Bilmicke81 2 Postad 23 Augusti , 2013 Hej Äntligen har jag och min vän slagit till på en segelbåt, en Ohlsson 22. Den har stått på land en längre tid (ca 2 år) men är i mycket gott skick på insidan. Eftersom vi är novicer inom seglarvärlden hoppas vi kunna få svar i detta forum. Vi vet att utsidan kommer behöva sig en ordenlig genomgång och har två möjliga alternativ. Antingen våtslipa gelcoten, eller måla med de-ijssel (vi lockas mycket av de-ijssel). Tips och förslag där mottages tacksamt. Vi tror också att det saknas en bit vid infästningen på masten. Går detta att svetsa/byta ut eller har det helt enkelt ingen större betydelse att det ser ut på detta vis? Vi har också upptäckt att durken på sittbrunnen känns svampigt. Ska det vara så eller ska vi vara oroliga? Tacksam för svar och generella tips inför vår renovering MVH/ Noviserna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansalo 1 Postad 24 Augusti , 2013 Hej. Att våtslipa kan vara ett alternativ till att måla. Har inte provat själv men denna film lovar mycket. Durken - är det plasten/gelcoaten som är svampig? I så fall kan det ha delaminerat. DVS att det material som ligger mellan plasten har släppt från över och undersida. Om det är så kan man borra massor med hål och fylla med epoxi. Se mer på http://westsystem.se/handboecker.html. /Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 220 Postad 24 Augusti , 2013 För att veta om durken delaminerat måste man först veta hur den är uppbyggd. Är den i enkellaminat, inte sandwich, blir den rätt svampig. Även en plan stor sandwichyta såsom en durk kan bli lite svampig och är svår att få 100% stum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Augusti , 2013 ...Vi tror också att det saknas en bit vid infästningen på masten. Går detta att svetsa/byta ut eller har det helt enkelt ingen större betydelse att det ser ut på detta vis?Hej o grattis till nya båten! Antar att den är sjösatt och testseglad i nuläget, eller ligger den helt mot förmodan kvar på land? Lägg gärna in ett foto på mastpartiet med den förmodat saknade infästningsbiten! [Obs att bara små lågupplösta bildfiler accepteras av forumet. Alternativt bildgoogla nåt lämpligt, skärmdumpa/beskär och redigera in pilar och/eller beskriv bara vad som felas för att göra en sådan upphittat bild begriplig och relevant för ert fall.] Inte helt lätt annars att begripa vad som menas, mastfoten har väl normalt en rund maststötta under däck där f.ö. ett svängbart matbord som kan hissas upp till taket är infäst? Och ovan däck brukar väl alla (här Seldén?) master av uppenbara skäl räcka hela vägen ner till mastfoten? Detta att eventuellt behöva svetsa/byta kan nog som sagt verka litet obegripligt annars?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 25 Augusti , 2013 Tack för alla svar. Idag har vi städat och tvättat båten. Titta gärna in i vårt fotoalbum på bilder före och efter tvätt (jag har nu minskat storleken och hoppas det funkar). Jag bifogar i det här inlägget en bild på masten och hoppas att det framgår vad vi menar. Lägger även upp en bild i fotoalbumet på infästningen på båten. Tror det kommer bli uppenbart vad vi menar med masten nu när jag får upp en bild på det. Det lutar åt De-Ijssel målning, och därför är det nog inte längre aktuellt med våtslipning. Någon som har en uppfattning om vad De-Ijssel kostar. Vi har tänkt att bottenmåla, måla friborden, de övriga vita ytorna samt att måla med grå färg på halkytorna. Vad gäller att ta bort bottenfärg så har vi dykt över Lefant (verkar fantastiskt i filmen http://www.lefant.se/tips-och-rad/ta-bort-gammal-bottenfarg/), är det någon som har erfarenhet av detta och om det verkligen funkar så här bra? Vad gäller durken så har vi nu tittat under den (det är svårt att avgöra om det är flera lager eller inte), men det verkar som om det går ett stag under durken som har släppt i plasten, så det skall nog inte vara några problem att lösa. