna tråden bara för att du inte kan ta att någon inte delade din åsikt och att du nu måste driva krig mot denne.

Slappna av lite i ditt liv på detta forum och låt mig i stället njuta av din berättarkonst utan lågvattenbeteende som detta.

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på, Max Schmeling.  

Låt inte Spancox bli din Joe Louis! :-)

 

Skulle gärna lyssna på vad du har att säga om det här ämnet, och det finns ju kanske paraleller?  Tänker då närmast på den bedrövliga historia som slutade med fången på fyren.

 

Andra spännande hemligstämplar rör ex ubåtsjakten i Hårsfjärden. Där har så lång tid nu förflutit att de flesta handlingar nu avhemligats. Dock inte alla.   Exempelvis förlängde man hemligstämpeln på resultatet av en dykning, där marinens dykare gick ner och kollade upp resultatet av en svensk vapeninsats mot ubåt. Man kan ju undra vad dykarna hittade som tydligen är så känsligt att det måste vara hemligstämpat i ytterligare 20-30 år?

 

Edit. Lägger till texten om Hårsfjärden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...