Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Hedlund-72

Skökors i iPhonen

Rekommendera Poster

Vill tipsa om en app till er som saknar kartplotter i båten.

Jag skannade sjökortet på jobbet(den skannar A0) till en färg PDF-fil.

Skaffade sedan appen MAKKAMAPPA 7kr. Sedan laddar man upp filen i datorn och skapar och kalibrerar man den mot Google maps(det går fort om man följer instruktionen).

Sedan har man sjökortet i telefonen med väldigt bra noggrannhet(beror på hur noga sjökortet är förstås)

Med vänlig hälsning,

A Hedlund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så fungerar Seapilote ypperligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taskigt för dig.

För de som inte har några sjökort över sina insjöar, skulle man kanske kunna scanna in generalstabens karta och lägga in den i telefonen.

När man var ute och paddlade var det ju vanlig karta som gällde.

För grundens skull bör man ju ha en båt som tål att gå på grund med. Efter hand lär man sig var de ligger. Det var så jag lärde mig alla grunden runt Kungshamn - Smögen. Sjökort - det hade jag nästan ingen aning om. Och mobiltelefoner fanns måhända i nån inovatörs dunkla drömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller Navionics. Kostar idag 169kr inkl sjökort för Europa. Då slipper man skanna, kalibrera mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om det då inte finns sjökort över den sjön man har sin båt i.

Den helgen som knivlagen infördes var vi ute och paddlade i ett litet sjösystem, med kanaler/sund/åar mellan några små sjöar. Sjöarna hade massvis med vikar och öar. Vi klarade oss gott med en vanlig karta, men när tekniken fins så kanske man idag ändå vill ha nån form av navigator.

Inte något för mig, men man skall väl bara inte tänka på sig själv. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh, sjökort runn/ösjön är en annan tråd. TS där undrar om det finns digitala sjökort över runn/ösjön falun/borlänge.

Den här tråden handlar om en app till er som saknar kartplotter i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huru färska är de sjökorten?

Hämtade appen 88 SEA och fick >2 år gamla sjökort. :-(

Kör oxå med Seapilot, 204 Skr, med sjöfartsverkets sjökort med 1 års uppdatering.

Mycket belåten med precisionen, samt att den har AIS (inom täckningsområdet). http://lasselundell.se/pcnav.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du har helt rätt.

Den här tråden handlar om att det finns en app där man kan scanna in sitt eget sjökort kallibrera det och sen använda kortet i sin smarta telefon.

I TS fall rörde det sig om Siljan. Det finns massvis med mindre sjöar där det inte finns sjökort. När dagens teknik finns och denna appen så skulle man ju kunna få in en karta, så man ser öar och vikar i sin egen sjö. Inte för den exakta navigeringen som vi kanske tänker, men till en viss hjälp.

Plottrar mm för digitala sjökort är ju inte heller avsedda för navigering - om man får tro texten som dyker upp på skärmen när man startar den. 

Jag annser mig ganska teknikfientlig, men jag skulle nog inte vilja va utan vare sig min plotter, Androida läsplatta med sjökort och navigationsprogram eller min dator med SeaClear och gamla sjökort från 2004.

Ju mer tekniken inveklas och krånglar till livet för oss, desto fler människor vill ta del av den nya tekniken. Kanske även där det inte finns förutsättningar för att använda tekniken.

Sen kan kanske kallibreingen bli en aning besvärlig i vissa fall - men det är ju något man får jobba på att få till.

Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge, skaldade sonen till han som byggde ut fyrsystemet i Sverige. Fyrsystemet är väl i det närmaste uträknat. Nu är det den digitala tekniken som kommer att leda oss bland grynnorna och över haven.

post-945-1394237624,1137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast är man ute en solig dag ser man ju inte ett skit iallfall på sin smartphone eller iPad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte heller på sin dator, med LCD eller LED-skärm...

Bästa är riktig GPS i det läget... Där skärmen är avsedd för bl a solljus...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset är bra, tackar för det!

Skall kanske försöka få ner det till min Samsung-platta och ha den som sido-GPS som är snabbare och lättare att hantera...

Tackar för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera Pathaway som bla nämns i tråden sjökort runn/ösjon 

Mycket kompetent, kan hantera BSB-kort, ladda ner från Google Maps mm. Vill man gör egna kort kan man tex göra ett overlay till BSB, rita in det man vill få med. Man kan spara spår från sommarens utflykter och sen ägna vintern åt att preparera kartor.

http://pathaway.com/PWiPhone.htm

r finns en video som visar möjligheterna: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.muskokatech.PathAway

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med om Pathaway. Har det med sjöfartsverkets och Hydrographicas kort i en gammal Sony Ericsson telefon. Har också NaviPad på iPhone, också med sjöfartsverkets och Hydrographicas kort. Har ännu inte varit med om att någon av dessa två visat annorlunda än Raymarinen med Navionics. Möjligen ute på Väderöarna, men där finns ju inget bra sjökort, bara en

. :-)

Annars tycker jag det var ett ypperligt förslag av TS, att kunna använda Google Maps. Kommer testa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om att många tror kalibreringen är svår att göra,

Det handlar om minst 4 referens punkter på varje karta, 4 på sjökortet och 4 på goggle earth men viktigt att man zoomar in för bra noggrannhet sedan är det klart. Denna kalibrering gör enklast på en vanlig dator på MAKKAMAPPAS hemsida som finns på webben med samma namn som appen och kartorna sparas på webben sen är det bara att logga in med telefonen i appen och tanka ned kartorna.

Mvh

Anders H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...