gihe 0 Postad 21 Augusti , 2013 Hej, Är i båtköpartaget fortfarande men sitter och räknar endel på vad det kostar att installera diverse olika saker eftersom alla båtar har olika former av tillbehör. Finns det någon som har lust att dela med sig av ungefärliga kostnader för att instalelra nedan i en Albin 25:a så är jag tacksam Landström - kostnad på egen hand/varv jobb och hur mycket används det? Känns ganska skönt att ha... Septitank - vad kostar det att installera på egen hand och är det svårt? Landtömningen, hur har ni andra båtägare tänkt hantera detta vid det nya lagkravet? vad kan det tänkas kosta att installera på egen hand/varv jobb? Stereo/radio Byta från gasol till spritkök? Är lite rädd för läckage, kanske man kan installera larm istället? Något annat som är bra att ha som ni har ungefärlig kostnad på? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Augusti , 2013 Svåra frågor att besvara, men jag ska försöka. Landström; man klarar sig med en förlängningsladd som hängs in på lämpligt ställe, sedan är det ju bra med jordfelsbrytare, eller som jag som har eget elverk med eluttag i alla utrymmen i båten. Jag använder den ganska sällan, motiverar inte kostnaden. Septi med landtömmning har jag inte tagit ställning till ännu. Sterio/radio inte så många kronor när väl apparaten är betald. Jag har bytt från sprit till gasol, ett byte som höjde mathållningen ombord flera nivåer. Gasol är inte farligare än den som använder den, brukar kolla skarvar och slangar en gång om året. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 22 Augusti , 2013 Tack Pentax, har aldrig riktigt funderat på skillnaden med sprit- och gasolkök mer än att jag är så rädd för att gasolen ska läcka, men det verkar alltså vara bekvämare med gasol om jag förstår dig rätt. Landström låter bekvämt och skönt om det finns installerat i den båt som köps, men kanske inget som installeras själv pga kostnaden då. Septitank, hur bökigt är det att installera tro? Har hittat en båt jag vill köpa men som vanligt ligger den på fel sida Sverige elelr så är det vi som bor på fel sida? Men vi fortsätter hålla utkik, hoppas på hösten/vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 66 Postad 22 Augusti , 2013 Kostar? Jag är inte rik, men att ens tänka tanken att räkna ut vad det kostar, den har aldrig fallit mig in. Nånstan i bakhuvudet kan man kanske gissa att båtägande inte går att motivera ekonomiskt varken för familjen eller ens för sig själv. Men att räkna ut vad det kostar, aldrig i helvt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 22 Augusti , 2013 Men Stan det var inte sådana svar jag ville ha... Jag tror att det finns många som har ett hum om vad olika saker kostar att installera själv eller med hjälp. Om jag då ska köpa en båt och har två likvärdiga båtar att välja mellan men med olika tillbehör om man nu kan kalla det så så vill jag ha ett hum om vad det kan tänkas kosta att uppgradera då att båda båtarna blir likvärdiga och känna efter vilken båt som för mig är mest prisvärd. Vi har vissa krav på den båt vi ska köpa och försöker prissätta dem så att vi kan ta rätt beslut helt enkelt. Att äga båt kostar såklart pengar men om man tar rätt belut från början tror jag man kan spara in en hel del kostnader framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Augusti , 2013 Förstår din synpunkt... Vi båtägare drar in mer och mer prylar i våra båtar? Landström? Om du inte är kunnig själv, eller känner någon, så finns två sätt. Att hyra in en elektriker eller köpa en färdigkopplad sats. Bägge sätten landar på 5-8' innan du har allt på plats, beroende på antal uttag och finesser. Tex fast monterad batteriladdare. Tank. Själva tanken kostar några tusen beroende på storlek ( rostfritt, som ev ska svetsas exakt för din båt för att få maximal volym?) sedan ett däckbeslag, slang och en T-koppling. Varv tar nog några tusen för jobbet. Stereo kan du installera själv. 