Potsork 0 Postad 20 Augusti , 2013 Hej, jag har en Volvo Penta Md17c som jag har haft i 10 år före ägaren hade den i 20 år och efter helrenovering för fem år sedan fungerar den klockrent inga problem men jag upptäckte att det finns ingen termosta monterat så jag har kört i tio år utan termostat och det fungerar tydligen, vad har en termostat för funktion förutom att öppna när motorn har blivit varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 20 Augusti , 2013 Termostaten är ju inte bara för att inte motorn ska bli för varm utan även för att inte bli för kall! Genom att öppna vid en viss temperatur så hindrar du motorn för att överhettas men den ska ju även stänga när vattnet blir kallarer än vad termostaten är gjord för då en kall motor slits mer, drar mer bränsle och släpper ut mer oförbrända avgaser... /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Potsork 0 Postad 20 Augusti , 2013 Så fort jag monterar en ny termostat så kokar motorn efter en stund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 21 Augusti , 2013 Troligtvis har du för trånga kanaler för vattenkylingen. Kan bero på rost eller bitar av gammal impeller. Är den färsk el. sjövatten kyld? PS. har du sett motorn isärtagen när den renoverades? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2013 Tydligen glykolkyld med slinga under kölen enligt DENNA gamla tråd.[Potsork: Inget illa ment, men det blir svårt att få nån helhetsbild av just din motorinstallation ifall du splittrar grundproblemet i nystartade enskilda trådar. Försök alltså gärna hålla dig till denna tråd åtminstone vad gäller kylproblemet, tror alla skulle vinna på det!? ]Att plocka bort termostaten är ibland en sorts sista åtgärd innan skrotning för att öka kylningen på gamla rostholkar, för även öppna har de mindre genomflöde än vad som fås efter borttagning. Knappast så illa i ditt fall, men motorns inre kylmantlar och/eller köl-kylröret har nog som sagt fått beläggningar som värmeisolerar och minskar kylflödet? Beläggningarna kallas f.ö. ibland pannsten om du googlar, syror omväxlande med baser rekommenderas ofta som rengöringsmedel beroende på sammansättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 Augusti , 2013 Om motorn har en eftermonterad färskvattenkylning så kan det så enkelt att det saknas en bit. i slangen mellan termostathuset och värmeväxlaren skall det sitta en plastplugg. Om den saknas så fungerar det utan termostat medn kokar snart om den sitter i. Tyvärr är det ganska vanligt att pluggen försvinner om man av någon anledning byter slangen, vem f-n förväntar sig att det inte skall vara flöde i slangen? Titta på vilken monteringsanvisning som helst för Martec eller SenDure så ser ni den. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Augusti , 2013 Jo, shunten eller bypassen måste pluggas som Bosse skriver. Borde vad jag begriper sitta nånstans vid min skiss-pil. Kanske inuti termostathuset? Den röda kretsen föreställer den slutna glykoldelen och har den en elektrisk cirkulationspump så tål den förmodligen flödesblockaget när termostaten stänger. Skissen f.ö. hämtad HÄR.[Men ett litet hål på säg max 4mm i pluggen skadar nog inte ändå? Underlättar en smula för pumpen och ger kanske rent av jämnare termostatfunktion?? Har i.a.f. själv ett sånt plugghål i min lilla martec-växlare till 6-hästarn enligt en äldre rekommendation, och den fungerar bra.] Edit tillägg: Används däremot sjöpumpen för glykolcirkulering bör nog plugghålet vara större, impellerpumpar gillar väl inte blockering? Kanske så stort att kylningen sen inte fungerar, och pumpen därför måste ersättas med en riktig cirkulationspump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser