Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
gonzo426

Problem vid motorbyte

Rekommendera Poster

Hej,fick problem när aq130 fick ge plats för en Nissan 6syl bildiesel.Motorn varvar men båten planar inte,kan det vara drevutväxlingeneller propeller? Båten är en 6meter cabin och drevet är ett280.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt säkert drevutväxling och propeller ja. Vridmoment och lämpligt varvtal har säkert inte mycket gemensamt med varandra mellan dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt drev har till en 4 cyl motor en utväxling 2,15:1, till en 6 cyl skall det ha 1,89:1.

Du kan byta nedre växelhuset till ett med rätt utväxling.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det stor skillnad på utväxling 1,89 vs 2,15 i praktiken? Och aq170 motorn varvar väl mera än 6syl nisssan diesel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts ovan måste du byta utväxlingen då du sätter i diesel, endera kugga om eller byta underdelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske v8 drevet 1,61:1 passar bäst tilsammans med dieselmotorn (liknande varvtal)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kontaktar en båtverkstad så kan de tala om exakt vad du ska ha för utväxling, och för propeller. Och det finns det nog många här med för den delen som kan dock inte jag iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att utväxling är kopplad till cylinderantal....

Lämplig utväxling har att göra med den aktuella motorns vridmoment och varvtal och det skiljer ju även mellan olika 6:or.

Du kan säkert få hjälp hos en bra firma men du måste nog själv ta fram märkdata på din motor. Det är inte säkert de vet vilka data din har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på hur du gjort bytet ? Mycket som behövdes ändras ? Har själv aq130 o 280 drev o drömmer om diesel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var redan konverterad och den hade en adapter som passade på 280drevet. Det var lite trångt att få ner motorn,men det gicksmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är att byta propeller. Om det finns rätt stigning att tillgå till rimligt pris, förstås. Att underhusets utväxling är olika för 4-cyl, 6-cyl och 8-cyl betyder inte att det inte går att köra med 4-cyl utväxling till v8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...