Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Sagitario

Ta bort "ringar" på teakbord mm?

Rekommendera Poster

Hej! Har fått en ring efter ett glas på mitt teakbord, hur får man bort den? Slipa med fint sandpapper? Undrar även hur man bäst gör rent soffa, stolar mm i en Uttern D55, såpa, diskmedel eller finns det andra specialmedel?

Mvh Tomas

post-10017926-1394237623,3697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vinyl och lädersoffor/stolar görs bäst rent med vatten och tvål (äkta fetttvål) . Gör underverk och fettet i tvålen gör sen att det håller sig mjukt. Inte skölj med vatten utan lös torka bort överflödig tvål och låt det sen vara.

Ringen är jag mer tveksam på men Du bör inte slipa bort den, någon annan vet säkert! Ställ frågan i träbåtssnack också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller teakbordet tycker jag du skall avvakta till vårustningen och titta då på hur ringen ser ut, teak har en mycket bra förmåga att självläka bort fläckar, har upplevt detta själv vid flera tillfällen då jag har mycket teak i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt inte sandpapper!

Faneret är lövtunnt, fläcken går förmodligen ner till limlagret, vipps så har du slipat igenom och har en fulare skiva än den med en ring efter ett glas.

Följ Westis råd, skulle något vara kvar till våren blek med oxalsyra.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar varje år få några ringar på bordet nere i båten under sommaren, för att det har stått en varm sak där, tex en tekopp en längre stund så är det som en ljusare ring i lacken där den har haft kontaktyta och det har varit som om kondensen från muggen har samlats där. De brukar försvinna till våren (våra ringar har varit på bordet nere i båten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall du få ett knepigt svar, men på vår förra båt hade vi ett lackat teakbord i ruffen. Ställde man en kall ölburk på den blev det lätt en ljus ring efter burken. Dessa ringar försvann när vi ställde en kaffepanna eller kastrull med kokhett vatten på ringen.. Om det fungerar för dig har jag ingen aning om.

I nuvarande båt fick vi i sommar en vit fläck på den lackade durken efter en het morotskiva som hoppade ur stekpannan, Kändes inte rätt med ovanstående metod så jag försökte med att lägga ett kylblock över. Fungerade inte så morotsmärket finns kvar. Kanske skall jag försöka försöka med värme ändå?  Eller så väntar jag till vårrustningen för att se hur vinterns temperaturväxlingar påverkar detta ljusa märke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...