Lurk 0 Postad 21 Augusti , 2013 Hej allesammans! Är ny här på bryggsnack, men har dock kikat en del tidigare som icke medlem. Har äntligen gjort slag i saken och skaffat en ny båt. Det blev en Ryds 510 gti med en optimax 75hk. Innan köpet begärde jag in offert från två olika återförsäljare. Jag ville ha en Optimax 75hk monterad, därför att jag har för avsikt att uppdatera till 115hk. Den ena återförsäljaren ville dock inte montera en optimax eftersom de var helt kass och rena skiten. Således skulle den mest vara verkstad. De ville istället montera en E-tec 75hk för att den skulle vara 1000 ggr bättre. (Jag tror att E-tec'en är jättebra) Efter att jag klargjort att jag absolut skulle ha en optimax kunde de montera en sådan, men frånsade sig alla garantijobb och service, utan det skulle jag ta med en annan återförsäljare. Jag köpte båten utav den andra återförsäljaren! Med anledning av detta undrar jag om det är någon som har erfarenhet av hur kassa optimax motorerna är? Och om det är någon som har ovanstående ekipage med uppdaterad optimax till 115hk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 Augusti , 2013 Kan bara hälsa dig välkommen till MG... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Augusti , 2013 Kul med ny båt men om du tänkt övermotorisera för fartens skull har du valt helt fel båt. 510 har en hook i botten som får den att överplana o bete sej allmänt illa om man försöker tvinga den och gå fortare än vad konstruktören tänkt. 510 är gjord för att gå hyfsat fort o billigt med relativt små och ibland ganska tunga motorer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Augusti , 2013 Det finns dom som gillar Optimax, dom som gillar E-tec. Bägge har måndagsex, men även saker som går i ur och skur. Båda har för och nackdelar. Jag har provåkt Optimax och E-tec 115, och Optimaxen är råare med lite annan karaktär än E-tec. Brutalare på något vis, med lite turbolag känsla. E-tec 115 är ju en V4 med lite större slagvolym, och ganska annorlunda i karaktär, Jag kör själv e-tec, men rent krasst, Optimax är ingen dålig maskin, Valde dock E-tec på grund av lägre ljudnivå, samt ett pris som var mycket lägre än konkurrenterna vid det tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 21 Augusti , 2013 Jag är rätt säker på att en ny 510 gti inte har nån hook, varken 478 eller 568 har det iaf. Det finns en tråd här på maringuiden där Pelle Svensson från Ryds berättar om en 568 med 175 hk som gjorde över 60 knop så nog kan man övermotoriser a dessa båtar med roligt resultat om man vill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lurk 0 Postad 22 Augusti , 2013 Tacksam för alla svar! Blir troligtvis en uppdatering i vilket fall som helst, då det blir en hel del vattenskidor mm. Har varit i kontakt med en firma som uppdaterar optimax och de rekomonderade en propeller med 21 stigning. Är det någon som vet hur betäckningen ska se ut på propellern till en optimax? Med lite tur kanske man kan göra ett fynd någonstans, men då vill det ju till att man vet vad man ska ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 22 Augusti , 2013 Det finns vansinnigt många olika slags propellrar med olika egenskaper och det räcker inte riktigt att bara veta vilken stigning man ska ha för att det ska bli bra, så säkrast är väl i så fall att välja en propeller från Mercury som är så lik din originalpropeller som möjligt men med 21 stigning. Jag skulle iofs rekommendera dej att använda båten ett tag som den är innan du lägger pengar på motoroptimering. Optimax 75 är ju en tvåtaktare med stor cylindervolym (1526 cc tror jag) så det är riktigt bra drag redan i 75 hk modellen, och skillnaden mot tex en 90 eller 115 (som har samma cylindervolym) märks framförallt på höga varv, vridmomentet vid start är minst lika bra på 75 hk, så för att dra upp vattenskidor från stillstående tror jag du kommer att upptäcka att din motor är fullt tillräcklig som den är. Jag har en Ryds 478 gti, som ju är väldigt lik din båt fast lite mindre, med en äldre Mercury 75 hk tvåtaktare på, och den har acceleration så det räcker och blir över, man kan inte dra på fullt direkt då ställer den sej nästan rakt upp, och man är uppe i planing på några sekunder, och din båt borde bli i princip likadan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Augusti , 2013 478 och 568 har ingen hook men nu var det ju 510 det gällde och äldre 510 har det definitivt. Det är ju rätt lätt o kolla om den aktuella båten har det men nu har ju inte båten bara hook utan den är ju bredrövad, relativt platt och har trimlådor på akterspegeln som oxå bidrar till mycket lyft i häcken och därmed överplaning när det börjar gå undan. Så jag håller med, känn på båten en sommar innan du tar några beslut om effektökning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 22 Augusti , 2013 Ja jag är som sagt inte helt hundra på hur skrovet på 510 ser ut men på skisserna i instruktionsboken ser den precis likadan ut som 478 och 568 och då är det ju 18 graders v-botten utan hook, och det du kallar trimlådor ser precis likadant ut på 568. Jag har läst att 475 hade hook men den togs bort när den blev 478, kan tänka mej att 510 har modermiserats på motsvarande sätt, men jag är inte säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lurk 0 Postad 30 Augusti , 2013 Nu är den hämtad och provkörd. Funkade kanon, gick riktigt stabilt trots en del blåst på Vänern denna dag. Lite besviken på topphastigheten dock, kom precis över 30 knop. Kan det vara så att motorn inte levererar fullt ut innan den är inkörd? Tackar alla för visat intresse så här långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 30 Augusti , 2013 Ja, det är så med största sannolikhet att den kommer att gå fortare när den är inkörd eftersom kolven sks bli typ 1/100mm mindre, och då rör den sig lättare upp&ner så det går lättare/snabbare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
motorknasen 1 Postad 11 September , 2013 Hej Har haft en Ryds 568 med 75 hk optimax. Var slö när jag köpte den.28 knop. Varvade inget... Uppdaterade till 115hk (man får ut runt 108hk) Varvade ut och gjorde 35 knop. med orginal. Mixtrat lite fram och tillbaka med olika propellrar. 13 1/4 x 19 alu är orginal. Köpte först en 21 i Alu. ingen större skillnad. köpte då en 21 i stål 13 1/4 x 21 Turning Point. 36knop varvade inte ut. hittade en Laser 2 13 1/4 x 20 funkade perfekt varvade ut gjorde 38knop. Skulle tro att du ska ha en 21 i stål då båten är något mindre. Summa är att det inte är någon jätte skillnad på toppen utan stål gjorde att min båt kunde tiltas upp mer och kunde ha betydligt lägre varv vid 22knop. vilket var det jag först sökte. Gällande motor tycker jag Optimax är svinbra!! Väljer det igen istället för 4 taktare. Hade båt motor i tre år inga problem. Billig att serva. går bra, inga startproblem inga rökiga avgaser, Inga kamremmar och skit, enkel vinterkonservering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser