Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
eddievan

Motorbyte i 42 fots segelbåt

Rekommendera Poster

Hej, jag har bestämt mig för att byta ut min marinkonverterade Indenor XD90 (VP MD21) i vår.

Motorn är redan såld men inte urmonterad ännu, så nu har jag börjat kika runt på ett antal olika alternativ. Jag har hemsidan www.eddievan.com där jag lägger upp mitt arbete på båten, mest för mitt egna intresse. Där kan ni gå in på en sida som heter http://www.eddievan.com/engine.htm som handlar bara om motorbytet där komemr jag att löpande lägga upp bilder och text under kommande motorbyte (jag bytte även i min förra båt, en Scanmar 35 där jag satte in en VP D1-30, det kan ni läsa om här http://www.eddievan.com/isabelle/vp.htm

Det verkar som att just nu ligger Lombardinis LDW2204M bäst till, detta då jag kan behålla mitt nuvarande backslag Hürth HBW250-3R vilket ger en bra totalekonomi samt att 5 hk/ton blir uppfyllt.

Jag tänkte välja till De Luxe kontrollpanelen, den mindre med klassisk varvräknare med inbyggd timräknare.

Mina frågor till er blir:

1. Vilken är er erfarenhet av denna motor och/eller kontrollpanel?

2. Hur upplever ni tillgången till reservdelar?

3. Hur upplever ni servicen från ev. märkesrepresentanterna?

4. Är det något med denna motor som förvånat er, typ lustiga lösningar etc.?

Tack på förhand

Bosse

post-24358-1394237622,4678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en motsvarande motor sedan snart 15 år:

Insrumetpanelen är plastig (det enda som gått sönder är att ringen som håller varvräknarglaset har lossnat) har lagat med lim.

Har inte behövt några reservdelar, filter zinkanod och impeller inga problem samma impeller finns i någon av VPs modeller. Motorn förekommer ganska vanligt i andra maskiner.

Jag köpte min hos Rohdals i Lidköping bättre representant får man leta efter, jag bytte min motor själv, reprensentant från firman var och kollade så att jag hade lyckats med instalationen, alltså intreserade även efter att fakturan var betald.

Kan inte hitta något som förvånar mig.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Kalle, toppen att få höra din erfarenhet, ja Rodahls verkar vara riktigt trevliga, kunniga och professionella.

Idag pratade jag med Micab och de verkar också bra att ha med att göra (säljare förstås :) men jag fick reda på att mitt backslag passar även den på VP D2-55 och där reduceras priset med 18k om jag väljer bara motor, då skiljer det ganska prick 10k mellan Lombardini och VP, undrar om det är värt det?

Hur många timmar har du loggat med din Lombardini LDW2204M?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motor heter LDW2004M och är så vitt jag förstår i grunden samma som den du tittat på.

Cyklade just till båten och tittade på timmräknaren, ca 1000 timmar nu.

Vps små motorer är väl Vp bara en fördyrande mellanhand som målar dom gröna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har nu i alla fall beställt en ny motor, valet föll på Volvo Pentas D2-55.

Det som fick det att tippa över var faktiskt priset, Volvon kostar mig bara ca 6000 kr mer än Lombardinin. Då får jag en motorpaket som känns lite modernare samt konverterad i Sverige, och närmare bestämt Skövde. Motorpanelen ser trevligare ut samt att den har ett CAN-bus system så byter jag navigeringsutrustning i framtiden så kan jag få motorinformation till plottern. Annat som också känns bra är:

1. Ingen turbo

2. Lågt varvtal (max 3000 rpm)

3. Relativt stor volym (2,2 lit)

4. Mitt nyöversedda Hurth HBW250-3R passar rakt på (SAE 7 sköld samt ingående axel med 26 tänder och 33,7 mm dia).

5. Motorfästenas bredd är samma som tidigare (dock inte avståndet i längd men det är lättare att fixa).

Köpte från Göran Brohäll på Brohäll Marin ute på Bullandö, vilket jag även gjorde då jag köpte min D1-30 till förra båten, en fantastisk kille att göra affärer med.

Tack för mig, nu skriver jag inget mer i denna tråd, om det inte är någon som ställer en direkt fråga förstås.

Mvh Bosse

www.eddievan.com

post-24358-1394237629,3104_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...