Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Seawing

Luftbubblor i expantionskärlet

Rekommendera Poster

Min son har en MD 21 som fungerar perfekt och han körde 470 distans på semestern utan problem, men hela tiden (2 år) så har det bubblat lite i expantionskärlet och det försvinner lite vatten.

Inget vatten i oljan eller olja i kylarvattnet och han har slutet system. Det luktar ej heller avgaser i expantionskärlet.

Någon som har tips????

Tacksam för svar  ms Lacici

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska inte bubbla i expansionkärlet, förr eller senare ställer det till med större problem. Normalt så är det ett tecken på problem med toppen/toppackning. Prova att momentdra toppen om det inte gjorts på länge (bör göras varje säsong). Kontrollera även cirkulationspumpen och titta under den om den läcker ur skvallerhålet.

MD21:orna är robusta och går länge även med rätt stora fel på kylsystemet vilket tyvärr verkar göra att många ignorerar krämporna och kör ihjäl dem helt i onödan. Gör inte det, det är en väldigt billlig motor att renovera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med s59746, långvarigt bubblande är inte normalt! Bara en fundering, men pyser det ifall expansionskärlets eller trycksystemets lock öppnas då motorn är varm? (Obs inte överhettad bara litet varm, detta sagt bara för att varna för risken för skållning.)  

[Det sitter - vad jag begriper - alltid två motvända backventiler som reglerar trycket i slutna glykolkretsar? Den ena tar hand om övertryck och öppnar/utjämnar vid ca 1 atmosfärs* övertryck, detta för att kylsystem blir effektivare med litet kokpunktssänkande övertryck. Den andra och motvända tryckventilen säkerställer att undertryck inte uppstår under vattenkrympande avsvalning (ifall locket öppnats och tryckutjämnats i varmt tillstånd kan luftinsugande vaccumeffekt nog annars uppstå). Vissa mindre motorer har expansionskärlet trycksatt - läs: de har ventilerna i kärlets plastlock. Stora motorer däremot tycks ha regleringsventilerna placerade djupt, själva expansionsbaljan utgör då bara en trycklös balja där locket mest utgör skvalp- och dammskydd.

*) Formel1-bilar kan ha upp till 5 ATÖ (atmosfär-övertryck) just för att förhindra kokning och samtidigt minska kylsystemets vikt med bibehållen kyleffekt. Tror jag, verkar sannolikt med tanke på racingfolks ständiga jakt på varje grams övervikt!?)]

Skulle själv intresserat mig litet för pyseffekt vid försiktig locköppning enligt ovan, bara som en första superenkel snabbtest. Inget pys =  nåt är skumt med trycket, typ så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget ventilstyrt övertryck i kylsystemet på dessa små motorer. Visserligen sitter det en ventil i locket på expansionskärlet men det går bra att köra utan lock. På motorer där vikten är av stor betydelse (vilket den knappast är i MD21!)  trycksätter man vattnet och använder glykolen för att ytterligare höja kokpunkten vilket gör att kylare och kylkanaler kan göras mycket mindre pga att kylvätskan kan transportera bort mer värme om den kan hålla högre temperatur.

På flygmotorer experimenterade man t.om med att låta kylvätskan koka i motorn och sedan kondensera till vätska igen.

Men som sagt MD21 är så långt från sådana motorer man kan komma. Har sett MD21 som gått med trasig värmeväxlare i flera år med sjövatten i båda kretsarna! Inget att rekommendera dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

s59746 skrev: ...Det behövs inget ventilstyrt övertryck i kylsystemet på dessa små motorer. Visserligen sitter det en ventil i locket på expansionskärlet men det går bra att köra utan lock.

Håller givetvis med om att övertryck knappast behövs på motortypen av viktsskäl, men en liten ventil kostar inte mycket och ifall man får upp trycket till 1 ATÖ ökar kokpunkten (50/50 vatten/glykol) vad jag begriper till hela 113 grader. Lättköpt o bra extramarginal på alla sorts motorer kan jag alltså tycka? Är alltså inte minsta förvånad att det enligt dig de facto sitter en sådan onödig tryckventil i kärlets lock (förmodligen också en andra motvänd ventil nånstans ifall du kollar noga??) För hur blir det vid plötslig tryckutjämning i varmt expanderat tillstånd, om ingen kontraventil släpper in luft så kan väl som sagt luftinsugande vaccum uppstå?? (Tråden handlar ju om en motor vars exp-kärl ständigt tycks bubbla in gaser i åratal utan påtagliga tecken på smutsande avgaser etc? En pajad ventil kan möjligen långsiktigt förändra de genomsnittliga tryckförhållandena och ge bubblor utan smutsning som TS beskriver? Vete katten, men därav mitt tips att som första superenkla åtgärd kolla tryck o pys, nåt sånt? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att felet ligger i locket på expantionskärlet eftersom det bubblar även när det är borta.

Finns inget vatten under motorn i kölsvinet så troligtvis läcker inte vattenpumpen.

Skall prova att moment dra toppen. HAR NÅGON UPPGIFT PÅ MOMENTET?

Tack för svaren hittills

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen skall dras med 70 Nm. Märk upp bultskallarna mot toppen, lossa bultarna ett kvarts varv och dra till 70 Nm eller till märkningen om den kräver mer (pga rostiga gängor od).

 

Dra bultarna enligt schemat på bilden. Om du inte har specialverktyg så måste du plocka bort ventilbryggan först. Efter att ha dragit toppen måste ventilerna justeras.

post-19784-1394237627,155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...