12V matning och några högtalarsladdar samt antenn. Pris en tusenlapp och sedan snabbt dyrare med högre ambitionsnivå. ( kom ihåg bara att en stereo kan dra mer ström än dator plus en TV... ) Kök? Två skolor tror jag. Vill du inte oroa dig det minsta på natten så är spritkök helt säkra. Men installerar du larm med fjärrdriven ventil på flaskan tycker nog de flesta det ändå är tillräckligt säkert? Ett bra larm plus ventilstängning kostar nog tre tusen. Byter du till spritkök så finns begagnade för en tusenlapp. Liten utvecklad tanke... En lös induktionsplatta för 240V är händigt när du ligger för Landström? Eller i naturviken via en inverter... fast en inverter och fyra nya batterier plus två solpaneler kostar nog som en värstingstereo? Så... det saknas aldrig uppslag på nya prylar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 22 Augusti , 2013 En fråga, hur många skadas/dödas (inl. brand) i Sverige pga strul med gasolinstallationer i båtar ? Jag tror inte det är många så kanske räddsla för gasol är överdriven. Nä jag själv hyrde båt med gasolkök i somras så stängde jag av ventilen till gasolflaskan efter varje användning och så kunde jag sova lugnt om nätterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2013 På nåt sätt är jag för egen del benägen att hålla med Stan, fast jag skulle kanske inte använda den vokabulären. Att ha båt är väldigt mycket dyrare än man kan ana. Skulle jag räkna på det skulle jag aldrig ha råd. Jag håller hela tiden på att göra förändringar på mina båtar - sen börja av 1960-talet. Det som jag brukar ha koll på priset är när jag köper lite sörre dyrare grejor. Sen tillkommer det alltid en massa småsaker som man kanske inte tänker på från början. Bara rostfria skruv är ju en förmögenhet i sig själv. Installerade tank med sugtömning och möjlighet att tömma i havet för några år sen. Tanken och slangarna köpte jag på Hjertmans julrea. Tanken kostar i dagsläget ca 1600 kr. 40 liter - den största som fick plats. Dessutom fick jag anlita en svetsare för att göra ett par mindre modifieringar för att den skulle få plats och gå att få ner i utrymmet. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=698&artname= Toalettslang är inte gratis. Det gick nog åt ca 8 meter a 278 kr/m plus lika mycket slang till luftaren. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=629&artname= Sen är det ju bottenventil, ventil och slangnippel till denna, T-rör, slangnipplar, handpump för att kunna pumpa ut skiten i havet. Hade en använd, ganska ny pump (plastimo) som jag monterade. Först gången jag skulle använda den läckte den, så att skitvatten sprutade in i båten för varje pumptag. Köpte en ny pump av ett bra märke, Guscher 10 . Den var inte gratis. Vi pratar nog om 2 500 kr. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=651&artname= Sen är det odörfilter till luftaren, efter som ventilatorn sitter vid sittbunnen. Det enda vettiga ställe som det gick att sätta luftaren på. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=701&artname= Däcksuttag för sugtömning http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=645&artname= Slangklämmor är en historia för sig. Det finns slanklämmor om är skit redan när du köper dem. De håller helt enkelt inte att dra utan att de går sönder. Har köpt såna bl.a. på Hjertmans. Köper alltid mina slangklämor på Norden skeppshandel på Smögen. De har inte råd att sälja nån skit. Om en fiskare på Smögen skulle köpa en slangklämma på Norden och den gick sönder (kuggade över) i samma ögonblick som den skulle börja dra, så skulle han tala om det. Och det med besked. Vi bohuslänningar är inte direkt några söndagsskolefröknar när vi blir irriterade, utan säger rakt ut precis det vi tycker. Den risken vill varken Janne eller Stefan ta. Sen skall du ha verktyg för håltagning mm. Om jag säger att installationen av min sepitank kostade 10 000 kr så ljuger jag inte allt för mycket. http://thallatha.blogspot.se/2010/05/toatank.html När det gäller Gasolspis kontra spritkök är jag benägen att hålla med Pentax. Har själv aldrig haft gasol i nån av mina båtar utan Origokök - åtminstone sen 1990. Jag delar dina tankar kring gasolen, men det finns ju hur många båtar som helst som har gasol. Det är nog bättre att se över gasolinstallationen än att kast ut den. När det gäller landström, så har jag i princip bara haft en sladd i många år. Köpte en landströmscentral för ett antal år sen. I min nuvarande båt fanns det ett intag i ett stuvfack i sittbrunnen och ett uttag på insidan skottet. Det blev nån form av avbrott mellan intaget och uttaget för nåt år sen och jag överträffade mig själv genom att installera landströmscentralen i våras. Du vet det här med Smens mär och skomakarns fru som har de sämsta skorna. Ett system för landströmsanläggning för de som inte har nån elektrisk kompetens. