svantos 0 Postad 20 Augusti , 2013 hej ni. vet någon hur varm värmeväxlaren ska bli.? denna sitter på en vp 250(lika 151) och allt funkar förutom temp som går upp efter en stunds körning i marschfart. Kan nog inte hålla handen på den efter en den kommit upp i arbetstemp förutom en kort stund.. har monterat bort och spolat igenom den men inget konstigt där. själva kylelementet är svårt att se vad som kan vara trasigt om det nu är så.(iallafall för mej). Är det någon som vet mer eller kan jämföra med egna växlare. alla sjövattenledningar är kalla så flödet verkar funka från insug till utlopp. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 20 Augusti , 2013 Utan att veta exakt hur varm en värmeväxlare ska vara så kan jag bara konstatera att över 60 grader så skållar du dig om du får så varmt vatten på huden och arbetstemperaturen i en förbränningsmotor bör säkerligen ligga runt 80grader (gissning) och då är det nog inte så konstigt att du inte kan hålla handen på värmeväxlarn speciellt länge! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 20 Augusti , 2013 låte rimligt,termostaten öppnar vid 82 grader och det är ju ännu lite mer än 60.. blir bara lite fundersam då tempen går upp vid en tids belastning men det kan ju vara en del annat som kan vara igensatt eller liknande. tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 21 Augusti , 2013 någon annan som har erfarenhet att värmeväxlare.? om man vill på något sätt se till att glykolvattnet verkligen kyls.? går det renoverea dessa.? /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 21 Augusti , 2013 Hej Den erfarenhet som jag har är att värmeväxlarn inte skall bli så varm. Det är sjövattnet som skall kyla som brukar vara ytterst i växlare. I vilket fall skall gavlarna var svala. Jag hade börjat att kolla ingående vatten, impeller så inte det strular Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 21 Augusti , 2013 jag upplever att den blir varmare än normalt. dock är det fullt flöde i sjövattensilen som sitter precis innan värmeväxlare och även efter hela vägen till limpan. sitter ju bara ett kylelement i växlaren men vet inte om det går att rengöra elle renovera. ett nytt sådant är svindyrt (som allt annat) hos volvo. får plocka bort igen och se om jag blir klokare. /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 Augusti , 2013 Min växlare får samma temp som motorn, . dvs motorvattnet kommer i kontakt med växlarens utsida. Så är nog dom flesta växlare gjorda. Motor VP V6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 21 Augusti , 2013 Hej jag har en 171a 16v, min går upp i temp cirka 95-96 grader på tempmätaren,vid hård körning och maxvarv, men sjunker sedan tillbaka då jag släpper tillbaks varvet något. Var lite orolig i början men kollat med båtreparatör och i mitt fall var det normalt. Värmeväxlaren blir het men inte limpan. Hade du kollat så termostaten är ok, den ska öppna fullt vid cirka 92 grader och då får du en liten eftersläpning på en 2-3 grader utöver, enligt den info jag fått. Drevdelar.se har termostater som öppnar vid 72 grader om du vill ha en lägre öppningstemp.Den motor du har är lika som min väl? 16ventiler överliggande kamaxlar, 250 och 171 är lika motorer om jag inte blandat ihop det. Dessa vill lätt gå lite högre i temp då de varvar. Eftersom effektuttaget är så stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 21 Augusti , 2013 alla sjövattenledningar är kalla så flödet verkar funka från insug till utlopp. Är även sjövattenledningen efter värmeväxlaren kall? Låter mysko. Jag kan på min enorma motor på hela 10 hk känna en klar skillnad om jag håller i slangarna på tillopp och utlopp fråbn värmeväxlaren. Kallare på tillopp (sjövattensida, tvärtom för motorsidan). Det är ju liksom det som är meningen med värmeväxlaren att just flytta värmen från ena sidan till andra. Har du samma temp på tillopp och utlopp är det något som inte fungerar. eller så har du en fruktansvärd kapacitet på sjövattenpumpen så uppvärmningem inte märks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 22 Augusti , 2013 sjövattnet går via växlare för att sen kyla även olja och avgaslimpa så vattnet blir nog inte uppvärmt förren det passerar limpan,eller tänker jag galet.? min teori är att kylning i växlare kunde vart bättre dvs att kylelementet kanske är slut eller igensatt men det är den delen jag har dåkig pejl på om det går att fixa utan köpa nytt men alla andra ideer är välkomna.. /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 22 Augusti , 2013 Jag har bara erfarenhet av VP-diesel, i mitt fall AQAD41. Har haft problem med överhettning av motorn och läst på och kollat en hel del innan jag kom på lösningen. På den motorn skall det inte skilja mer än 10-15 grader mellan ingående och utgående sjövatten till värmeväxlaren vid full belastning. Ett bra sätt att kolla om felet ligger i sjövattenflödet eller i det inre kylsystemet alltså. Hett utgående sjövatten från värmeväxlaren betyder definitivt, och oberoende av motottyp, att sjövattenflödet är för lågt. Så var det i mitt fall, så det var bara att sätta igång och leta efter flödeshinder. Om det är så i ditt fall har jag en del tips om var man skall leta. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 22 Augusti , 2013 får ta med värmekameran och kolla lite överallt. plockar nog bort växlare och termostathus senare en gång till för att försöka göra rent. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mpyx 0 Postad 22 Augusti , 2013 Hade tidigare en AQ151 som blev 90-92 grader mätt med lasertermometer på värmeväxlaren. i marschfart. Blev inte varmare, men tror inte du ska kunna hålla handen på den. Finns du i stockholmsområdet så kan Västberga Kylarservice göra rent och provtrycka växlaren åt dig, min var inte så igensatt men hade en liten läcka mellan sjövatten och kylarvätska, dock inget jag märkt tidigare... Förmodligen frysskada enligt dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svantos 0 Postad 22 Augusti , 2013 ok,tack för det tipset. ska kolla med dom då. /s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser