daveman 0 Postad 23 Augusti , 2013 Hej, nu tänkte jag ta hjälp av alla duktiga båtmänniskor som verkar finnas på detta forumet. Efter mycket funderingar har vår familj bestämt sig för att köpa en segelbåt, problemet är bara att vi inte har seglat innan. Nu har jag två funderingar: 1)min tanke att lära sig segla är genom att köpa en båt och träna med den och ha en van båtmänniska ombord som kan lära ut, och genom att segla med andra. Är detta en vettig idé ? 2) tips på bra segelbåt, vi är 2 vuxna o 3 barn och vi är ganska långa (1.90) tanken med båten är att den ska segla längs kusten och vara en båt som man kan växa i, seglingserfarenhetsmässigt, wow långt ord ;-) Budget, allt mellan 20' och 100'... Alla övrig tips för nybörjare uppskattas också Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 23 Augusti , 2013 1. Ja 2. Jag rekommenderar en båt med lite volym i, partialrigg och fenköl. Fem kojer har de flesta större familjebåtar. T ex kan ni kolla på Albin 78, Dixie 27, Sunwind 26 eller Maxi 777. Sök efter ett välskött ex med fräscha segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Augusti , 2013 Låter väl som en förståndig tanke. Vilken del av vår kust menar du? Vad gäller båtval är det nästintill oändligt vad man kan tänkas tycka om. En mycket praktisk båt som finns ett ex av på blocket just nu är en Mac Gregor 26 S. En trailerbar 26 fotare med relativt låg vikt iom, att den har en ballasttank på 550 L. Finns bara en bild på båten från säljaren, men om du googlar på just S-modellen finns massor med bilder och även filmer från Youtube. Det finns en senare modell som är godkänd för en 50 hk men den seglar mycket sämre då den har en annan skrovform. Dessutom har den en minimal ratt istället för rorkult. Gemensamt för bägge modellerna är att de har en jättesäng under sittbrunnen, och en dubbelkoj i förpiken. Dessutom en nedbäddbar dinett midskepps. Separat toalett är ju givetvis en uppskattad del av båten, finns oftast inte på denna storleken av båt annars med vissa undantag förståss. Trailerbarheten om man har en tillräcklig bil att dra med är ju rörligheten man får, att kunna segla på ena kusten ena veckan och andra kusten veckan därpå. Har man dessutom en lång kö till att få en båtplats är ju detta en fördel med att kunna ha båten på land. Att lära sig hanteringen med att resa mast och liknande blir en vanesak till slut. Själv har jag både en 26 fots Dominant 78, men även en trailerbar Albin 57 för att kunna göra de där kortare små äventyrsresorna. Ska sticka tidigt imorgon ner till skåne härifrån Göteborg för att ta en vecka nere i och runt sundet över till Köpenhamn och runt därikring med trailerbåten. Här är länken på den båten jag menar. Går tyvärr inte att göra klickbara länkar från en Ipad. :-( Priset på den båten verkar ganska rätt med tanke på att det ingår en bromsad trailer dessutom. http://www.blocket.se/stockholm/MacGregor_26S_48500641.htm?ca=15&w=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2013 Jag har inte förfallit till såna dumheter som att använda läsplatta att skriva inlägg på MG med - men har väl en som extra navigator i båten. här är den klickbara länken http://www.blocket.se/stockholm/MacGregor_26S_48500641.htm?ca=15&w=3 Både Peter och Pseudonym har stor erfarenhet av segelbåtar och jag är benägen att hålla med det de skriver. Det dom kallar Poptop i annonsen är ett höj och sänkbart tak som gör att man får ståhöjd i delar av salongen. Det som ofta kallas för ståhöjd är ju i regel menat för personer under medellängd. Själv är jag 1,92 och har aldrig haft en båt med ståhöjd - mer än i ruffluckan. Skall man ha en verklig ståhöjd får man upp på stora båtar. Dyrare, höger underhållskostnader, mera jobb och besvärligare när man skall segla själv. Pseudonym har funderat på en Poptop-lösning på en av sina båtar. Det har även jag gjort, men kanske dragits mer åt doghaus-varianten. Dvs en fast mindre påbyggnad. Att segla är inte så svårt - om man bara vill ta sig fram som jag. Kappsegla med Peter och Pseudonym gör man nog inte i första taget - om man vill komma före dem. När jag började segla i början av 1960-talet hade jag med mig en kille ett par gånger. Sen kastade jag loss och kryssade mig ut. Efter det har det inte varit nägra större problem att ta sig fram - hjälpligt. Förarintyg är inte fel till att börja med - för så många i familjen som möjligt. Låta frun i familjen ta så mycket ansvar för båtens framförande som möjligt. Styra fodrar mer hjärna än muskler. Kliva (inte hoppa) iland det motsatta. Fast det är bra om man är så pass insatt och observant att man ser vad som håller på att hända - innan det är i senaste laget. Medlemskap i SSRS borde alla ha som har båt. http://www.sjoraddning.se/ Sen blir väl de flesta tvångsanslutna till Sjöassistans idag via båtförsäkringen !? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daveman 0 Postad 23 Augusti , 2013 Tack så mycket, vi bor mitt i skåne så jag har 5 mil till varje kust så då kanske man ångrar sig om man skulle ha en icke trailbar båt? En annan tanke jag hade va att kanske köpa en billigare båt att lära sig segla med för att senare köpa en båt som man vet vad man ska ha till och lägga mer pengar på. Hur mycket mer båt får man man för 300' istället för 100'? Min önskan , om än kanske naiva, med detta nyvunna intresse är ju att vi som familj ska komma ut tillsammans och njuta av en oupptäckt del av Sverige. Då gäller det bara att hitta någon segelkunnig som skulle kunna visa, finns det något sätt att komma i kontakt med någon, segelklubb eller dylikt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Augusti , 2013 Jag har en bekant i Skurup, han har sin båt i Ystad och jag ska träffa honom imorgon. Han är ofta ute och ensamseglar och kanske kan ta med sig någon lärling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daveman 0 Postad 23 Augusti , 2013 Det låter ju intressant, kolla gärna med honom så kanske det är ett alternativ. Tack.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 26 Augusti , 2013 1. Låter vettigt så gör nog dom flesta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jacko 0 Postad 27 Augusti , 2013 1. Ni verkar ju hängivna redan och skulle nog inte ångra ett båtköp. Jag skulle dock rekommendera att prova på det ordentligt. Exempel: Gå förarintygskurs + kortare seglingskurs/följ med någon ut. Hyr sedan en eller ett par båtar att semestra i så ni får pröva på det. Då hinner ni också skaffa er ett litet referensbibliotek inför köpet. Från att vi lärde oss segla gjorde vi såhär ca 4 säsonger innan vi köpte. Det tillkommer ganska många nya moment man inte kan när man plötsligt blir båtägare, så vi tyckte det var en bra uppdelning i tid Ett roligare, och säkert lika gångbart alternativ är att bara följa hjärtat och slå till på en tilltalande båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser