gonzo426 0 Postad 21 Augusti , 2013 Hej,fick problem när aq130 fick ge plats för en Nissan 6syl bildiesel.Motorn varvar men båten planar inte,kan det vara drevutväxlingeneller propeller? Båten är en 6meter cabin och drevet är ett280. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 21 Augusti , 2013 Helt säkert drevutväxling och propeller ja. Vridmoment och lämpligt varvtal har säkert inte mycket gemensamt med varandra mellan dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonzo426 0 Postad 21 Augusti , 2013 Ok,hur hitta rätt utväxling/propeller till båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 21 Augusti , 2013 Ditt drev har till en 4 cyl motor en utväxling 2,15:1, till en 6 cyl skall det ha 1,89:1. Du kan byta nedre växelhuset till ett med rätt utväxling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonzo426 0 Postad 21 Augusti , 2013 Är det stor skillnad på utväxling 1,89 vs 2,15 i praktiken? Och aq170 motorn varvar väl mera än 6syl nisssan diesel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Augusti , 2013 Som sagts ovan måste du byta utväxlingen då du sätter i diesel, endera kugga om eller byta underdelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonzo426 0 Postad 21 Augusti , 2013 Kanske v8 drevet 1,61:1 passar bäst tilsammans med dieselmotorn (liknande varvtal)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Augusti , 2013 Om du kontaktar en båtverkstad så kan de tala om exakt vad du ska ha för utväxling, och för propeller. Och det finns det nog många här med för den delen som kan dock inte jag iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Augusti , 2013 Det är ju inte så att utväxling är kopplad till cylinderantal.... Lämplig utväxling har att göra med den aktuella motorns vridmoment och varvtal och det skiljer ju även mellan olika 6:or. Du kan säkert få hjälp hos en bra firma men du måste nog själv ta fram märkdata på din motor. Det är inte säkert de vet vilka data din har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asmundtorp 0 Postad 22 Augusti , 2013 Lite nyfiken på hur du gjort bytet ? Mycket som behövdes ändras ? Har själv aq130 o 280 drev o drömmer om diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonzo426 0 Postad 23 Augusti , 2013 Motorn var redan konverterad och den hade en adapter som passade på 280drevet. Det var lite trångt att få ner motorn,men det gick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Storisten 0 Postad 23 Augusti , 2013 Det enklaste är att byta propeller. Om det finns rätt stigning att tillgå till rimligt pris, förstås. Att underhusets utväxling är olika för 4-cyl, 6-cyl och 8-cyl betyder inte att det inte går att köra med 4-cyl utväxling till v8. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser