Berra2 0 Postad 22 Augusti , 2013 Min båt är från 1982 och har den då mycket vanliga placeringen av skotskenan - på bridgedäck. Det funkade på min förra, en Scampi som ju har rorkult och kortare sittbrunn. I den nuvarande, en Conqubin 38, sitter en ratt och sittbrunnen är mycket längre. Det har gjort det väldigt svårt att sköta skotet när jag seglat själv eller haft en besättnng som inte velat ta hand om storskotet. Därför testade jag i senare delen av sommaren med att göra tysk skotning. Tog skotet till gennackern (det var starkt nog) och några befintliga block. Det fungerade mycket bra, jag når skotet lätt från rorsmansplatsen, vinscharna är tillräckligt starka (de är de som tidigare använts till backstagen så nu får jag fixa nya till dem) och dessutom slipper jag att ha så mycket lina i sittbrunnen. Tidigare gick ju linan sex gånger fram och tillbaks, nu bara två. Den enda nackdelen jag märkt är då man lämnar slör/läns och ska skota in till halvvind/bidevind blir det ett väldigt vevande med vinschen men den nackdelen uppvägs med råge av fördelarna. Det är också mycket lättare att släppa skotet för att t. ex. minska farten eller vid en vindby, det tidigare skotet kärvade ofta eftersom det gick så många gånger fram och tillbaks, detta löper lätt ut men går också att släppa ut bara några centimeter åt gången. Kan verkligen rekommendera denna uppdatering av 70- och 80-talsbåtar. En fördel är nog om vinscharna man ska använda är självskotande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 22 Augusti , 2013 Låter intressant, kan du visa bild eller skiss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 22 Augusti , 2013 Här finns lite bilder som kan förklara vad tysk skotning är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 22 Augusti , 2013 Ska försöka ta några bilder vad det lider. Det ser litet annorlunda ut än i det andra exemplet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarStaffan 5 Postad 10 Juli , 2014 Jag har precis köpt en Conqubin med ratt och upplever samma problem, ibland skulle det vara skönt att slippa störa loja medseglare för att trimma storen. Jag är väldans nyfiken på din lösning! Har funderat på om det är värt att dra skotet på bägge sidor för att alltid kunna skota i lovart, har du gjort så och tycker du i så fall att det är värt det? Har du flyttat upp skotskenan till rufftaket eller behållit befintlig placering? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser