sweed054 0 Postad 21 Augusti , 2013 Ska köpa mig en ny motor. Men vilken ska man välja? vem är bäst? Har alltid haft 2-takt, men vill nu ha 4-takt. Vad ska man tänka på? Tänkt mig en 50-70hp typ!? (ska ersätta min gamla suzuki 85hp men behöver inte va så stor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Augusti , 2013 Fortsätt med de japanska tillverkarna, Yamaha eller Suzuki, de vinner i längden och borgar för många års problemfri körning. Men ska du köpa 4 takt bör du gå upp lite i storlek en fyrtaktare upplevs som lite slöare i starten, den har inte samma explosiva vridmoment, så du bör iaf ha lika stor motor som nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 21 Augusti , 2013 Suzuki, Honda, Yamaha är kända bra. Välj den där du får bästa servicen och reparationer, dvs ett bra serviceställe i närheten. Inget kul att om något skulle hända under båtsäsongen behöva stå och vänta på reparation/service i flera veckor. Vissa serviceställen prioriterar motorer sålda av dem själva. Nackdelen med alla dessa tre märken är att de stjäls. Är det vanligt med stölder hos dig så kan du kanske titta på Tohatsu 2-takt med direktinsprutning. Sen tror jag att det krävs en större 4-takt än 70 hk för att ersätta en 85 hk 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 Augusti , 2013 Yamaha eller Suzuki, tysta som in i sjutton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 21 Augusti , 2013 Köpte båt med en 115 hk Suzuki i sommar och är hur nöjd som helst. Går fantastiskt tyst och mjuk. Köper du den ny lämnar dessutom Suzuki 7 års garanti om du servar årligen hos aukt verkstad. Antar att Yamaha och Honda spelar i samma division förutom just garantitid. En fördel om du väljer Yamaha är att det verkar finnas massor av kunskap kring dessa här på forumet. Det verkar som Yamaha har betydligt större marknadsandelar än Honda och Suzuki. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 21 Augusti , 2013 Vad ska den sitta på för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddington 0 Postad 21 Augusti , 2013 har kört 50hk honda i 2000 timmar utan problem. Suzuki 70hk i 1500 timmar och yamaha 100 i 2300 timmar. Trollingfiskar mycket och c:a 2 timmars full gas till fiskeplatserna/tur. Alla har funkat utan problem. Jag skulle rekommendera att du gör som när man förhandlar sitt bolån. Ta in offerter från flera och ställ dom mot varandra. Det har jag sparat månggggga tusen på. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 21 Augusti , 2013 Jag har haft 5 st Honda mellan 8 och 50 hk och samtliga har gått helt problemfritt, även om jag inte kört så jättemycket med dem. Nu har jag förstått att Suzuki till skillnad mot de andra har kamkedja. Det måste väl vara en stor fördel på sikt eftersom den normalt sett inte ska behöva bytas? Jag skulle nog valt en Suzuki idag tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Augusti , 2013 Kan bara instämma med ovan, att dagens japaner och amerikaner är rätt säkra kort, och valet bör göras utifrån hur nära du har till service. För service behöver alla motorer. Själv kör jag med Suzuki ffyrtakt på min stora båt, även om jag har möjlighet att serva alla märken i närområdet(Malmö), och en Evinrude E-tec 2-takt på min lilla båt. Jag gillar bägge skarpt! Ur servicesynpunkt gillar jag Suzuki för att dom har kamkedja och inte rem, vilket sparar ett par tusenlappar då och då. Nu vet jag inte om nyare Yamaha, Honda, Mercury mfl har gått ifrån kamrem. E-tec är en riktigt fin maskin. Trollat hela dagar med denna utan minsta problem, relativt tyst, billig service(första efter tre år), med nackdel att man måste köpa dyr 2-taktsolja. Dock går det inte åt många droppar. Och skulle jag byta maskin på den stora båten av någon anledning så vette tusan om det inte skulle bli en E-tec där också.... Således, titta på vilka märken du har nära till service på, kolla upp servicekostnader och kombinera med inköpskostnad och gör en kostnadskalkyl på ett par tre år. Jag gillar keep it simple och är därför inte speciellt sugen på Mercurys kompressormatade maskiner8fler saker som skall servas och som kan gå sönder), men det är inte aktuellt i ditt fall. Oavsett val av fyrtakt/tvåtakt, så skulle jag inte gå ner i storlek. 80-90 hästar bör du ha om du har 85 idag. Hondas 90 hästare har jag haft nöjet att köra med, och det är en sjukt tyst maskin med mjuk gång.....tystare än både Suzuki och Mercury. Yamaha har jag inte koll på. Summa summarum, gör den ekonomiska totalkalkylen, och låt denna i kombination med servicemöjligheter bestämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moilanen 0 Postad 21 Augusti , 2013 Jag hade en ny yamaha, 30-hästars fyrtaktare i början av 2000-talet och det var en fantastisk motor som aldrig ens misstände under de tre-fyra säsonger jag ägde den. I dag har jag en 40-hästars Mercury som varit min en säsong och också går som en klocka. Men första servicen var snuskigt dyr, eftersom det bland annat skulle göras en strulig ventilinställning. Jag röstar på Japansk motor, eftersom jag inte kört den amerikanske så många timmar ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sweed054 0 Postad 29 Augusti , 2013 Å tack för alla inlägg ! Den ska sitta på en Nordkapp tror jag den heter En båt som är typ 2,15 lång är bara rädd för att köpa en för tung motor, Jag tror att jag klarar mig med typ 60hk!? Ska som sagt ha den som fritidsbåt, och fiska lite med den sen ska väl kidzen åka ring har ju en 2-takt Susuki 85hk, som jag inte litar ett skvatt på! (80 talare) är inte ute efter jättefart men en motor som alltid går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser