majo01 0 Postad 21 Augusti , 2013 Min VP Md22A har ett mystiskt fel som helt plötsligt börjat uppträda. Varje gång jag kör motorn så sjunker varvtalet något samtidigt som varvräknaren får sig ett spel. Nålen hoppar till noll och max varje gång som varvtalet förändras. Detta fenomen uppträder under max en kvart och ett par sekunder i taget. När motorn gått ca en halvtimme händer detta fenomen aldrig utan maskinen går som en klocka. Det borde vara något med laddningen, men vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Augusti , 2013 Har du kollat laddspänningen* då grejorna får sig ett spel? Gissar att laddningen lägger av alldeles eftersom det t.o.m. tycks påverka motorvarvtalet hörbart? (Skulle i.o.f.s. själv också mätt spänningen på D+ om laddning verkar saknas, den är en sorts kopia av B+ men med skillnaden att den är isolerad ifrån batteriet och alltså kan sjunka fritt ända ner till noll volt.) Felet verkar väl f.ö. nånstans värmeberoende eftersom det tydligen tar en halvtimmes körning innan läget normaliseras. Vete katten?[Har i.a.f. själv haft en likströms-generator som regelbundet bara funkade 12 minuter efter kallstart till segelsättning, tror det berodde på lindningsbrott plus värmeutvidgning. Växelströmmare (alternatorer) är annorlunda och bättre uppbyggda, men just motorvärmens betydelse för lindningar kan kanske ändå vara relevant? Nå, denna mätning som utesluter andra orsaker typ varvräknaren får bli mitt tips.] *) Normalt runt12,2-12,8 volt utan laddning och 13,5-14,3 volt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
majo01 0 Postad 27 Augusti , 2013 Tack för tipset! Skall koppla en voltmätare till generatorn för att kolla vad som händer när varvräknaren får sitt spel. Typiskt nog har felet inte uppträtt de tre senaste gångerna. Bra med grejer som lagar sig själva.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser