Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Gäst

Olösligt problem... penta 45hk utombordare

Rekommendera Poster

Gäst

En sak innan jag stänger ner datorn för ikväll... Har hållit på att skruva på en archimedes penta 450. Det har blivit kanske två trådar om denna motor så det bästa vore väl att slå ihop dem... Men de handlar ju om olika saker och nu är det försent... 

Jag sliter mitt hår i jakten på en lösning på mitt problem. Min motor startar och går hur  bra som helst. Men när jag ska gasa iväg går den bara några sekunder innan den lägger av... Jag vet inte vad felet kan vara. Har fått hjälp av flera riktigt kunniga personer men det går helt enkelt inte att hitta något riktigt fel verkar det som. Om det är någon som känner igen problemet, som av någon anledning råkat titta in i detta forum och läst detta så får denne jättegärna skriva sin lösning.

Här är en film på min motor där problemet uppträder: http://www.youtube.com/watch?v=7glC6TYosUo

 

Tack så mycket i förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorn dör i din videofilm så får jag känslan att det inte är tändningen utan bensintillförseln som mankerar. Dessutom ser det ju ut att vara en 60Hp motor och inte en 45Hp.

Jag skulle gå på bränslepumpen, bränslefilter  etc i fösta hand.

Går motorn att starta om diekt när den har stoppat?

En tändspole t.ex. kan ju lägga av när den blir varm, men har inte denna motor 3 separata tändspolar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för snabbt svar! Det är en 450 dock står det fel på kåpan... Iallafall, motorn har tre sep tändspolar. Blir lite fundersam eftersom jag rivit motorn en gång, gått igenom allt detta och kollat om det är något som inte stämmer... Men håller med om bränslefelet låter ju misstänkt. Ska kolla pumpen och byta slangar. Men, tror du membranet i bränslepumpen kan slitas ut? Eller bli trött utav något slag? Det ser ju rätt friskt ut, men jag vet inte vad som döljer sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vid ett visst varvtal eller efter en viss tid den dör?

Vad händer till exempel om du åker iväg på kvarts gaspådrag, stannar den iallafall efter samma tid eller fortsätter den?

Om det alltid är vid samma varvtal skulle det ju kunna vara tändningen, om centrifugalgrunkan för förtändningen kortsluter nånting vid ett visst utslag till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem med en VP700 för några år sedan. Det visade sej att membranet i bränslepumpen var dåligt. Jag brydde mej inte om att försöka få tag på ett nytt, utan kopplade bort pumpen och installerade en elektrisk pump från Biltema istället.

Du kan ju testa om du har en passagerare som sitter och pumpar på blåsan när du kör, dör inte motorn då så är det pumpen som är kass.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-523226/

Iom att jag satte dit den så behövdes ingen blåsa på slangen heller. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att det är nog ingen centrifugalpåverkad förtändning, det är nog länkarm från gasreglaget, så förtändningen beror inte på varvtal utan på gaspådrag. Och då kan det ju inte vara orsaken till ditt fel. Så glöm det jag skrev.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tack för seriösa och schyssta svar! Det uppskattas, jag undrar vilken pump du köpte? Alltså vilket tryck jag bör ha, att prova skadar ju inte faktiskt... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägsta möjliga borde räcka.

Tänk dock på att en penta som den där, inte orkar med mer än 3 Ampere laddning. Hänger man på en elpump som slickar i sej ett par Amp. så blir det inte mkt över till att ladda batteriet att driva startmotorn med vid nästa start.

Köp en riktig pump som det skall vara istället.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte den här pumpen (se bild).

Hade aldrig några problem att den drog ur batteriet. Kopplade den via ett relä från tändningslåset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...