Fendermannen 0 Postad 20 Augusti , 2013 Hej Jag vet att man skall köra glykol genom kylsystemet. Men i övrigt är jag osäker.Det är en B-20 Volvo penta med 100-drev. Är det något mer man skall göra så att motor och drev funkar till våren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 20 Augusti , 2013 Ta ur tändstiften och lägg några droppar olja i loppen så att kolvarna inte riskerar att rosta fast. Räcker med en kort nyckelvridning så att kolvarna och loppen fått smörj. Blir mumma för kolvar och lopp :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Augusti , 2013 Jag brukar byta oljan i drevet varje vinter. Kanske overkill. Men man bör i alla fall kolla att den ser fint genomskinlig ut. Inte mjölkchoklad. Det finns en magnet i den under oljepluggen som fångar upp metallspån. Bra att rensa den också. Tar också av drevet, mest p g a stöldrisken. Men också för att det är enklare att byta oljan hemma. Plus att man enkelt kan byta drevbälg om det behövs. Max 2-4 säsonger på en bälg. Byta olja efter 100 motortimmar? Jag kör såpass att det också blir varje vinter. Jag tillhör religionen att byta olja och oljefilter innan vintern så motor står stilla med så färsk olja som möjligt. Ta ur implellern och lagra på mörkt och svalt ställe under vintern. Även här är jag manisk och köper ny impeller i princip varje år. Batterierna tål vinterkylan om de är full-laddade. Kollas då och då under vintern och laddas på ett par timmar om det behövs.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 21 Augusti , 2013 Hej Superbra info.Det skall jag ha i åtanke mvh Jakob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrickhult 0 Postad 21 Augusti , 2013 Bra tips. tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 22 Augusti , 2013 Jag fick tipset att istället försiktigt hälla en skvätt olja i förgasaren när motorn går på tomgång. Den börjar gå dåligt och så tänger man av. Lite enklare om man har många tändstift, typ V8 eller nått i den stilen. Fast jag gjorde det på min 4:a också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 22 Augusti , 2013 Bränslestabilisator. Så slipper du t ex igensatta munstycken i förgasaren när dagens instabila soppa bildar kristaller överallt. Se till att köra så att blandningen hinner gå igenom hela bränslesystemet ända fram till cylindrarna. Det finns även en särskild sorts fog (engelskans dimma) olja för insug, förgasare och cylindrar. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 23 Augusti , 2013 Jag köpte en impeller för några år sedan tänkte byta nu i helgen. Det sitter en orginalimpeller från 2008 i motorn så det börjar bli dags. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 24 Augusti , 2013 Jag brukar byta olja och filer i motorn på hösten. Till våren när oljan fått ligga, smutsen fått sjunka har jag bytt drevolja. Impeller hade jag bytt på våren, precis som med luftfiter och vevhusventfilter - så är alla dessa saker riktigt färska för sommarens äventyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 24 Augusti , 2013 Ett tips med vinterkonservering av kylsystemet på 100 drev som jag brukar göra är att ha en stor hink under avgasstöveln, i den har jag en billig Biltema dränkbar 230 V pump som med några meter slang pumpar upp glykolblandningen till hink nr 2 som står vid motorn och varifrån impellern tar och suger i sig blandningen. På så sätt så får man cirkulation och slipper eventuellt glykol på backen. När man är färdig så kan man spara balndningen till nsäat år i en 20 liters dunk. 100 drevet är ju lite besvärligare än andra drev just genom sin speciella avgasstövel som är svår att komma åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fendermannen 0 Postad 8 September , 2013 Tack det var ett fyndigt sätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser