Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
sweed054

Vilken 4-takt ska man välja!?

Rekommendera Poster

Ska köpa mig en ny motor.

Men vilken ska man välja? vem är bäst?

Har alltid haft 2-takt, men vill nu ha 4-takt.

Vad ska man tänka på?

Tänkt mig en 50-70hp typ!? (ska ersätta min gamla suzuki 85hp men behöver inte va så stor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt med de japanska tillverkarna, Yamaha eller Suzuki, de vinner i längden och borgar för många års problemfri körning. Men ska du köpa 4 takt bör du gå upp lite i storlek en fyrtaktare upplevs som lite slöare i starten, den har inte samma explosiva vridmoment, så du bör iaf ha lika stor motor som nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzuki, Honda, Yamaha är kända bra. Välj den där du får bästa servicen och reparationer, dvs ett bra serviceställe i närheten. Inget kul att om något skulle hända under båtsäsongen behöva stå och vänta på reparation/service i flera veckor. Vissa serviceställen prioriterar motorer sålda av dem själva.

Nackdelen med alla dessa tre märken är att de stjäls. Är det vanligt med stölder hos dig så kan du kanske titta på Tohatsu 2-takt med direktinsprutning.

Sen tror jag att det krävs en större 4-takt än 70 hk för att ersätta en 85 hk 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båt med en 115 hk Suzuki i sommar och är hur nöjd som helst. Går fantastiskt tyst och mjuk. Köper du den ny lämnar dessutom Suzuki 7 års garanti om du servar årligen hos aukt verkstad. Antar att Yamaha och Honda spelar i samma division förutom just garantitid.

En fördel om du väljer Yamaha är att det verkar finnas massor av kunskap kring dessa här på forumet. Det verkar som Yamaha har betydligt större marknadsandelar än Honda och Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kört 50hk honda i 2000 timmar utan problem. Suzuki 70hk i 1500 timmar och yamaha 100 i 2300 timmar. Trollingfiskar mycket och c:a 2 timmars full gas till fiskeplatserna/tur.

Alla har funkat utan problem. Jag skulle rekommendera att du gör som när man förhandlar sitt bolån. Ta in offerter från flera och ställ dom mot varandra. Det har jag sparat månggggga tusen på.

 

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft 5 st Honda mellan 8 och 50 hk och samtliga har gått helt problemfritt, även om jag inte kört så jättemycket med dem. Nu har jag förstått att Suzuki till skillnad mot de andra har kamkedja. Det måste väl vara en stor fördel på sikt eftersom den normalt sett inte ska behöva bytas? Jag skulle nog valt en Suzuki idag tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med ovan, att dagens japaner och amerikaner är rätt säkra kort, och valet bör göras utifrån hur nära du har till service. För service behöver alla motorer.

Själv kör jag med Suzuki ffyrtakt på min stora båt, även om jag har möjlighet att serva alla märken i närområdet(Malmö), och en Evinrude E-tec 2-takt på min lilla båt.

Jag gillar bägge skarpt! Ur servicesynpunkt gillar jag Suzuki för att dom har kamkedja och inte rem, vilket sparar ett par tusenlappar då och då. Nu vet jag inte om nyare Yamaha, Honda, Mercury mfl har gått ifrån kamrem.

E-tec är en riktigt fin maskin. Trollat hela dagar med denna utan minsta problem, relativt tyst, billig service(första efter tre år), med nackdel att man måste köpa dyr 2-taktsolja. Dock går det inte åt många droppar. Och skulle jag byta maskin på den stora båten av någon anledning så vette tusan om det inte skulle bli en E-tec där också....

Således, titta på vilka märken du har nära till service på, kolla upp servicekostnader och kombinera med inköpskostnad och gör en kostnadskalkyl på ett par tre år.

Jag gillar keep it simple och är därför inte speciellt sugen på Mercurys kompressormatade maskiner8fler saker som skall servas och som kan gå sönder), men det är inte aktuellt i ditt fall. Oavsett val av fyrtakt/tvåtakt, så skulle jag inte gå ner i storlek. 80-90 hästar bör du ha om du har 85 idag.

Hondas 90 hästare har jag haft nöjet att köra med, och det är en sjukt tyst maskin med mjuk gång.....tystare än både Suzuki och Mercury. Yamaha har jag inte koll på.

Summa summarum, gör den ekonomiska totalkalkylen, och låt denna i kombination med servicemöjligheter bestämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en ny yamaha, 30-hästars fyrtaktare i början av 2000-talet och det var en fantastisk motor som aldrig ens misstände under de tre-fyra säsonger jag ägde den. I dag har jag en 40-hästars Mercury som varit min en säsong och också går som en klocka. Men första servicen var snuskigt dyr, eftersom det bland annat skulle göras en strulig ventilinställning. Jag röstar på Japansk motor, eftersom jag inte kört den amerikanske så många timmar ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å tack för alla inlägg ! :)

Den ska sitta på en Nordkapp tror jag den heter

En båt som är typ 2,15 lång

är bara rädd för att köpa en för tung motor,

Jag tror att jag klarar mig med typ 60hk!?

Ska som sagt ha den som fritidsbåt, och fiska lite med den sen ska väl kidzen åka ring :)

har ju en 2-takt Susuki 85hk, som jag inte litar ett skvatt på! ;) (80 talare)

är inte ute efter jättefart

men en motor som alltid går :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...