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=926&artname=Landstr%F6mspaket%20-%20CTEK&sok=landstr%F6m Det där med stero har jag ingen aning om. Köpte min förra båt 2004. Streon fungerade i 14 dagar. Jag har ännu inte börjat felsöka. Jag förvånas ibland att ett av det första man frågar om när man köpt ny båt är installtion av stereo. Däremot är det sällan man frågar om en sån viktig sak som ankare och ankarutrustningar. Två kompletta ankarutrustningar tycker jag är i minsta laget på en båt av den storleken som du funderar på. Såg ganska många Albin 25;or under årets Vänerseglats. På något sätt blir man lite glad när man får se dom till skillnad från många andra flådiga motorbåtar. Ar själv totalt ointreserad av motorbåtar och skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en. Vet inte ens om jag skulle våga ge mig ut på havet utan en båt som inte går att segla med. Hade jag inte haft segel, så hade jag med all sannolikhet haverert med båten den 31Juni. Med tanke på omgivningen är det inte säkert att jag överlevt. Anledningen var att den diesel jag köpt tidigare var så full i skit att dykröret i tanken var helt igensatt och motorn stannade. Efter att ha bytt filter mm stannade motorn även de 1/8 pga skiten. Jag fick tömma och göra ren tanken. Tanken var tömd och rengjord 1,5 år tidigare. Kommer aldrig att fylla diesel på okända ställen utan att filtrera den genom en tratt. typ Tratt Smart tech http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1317&artname=Tratt%20Smart%20tech&sok=tratt Så har du inte köpt ännu så har du ju fortfarande möjlighet att köpa dig riktig båt - en segelbåt PS Båten du funderar på ligger på rätt sida. Det är inget fel på Stockholns skärgård. Hade båt där i 5 år. Alldeles för kort tid. Ångrar nästan att jag seglade hem båten. Man skall köpa båtar långt bort från hemmahamnen så får man möjlighet till att segla omåden man annars sällan besöker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 23 Augusti , 2013 Wow, tack för era ingående svar, uppskattas och har gett mig mer att gå på! Att äga en båt är självklart inte billigt och att ta hand om den ger en sysselsättning stor del av året, men jag hoppas att jag inte är av den sorten som måste ha ALLT i en båt. Stereo är inte ett måste för mig men för min äkta hälft... Självklart är det viktigare att det finns ankarutrustning mm men på något sätt så är det något som man bara antar finns även om det inte står i annonsen eller som man helt enkelt får köpa till. När jag ställt frågan till säljare som inte skrivit något om det i annonsen så har de oftast bara missat att uppge all den utrustningen. Jag vill dock kunna laga mat, gå på toa, ta mig från punkt A till punkt B (och helst hem igen...) och sova gott. Att detta skulle gå att göra i en segelbåt (många som försöker få oss omvända kan jag säga) är jag helt med på men ingen av oss kan segla och för mig känns det väldigt främmande att inte få höra det mysiga ljudet av motorn när båten tar sig fram men vem vet vi har inte köpt ngn båt ännu. Försökte övertyga familjen igår om att vi faktiskt kan köpa en båt på andra sidan Sverige och förvara den där över vintern och sedan använda semestern nästa sommar åt att ta den hem men det gick inte, samtidigt så vill jag såklart ha hit båten så snart som möjligt så vi kan få hinna med tidiga vårturer nästa år vill inte ha båten 60 mil bort när den ska fixas iordning för säsongen heller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2013 Helt allvarligt; Detta kanske är något för dig!? http://79.99.6.178/~planket/forum7/index.php?id=49779 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gihe 0 Postad 24 Augusti , 2013 Nu fanns båten inte kvar men en Maxi 77 känns inte helt rätt, tack iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser