Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
KentHelge

Yttre last lurar intelligent batteriladdare att överladda?

Rekommendera Poster

Då min batteriladdare har fått stå någon vecka och ladda, når den ett läge då laddströmmen går ner till ca. 0,1-0,2A och batteriet får anses fulladdat. Om jag då belastar systemet med en yttre last på låt säga 10 A, går laddaren ur underhållsladdningsläge och höjer laddspänningen, vilket resulterar i att batteriet nu laddas med 1-2A igen. Detta trots att det redan är fulladdat.

Jag kan inte tolka det som annat än att batteriet nu överladdas. Denna överladdning kanske inte är så märkvärdig om den varar en kortare tid. Men i mitt fall kan det handla om veckor då jag låter landström vara inkopplad i hemmahamnen.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra för att förhindra överladdning?

Laddare av typ POWER MASTER (25A)

Batteri av typ SMF 12V 180 AH 1100CCA

Mätare av typ Nasa BM2 (monterat närmast batteriet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att den ganska snart efter belastningen återgår till underhållsladdning? Eller menar du att den låser sig i det läget? På något sätt har den ju tidigare, när batteriet är fullt, gått till underhållsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken spänning har du när batteriet överladdas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om yttre lasten är 10 A och laddaren ger 1 A betyder det ju bara att strömuttaget ur batteriet är 9 A. Och det är klart att batteriet behöver laddas efter ett sådant strömuttag. Det är väl okej, inget att säga om det.

Eller är det så att den yttre lasten på 10A ligger på bara en kort stund? Kanske med regelbundna intervaller? Och spänningen sjunker så att laddaren startar sin laddningscykel och ganska snart når 14.4V och ligger där i typ två timmar innan den sänker spänningen till ca 13.5 V. Och det är de här timmarna med 14.4 V som stör när man tycker att batteriet lika gärna kan laddas upp långsammare med float-spänningen på 13.5 V. Nåt liknande kan hända när ett kylskåp går igång varje kvart eller så. Överladdas är inte rätt ord, för laddaren överladdar inte batteriet (rent generellt för jag kan inga detaljer om din laddare). Däremot kan man tycka att batteriet ligger på gasningsspänning onödigt lång tid. Nu har du slutet SMF-batteri där gaserna tas om inne i batteriet och ingen vätska förbrukas, så praktiskt har det ingen betydelse. Du får titta på varför den yttre lasten på 10A i så fall måste ligga på regelbundet. En idé kan vara att sätta timer på laddaren? Den kanske bara behöver vara på några timmar per dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med att en timer är en bra lösning. Är batterierna obelastade finns det ingen anledning att ladda hela tiden. Laddare kan gå sönder och förstöra dyra batterier. En kvart om dagen räcker för att hålla batteriets muskler i trim.

 

Det är också risker med att ha sladd i hela tiden. Dels för jordströmmarna som kan äta upp propeller och drev men även brandrisken.

 

Bäst är en solpanel som underhållsladdare. Ingen risk för materialavgång på drev mm, ingen brandrisk.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kompletterande information.

Den ström jag mäter är den som går till/från batteriet. Inte laddström eller förbrukad ström.

När ingen last är ansluten visar mätaren 0,1A och 13,8V

När jag ansluter 1,9A förbrukare (badrumsfläkten) visar mätaren 0,6A (laddaren ger 0,6A+1,9A) och 14,9V. Jag kan inte tänka mig att det kan vara bra för batteriet i längden.

Jag använder båten som en sommarstuga och vill inte koppla ur laddaren.

Min teori är att laddaren uppfattar batteriet som delvis urladdat när den tror att batteriet drar 1,9A vid 13,8V. Därmed höjer den laddspänningen för att snabbare fylla på batteriet.

Jag har funderat på att skaffa någon form av konstantspänningsaggregat som jag kan koppla mellan laddare och batteri när jag ligger med landström under längre tid. Har bara inte hittat någon sådan produkt ännu. Kanske någon här kan ge ett tips. (Behöver jag bygga det själv, så är det inga problem. Har jobbat en del med elektronik och ka hantera en lödkolv.. Skulle däremot kännas bättre om det var en färdig produkt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som din laddare tror att en utjämningsladdning mellan battericellerna behövs.

På min Mastervolt laddare kallas det equaliz mode.(startas bara manuellt från float läget)

Den brukar beroende på temperatur landa på 15,2v-16,0v med låg ampere.(jag tror i max 8 timmar)

Vilken som helst av de smarta laddarna ska fixa det du ber den om utan att hamna i equalizmode.(om det är det den gör)

Jag tror din nuvarande laddare är kass.

Lycka till.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som din laddare tror att en utjämningsladdning mellan battericellerna behövs.

På min Mastervolt laddare kallas det equaliz mode.(startas bara manuellt från float läget)

Den brukar beroende på temperatur landa på 15,2v-16,0v med låg ampere.(jag tror i max 8 timmar)

Vilken som helst av de smarta laddarna ska fixa det du ber den om utan att hamna i equalizmode.(om det är det den gör)

Jag tror din nuvarande laddare är kass.

Lycka till.

 

------------------------------------------------------------------------

 

Ja, ett av argumenten som gjorde att jag köpte laddaren, var att den skulle klara av att känna skillnad på laddström och förbrukarström (Hur det nu skulle gå till, har jag ingen aning om. Men man behöver kanske inte förstå allt..)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,9V 'är för högt. Det sliter på batterierna på sikt men är nog inte jättefarligt. Spänningen 14,9 är nog en slags fusk-utjämning, en del laddare har det. Riktig utjämningsladdning ligger på över 16V. Har man båten som sommarstuga så blir batterierna mer en reserv. Då ska man inte ha en batteriladdare utan ett nätaggregat som lämnar 13,6-13,8 V. Den spänningen håller batterierna laddade till 80-90% men ger maximal livslängd. Det är den spänning man tex håller i telefonväxlar, larm, radiostationer mm. En batteriladdare är till för att på snabbaste sätt ladda batterier vid enstaka tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör fungera ganska bra. 13,5V +/- 0,6V står det, det är helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns precis ditt problem belyst med ett antal olika ladare:

http://www.sxk.se/sites/default/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

Själv har jag löst problemet att bo i båten genom att installera ett separat spänningsaggregat (i mitt fall på 12V, 20Amp eftersom gasolkylen drar 10A på direkt eldrift) som matar all förbrukning i båten då jag har landström. På det sättet kommer landströmsladdare och solcellsladdning BARA att vara anslutna till batteribanken, men inte till någon förbrukning.  

Som spänningsaggregat kan även batteriladdare användas om de funkar som spänningsaggregat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Seawolf!

Det var intressant läsning. Skönt att det inte bara är jag som tänker i dom här banorna.

 

Undrar om det finns någon pryl man kan koppla in mellan laddare och batterier, som begränsar spänningen. På så sätt kan man fortfarande använda laddaren som strömförsörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teoretiskt går det att begränsa spänningen, praktiskt är det svårt. Troligen enklare/billigare är ett separat nätaggregat. Tex detta - men då får man kanske ordna en kapsling själv. Sen kan man koppla som Seawolf föreslår dvs låta nätaggregatet mata förbrukarna med batterierna bortkopplade och med en laddare som enbart underhåller batterierna. Personligen fördrar jag att mata allt med 13,6-13,8V. Då behöver man inte koppla om, batterierna finns med hela tiden. Nackdelen är att batterierna aldrig blir helt toppladdade.

Lite lurendrejeri är det när båttillbehörshandlarna säljer dyra laddare som inte är så lämpliga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en variant på lösning (lågbudget) är att du ser till att koppla bort batterierna och låter laddaren försörja båten direkt efter ett dygn i hamn. 

Man kan förfina lösningen med att lägga in en eller två dioder (beroende på vilken spänning laddren ger ifrån sig när den jobbar som spänningsaggregat) över strömbrytaren. Dessa ger då batterierna en spänning som inte är för hög.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast kan man kör en batteriladdare direkt mot förbrukare utan ett batteri inkopplat? Kan den inte bli fnoskig och börja ge överspänningar eller nåt om det inte finns ett batteri med som lugnar ner saker?  Beroende på konstruktion förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Anders_St skriver, det är inte säkert laddaren vill gå igång utan batteri men det är ju enkelt att prova. Sen är också frågan vad som händer om man kopplar in dioder, hur beter sig laddaren? Problemet är att det inte alltid är enkelt att lura intelligenta individer. Men det är bara spekulationer, kul om några testar.

Oftast är det kylskåpet som drar ström titt som tätt. I en  tråd så tipsade sdk780 om ett smart aggregat för att driva kylen på 230V. Det var ju inte svårt att förstå hur den fungerade. Ett nätaggregat 24V/75W samt ett relä eller ännu enklare, ett par dioder matar kylskåpet när det finns 230V. Ingen omkoppling eller krångel. Behöver inte kosta mer än drygt 100 spänn. Antalet överladdningar minskar och batterierna kommer troligen att hålla bättre.

post-43065-1394237627,8285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...