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 220 Postad 26 Augusti , 2013 Färgen kostar lite. Tre strykningar gäller. Till det kommer specialrollerhylsor, tejp, lösningsmedel för spädning osv. Jag skulle därför sikta på runt 5.000 kr för skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 26 Augusti , 2013 Allvarligt talat: Prova att våtslipa med en våtslipsats som kallas Abralon. Med största sannolikhet kommer ni att bli mer än nöjda, och skulle ni inte bli det så har ni ju ändå redan gjort det jobb att slipa som ni ändå måste göra för att få en lyckosam målning som sitter ordentligt. Det går fort att slipa med Abralon, och det finns inga krav på väderlek när man gör det. Jag har använt Abralon för att få fram en fin yta efter att ha spacklat småskador på skrovet, och det blir så bra att jag inte kan hitta lagningen efteråt. Redan innan jag använt polishen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Augusti , 2013 [Varning, tag detta litet ofärdiga inlägg med saltnypor, för enligt texten nedan har så jag dålig koll på mastfötters tvärpinne-krafter eller ens tänkta funktion. (Men eftersom text/bild/länkar råkar ligga färdiga på min dator för inlägg så skickar jag det ändå innan dessa försvinner. Kanske får jag rent av hjälp med denna fråga: Skall alltid mastens stora undersida B vila mot foten? (Kan väl tyckas rimligt med tanke på dess extremstora vertikala kraftpåkänning, men varför finns i mitt fall flera valbara hack och dessutom - liksom i TS fall - möjlighet att flytta tvärpinnen mellan mastbeslagets akter- och förända som ju då kan flytta ytan B längsledes långt utanför däcksbeslagets stödjande längdutsträckning ...??] Mitt inlägg: Hålen i din masts ändbeslag måste rimligen lagas, men svetsning i den dyra/original lättmetall-delen kan nog vara vansklig för man har liksom bara ett enda försök? Kanske kan det räcka med ett par listigt ditskruvade rostfria plåtar enligt skissen för att ersätta hålens låsande funktion? (Gärna med nåt elektriskt isolerande limskikt emellan för att minska risken för galvanisk korrosion, RF och lättmetall trivs ju inte ihop utan lättmetalldelen kan raskt försvinna i ett vitt oxidpulver.) Bara en tanke. Finns en manual för Ohlson 22 HÄR, och sid 24 av 36 anger tvärpinnen som upptagare av ENBART LÄNGS-KRAFTER. Alltså att tvärpinnen enbart förhindrar att mastens nederdel glider för- eller akterut. (Dess skiss verkar f.ö. inte exakt lik din bild, och båttillverkarna bytte kanske mastleverantör efterhand så viss skepsis ifall delarna verkligen är avsedda för varann skadar nog inte?) [För på min Amigo23 nuddar aldrig den stora plana undersidan av mastbeslaget fotens plana yta, utan den enda kontaktytan mellan mast och fot är alltid via just tvärpinnen. Har funkat 30+ år så alldeles fel kan det knappast vara med all kraft på enbart tvärpinnen? (Blir i.a.f. en rätt enorm vertikal kraft på mastfotens kontaktpunkt, förmodligen storleksordningen dubbla båtvikten typ ett par tre ton (20-30 kN) momentant för dessa båttyper i gropig sjö vad jag förstått hittills?) Därav för övrigt detta med inre maststöttor - alltså den med det i ditt fall fiffigt anordnade matbordet, för typ två tre ton placerad på taket är ju knappast kattskit? (Börjar tvivla ifall det inte är jag själv som har missanpassning, skall mastens jättestora nedåtkraft landa ENBART på tvärpinnen eller inte? Hmm ... mastens lutning - liksom gärna position längsledes med flera hack - skall väl kunna anpassas, ganska frestande lätt annars att fila ner hacken A (använder plural för jag har alltså själv flera valbara sådana mellanhack) så att själva mastfoten landar plant?]Trassligt värre, men men. Dristar mig till att fråga; Varför filar du inte upp fler A-hack för att liksom jag kunna flytta masten/segelcentrum/stående riggen mer fritt. Eller snarare varför finns inte sådana redan?? Vete katten, hjälp någon. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 26 Augusti , 2013 Varför börja med att lägga ned pengar och tid på något som kanske inte behöver fixas alls? Jag hade börjat med att dra över en bit av skrovet med Autosol och trasa. Skölja rent ordentligt och sedan dra på ett halvvettigt vax - typ Hempel eller något billigt bilvax. Rengöring, rubbing och vax kan göra underverk med uvblekta skrov. Blir det inte bra nog kan ni ju slipa / måla bäst ni vill sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 26 Augusti , 2013 Enligt min erfarenhet är det jobbigare att köra en seriös Autosolbehandling än att köra en Abralon-omgång med excenterslip. Ett polerset Abralon kostar c:a 300 kr. En burk Autosol kostar runt 200 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 26 Augusti , 2013 Tack för alla bra inlägg. Vi har diskuterat igenom era idéer och nog kommit fram till att börja med våtslipning, blir resultatet inte bra så får vi helt enkelt måla i andrahand. Om vi tolkar inlägget om masten korrekt så är det ingen fara att det ser ut som det gör? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Augusti , 2013 Bilmicke81 skrev: Om vi tolkar inlägget om masten korrekt så är det ingen fara att det ser ut som det gör? Njaää, masten kan i.a.f. inte ramla omkull. Men själv skulle jag som sagt åtgärdat med tanke på busväder, det sista man behöver när det brallar i är saker som plötsligt börjar röra på sig och som eventuellt kan äventyra seglingsförmågan. Seglen måste då fungera revade, glöm segelnedtagning och motorgång är min erfarenhet. Dristar mig till att tycka att sådant är viktigare än skrovets glans, men det ena utesluter förstås inte det andra. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 27 Augusti , 2013 Fast masten är väl inte fast i den delen? Allts det finns ju inget sprinten kan fästa i annat än att vila i skåran (se bild här). Menar du att det saknade partiet hjälper till att stabilisera sidokrafterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Augusti , 2013 Nej, inte sido- utan längsledes. Risken är väl tvärpinnen lossnar och försvinner som det ser ut nu, och då kan mastfoten glida för- o akterut lite som den vill. Eftersom du har ett s.k. babystag förutom sedvanliga undervant så är positionen av masten extra bra fixerad i höjd med spridarna. Masttoppen är också bra sidofixerad genom toppvant och även längsledes av för- /akterstag. Vill mastens nederända ändå ge sig ut på långskeppsvandring så böjs alltså masten. Ungefär här börjar min brist på kunskap bli akut, vilka krafter gäller för mastens nederände långskepps? Har ju märkt att maströret är ganska böjligt och tydligen kan det knäckas ut och blir då värdelöst. [som illustration för utknäckning finns exemplet; det lär gå att försiktigt kliva upp och ställa sig på en vanlig ölburk, men vid minsta buckla eller utknäckning viker den sig. Nåt sånt, prova gärna med grova skosulor och rapportera? ] Sedan kan man ju göra den enkla reflexionen att eftersom seglen är pådrivande så borde väl den samlade långskepps-kraften i riggen näst intill alltid vara förligt riktad, men likväl talar masttillverkare ibland om utknäckning bakåt åtminstone om babystag saknas. Nå, krångligt och känsligt detta med den vikt-utmagrade riggens detaljer och uppenbara fel bör nog därför alltid åtgärdas! Skulle själv provat ett mejl med inklistrad bild till Seldén! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 27 Augusti , 2013 Måste nästan kolla upp det där Abralon till nästa säsong. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 220 Postad 27 Augusti , 2013 Sök i forumet på Abralon. På Scampiförbundet finns en del beskrivet också, men det är ingen idé att lägga in en länk då den ändå inte funkar, så du får tyvärr leta själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 27 Augusti , 2013 Då kommer nästa fråga. Bottenfärgen. Har försökt läsa oss till vilken typ av färg man skall ha osv. Har förstått att det finns epoxi-färg eller vanlig bottenfärg. Vad är skillnaden där? När vi tar bort den gamla bottenfärgen antar vi att man skall skrapa bort den med en vanlig färgskrapa och därefter våtslipning? Skulle vara otroligt tacksamma för en steg för steg instruktion om hur vi skall gå tillväga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 17 November , 2013 Hej och grattis till ett mycket bra båtköp! Jag har haft min ohlson 22 sen 2009 och den blir bara finare och finare och snabbare! nr SWE155 har jag röd i grunden men ljusgrå idag! Har lackat min med dubble coat, kan VARMT rekomenderas! både däck och fribord. Tog 1 sommar på varje men nu är den istort sätt klar utvändigt, dock ska kölen blästras! Har också svampig durk i sittbrunnen ska kolla upp det mer i vår,och nog förstärka den med divinycell och köra domkraft med en platta och trycka och plasta fast den. har gjort liknande på min Skol projekt en segel jolle som vi alla känner igen(LASER) vart skit bra och stumt men ska kolla mer om detta av en av mina gamla chefer som jobbar på marina och se vad han tycker, men jag tror det! Kolla upp med Selden angående masten de har nog koll på det mesta eller någon Hjertmans butik med riggverkstad. står i hjertmans katalogen vilka som har. Dock ej uppsala eller västerås jobbar nämligen i uppsala butiken! Segelmakerier brukar ha bra koll de med. Vill ni ha mer tips och råd angående dubble coat hör av er. LÄTTARE BLIR DET EJ FÖR BRA LACK RESULTAT MED ROLLER! Gå även med Ohlson 22 gruppen på facebook som jag startade för några år sen VARMT VÄLKOMNA Mvh Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 22 April , 2015 (redigerade) Hej Tack för alla svar. Vi har nu seglat ett år och ser fram emot ytterligre ett år med segling. Bifogar några bilder så ni får se resultatet av vårt arbete. Före och efterbild Friborden under arbetets gång Ny peke på plats Redigerad 22 April , 2015 av Bilmicke81 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bilmicke81 2 Postad 22 April , 2015 Hej och grattis till ett mycket bra båtköp! Jag har haft min ohlson 22 sen 2009 och den blir bara finare och finare och snabbare! nr SWE155 har jag röd i grunden men ljusgrå idag! Har lackat min med dubble coat, kan VARMT rekomenderas! både däck och fribord. Tog 1 sommar på varje men nu är den istort sätt klar utvändigt, dock ska kölen blästras! Har också svampig durk i sittbrunnen ska kolla upp det mer i vår,och nog förstärka den med divinycell och köra domkraft med en platta och trycka och plasta fast den. har gjort liknande på min Skol projekt en segel jolle som vi alla känner igen(LASER) vart skit bra och stumt men ska kolla mer om detta av en av mina gamla chefer som jobbar på marina och se vad han tycker, men jag tror det! Kolla upp med Selden angående masten de har nog koll på det mesta eller någon Hjertmans butik med riggverkstad. står i hjertmans katalogen vilka som har. Dock ej uppsala eller västerås jobbar nämligen i uppsala butiken! Segelmakerier brukar ha bra koll de med. Vill ni ha mer tips och råd angående dubble coat hör av er. LÄTTARE BLIR DET EJ FÖR BRA LACK RESULTAT MED ROLLER! Gå även med Ohlson 22 gruppen på facebook som jag startade för några år sen VARMT VÄLKOMNA Mvh Wille Vi har samma problem med sittbrunnen (svampig), har du löst det på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Polimac 0 Postad 8 November , 2015 Hi, i am new owner of Ohlson 22 doing renovation Here is the pictures https://goo.gl/photos/Kin39z57AM7sQTTXA https://goo.gl/photos/jCqWz2XGdhawc1h7A can somebody help me and give me a tip , i need to create system that will allow me to lower my mast easily for 2 min as i have one bridge that is low my idea is lower mast over one back pin in the foot of the mast, and to use tangoon for support and to spread force over it, during the low position about 45 degrees from vertical Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 November , 2015 (redigerade) You can use a "tripod". Your boom with the mainsheet and two wooden poles that you attache with ropes and configure this and place it right over the mastfoot. If you look at this site and scroll down a little bit you can se how it works. http://airybright.se/albin57/mastning/mastning.pdf Redigerad 8 November , 2015 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edwin1234 0 Postad 11 Mars , 2018 Hej, jag letar efter handboken till ohlson 22 som jag ser blivit länkad tidigare i tråden. Länken fungerar tyvärr inte, någon som råkar ha sparat den som vill dela med sig? 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser