IW23 0 Postad 22 Augusti , 2013 Finns det små utombordare med elstart? Har en 4 hästars och får knappt plats med ngt större på akterspegeln. Behöver fortsatt kunna fälla upp motorn och kunna vrida den mkt när jag kör för att kunna svänga fort/med kort radie. Har sett 8 hästars med elstart men det är alltså för stort. Grejen är att jag inte får till ett bra ryck (har startat massor med gånger men lär mig ändå ej) så det hade varit underbart med elstart om det finns. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 22 Augusti , 2013 Har du en äldre motor så tror jag att ett byte till en ny kan räcka. Personligen upplever jag att moderna utombordare inte kräver något ryck. Rätta mig om jag har fel men jag köpte en ny Suzuki 2,5 till min gamla båt och där räckte det med att dra i snöret. T o m Farbror Melker skulle grejat det. Min nya båt hade en tre år gammal Parsun 5::a på motorfästet och den kräver inte heller något ryck. Det räcker med att dra i startsnöret. Enligt en gammal nestor på området, En 70-årig farbror med serviceverkstad här i stan som skruvat i båtmotorer sedan han var lillpojk menar att tändsystemen är mycket bättre nu för tiden. Sen undrar jag om en startmotor drar runt en liten motor snabbare eller knyckigare än du gör med handlkraft? Nu kan det ju finnas andra skäl att man vill ha elstart. Att motorn sitter otympligt till, att man har någon funktionsnedsättning som gör det svårta att starta eller annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 23 Augusti , 2013 Det här kanske är uppenbart och redan avklarat, men har du kollat med nån annan om det är så att motorn ÄR svårstartad? Eller som kanske kan visa/tipsa/förklara hur du ska göra. Grejen med en modern 4hk är att det knappt ska behövas något ryck.... Om jag inte missminner mig så har du just en IW23 och ligger på SSK med den? Där finns ju massor med hjälpsamma människor. Och vill du inte fråga någon av dom så kanske jag ska ner och segla onsdagssegling snart... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 26 Augusti , 2013 Motorn är från 2011 och startar med ett litet lätt ryck det funkar för alla utom för mig... Har hört runt hos försäljare men 8 hk verkar va minsta och det får inte plats på båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 26 Augusti , 2013 Knepigt.... Men ge inte upp! Eller, det låter ju som om du inte har något val. För jag håller med, även om den fick plats så skulle en 8hk bli väldigt tung på den lilla akterspegeln. Hoppas att någon lyckas visa/förklara på ett sätt så även du får till det med den lilla motorn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 26 Augusti , 2013 Om det kan vara till någon hjälp så kan det kanske gå att ordna så att man startar genom drar uppåt istället för horisontellt, eller förlänga startsnöret som på gräsklippare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 Augusti , 2013 Du borde kanske kolla hur de gör på grässklippare, där har man automatstart till gräsklippare med motorer på 4-5 hk. Jag tror att det är inte elstart utan någon annan anordning som lagrar energi och sedan gör ett snabbt ryck, kanske går att bygga på en båtmotorn? Stora skillnaden är att gräsklipparen inte behöver vara lika vattentät som en båtmotorn, men det går kanske planka lösningen ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 Augusti , 2013 Konstruktörer av motorer går på gymmet! Skulle en svag person jobba på testavdelningen finge konstruktörerna bassning. Man kan ju fråga sig varför en maskin ska behöva vara svårstartad. Den användare som inte har musklerna för att dra tillräckligt snabbt skulle uppskatta t.ex att en fjäder dras upp tills energin är mer än tillräcklig för en start. Skit på er ni fantasilösa motorkonstruktörer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Augusti , 2013 Min erfarenhet är att det främst handlar om teknik. Oavsett om det gäller att rycka igång en båtmotor, snöskoter eller att kicka en MC. När det är en så liten motor så tror jag ännu mer på att det handlar om det,. Ännu en fråga som kanske verkar dum till TS: Har någon av alla de andra som lyckats starta motorn försökt förklara vad de gör och hur det skiljer sig från ditt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser