Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Fendermannen

Att tänka på inför vintern

Rekommendera Poster

Hej

Jag vet att man skall köra glykol genom kylsystemet.cheeky

Men i övrigt är jag osäker.Det är en B-20 Volvo penta med 100-drev.

Är det något mer man skall göra så att  motor och drev funkar till våren?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur tändstiften och lägg några droppar olja i loppen så att kolvarna inte riskerar att rosta fast. Räcker med en kort nyckelvridning så att kolvarna och loppen fått smörj. Blir mumma för kolvar och lopp :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar byta oljan i drevet varje vinter. Kanske overkill. Men man bör i alla fall kolla att den ser fint genomskinlig ut. Inte mjölkchoklad. Det finns en magnet i den under oljepluggen som fångar upp metallspån. Bra att rensa den också.

Tar också av drevet, mest p g a stöldrisken. Men också för att det är enklare att byta oljan hemma. Plus att man enkelt kan byta drevbälg om det behövs. Max 2-4 säsonger på en bälg.

Byta olja efter 100 motortimmar? Jag kör såpass att det också blir varje vinter. Jag tillhör religionen att byta olja och oljefilter innan vintern så motor står stilla med så färsk olja som möjligt.

Ta ur implellern och lagra på mörkt och svalt ställe under vintern. Även här är jag manisk och köper ny impeller i princip varje år.

Batterierna tål vinterkylan om de är full-laddade. Kollas då och då under vintern och laddas på ett par timmar om det behövs..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tipset att istället försiktigt hälla en skvätt olja i förgasaren när motorn går på tomgång. Den börjar gå dåligt och så tänger man av. Lite enklare om man har många tändstift, typ V8 eller nått i den stilen. Fast jag gjorde det på min 4:a också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslestabilisator. Så slipper du t ex igensatta munstycken i förgasaren när dagens instabila soppa bildar kristaller överallt. Se till att köra så att blandningen hinner gå igenom hela bränslesystemet ända fram till cylindrarna.

 

Det finns även en särskild sorts fog (engelskans dimma) olja för insug, förgasare och cylindrar. Rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en impeller för några år sedan tänkte byta nu i helgen. Det sitter en orginalimpeller från 2008 i motorn så det börjar bli dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar byta olja och filer i motorn på hösten. 

Till våren när oljan fått ligga, smutsen fått sjunka har jag bytt drevolja. Impeller hade jag bytt på våren, precis som med luftfiter och vevhusventfilter - så är alla dessa saker riktigt färska för sommarens äventyr. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ett tips med vinterkonservering av kylsystemet på 100 drev som jag brukar göra är att ha en stor hink under avgasstöveln, i den har jag en billig Biltema dränkbar 230 V pump som med några meter slang pumpar upp glykolblandningen till hink nr 2 som står vid motorn och varifrån impellern tar och suger i sig blandningen. På så sätt så får man cirkulation och slipper eventuellt glykol på backen. När man är färdig så kan man spara balndningen till nsäat år i en 20 liters dunk.

100 drevet är ju lite besvärligare än andra drev just genom sin speciella avgasstövel som är svår att komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...