gogubbe 0 Postad 20 Augusti , 2013 Håller på att utveckla någon form av Blocketberoende... Tittar på en styrpulpetare 5m+ inför nästa säsong. den ska användas för badresor och utflykter med min fru och döttrar (2 och 5 år) samt för fiske. (ska tåla lite makrillblod mao...) Kommer att användas i södra bohuslän kring Marstrand. Har funderat lite runt Ryds 535 DL eller kanske 510 GT... 535 lockar friborden på men hur är den i sjön med 50 hp (verkar vara en vanlig motorstorlek) Är uppvuxen vid norrländska älvar så västerhavets grova sjö är något jag håller på att lära mig :-) Min budget: 50-75kSEK Tips mottages tacksamt! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 20 Augusti , 2013 Jag har en Ryds 535 DL. med 60 hk. Jag har den till precis de ändamål du beskriver och i de farvatten du tänkt åka.. Jag är mycket nöjd med båten. Ibland kan jag tycka att lite mer motor hade varit bra men å andra sidan, jag behöver inte kunna göra mer än 22-25 knop. Med 4 personer i båten gör den dock inga 22 knop. Båten går tryggt och stabilt i sjön, det är gott om förvaringsutrymmen. Det som kan saknas, jmf med den båt jag hade tidigarem en Bella 512E, är lite längre stuvfack, nu tar kag med fiskespöna hem och båtshaken får ligga på durken. Bella 512E är inget dumt alternativ för dig tror jag, men den var inte lika stabil i sjön som 535:an. En fördel är de dubbla pulpeterna, du och frun kan sitta i varsin stol med en lite tjej var i knät och ändå ha vindskydd när ni åker. Den är dessutom lättare så med samma motor blir den givetvis snabbare. Och med tanke på familjeaspekten kanske en bowrider , Bella 512 Excel, Ryds 515 GTX eller motsvarande skulle vara bra. Tror att det är vanligare med kapell till de båtarna vilket kan vara gott om det börjar regna, om solen steker för mycket så finns det skugga mm. Jag tycker dock att de är sämre att fiska ifrån. Jmf med en 535 DL där du enkelt kan förfrlytta dig med ett spö runt påten medan du drillar. Å andra sidan söker du ju en kompromiss... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gogubbe 0 Postad 20 Augusti , 2013 Tack för svaret. Om jag söker en 535 ska jag minst ha en 60hp motor mao? Har sett flera på nätet med 50hp, men jag kan tycka att det verkar lite klent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joysam 4 Postad 20 Augusti , 2013 Det bästa vore kanske att provköra med 50 hk. Eller hoppas att någon som äger en 535 med 50 hk svarar den här tråden. Min motor är från mitten av 90-talet, hur många av de från början 60 hästarna som gått till nödslakt är okänt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gogubbe 0 Postad 20 Augusti , 2013 Hmm, Jag får titta på 515 och Bella 512 också. De höga friborden lockar på 535 eftersom jag har en 2-åring, hon blir iofs äldre i en rasande fart.. på tal om fribord..någon som vet hur skillnaden är mellan ex. vis Ryds 535 DL och 510 GT map på sjöegenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 20 Augusti , 2013 Nu har jag inte en 510 utan en 478 så den är ju lite mindre, men ändå i princip samma båt, och en grej att tänka på med dom är att dom är rätt ranka stillaliggande pga den ganska djupa v-formen på botten. Inget problem under färd men vid fiske där man vill gå omkring i båten, och kanske stå flera personer vid samma reling så kommer det luta och gunga rätt mycket, vilket kan va opraktiskt. 535 har väl plattare botten och är nog betydligt stadigare, men då naturligtvis inte alls lika lämplig att åka fort med. Jag hade en Jofa Kuling förut, ännu mindre än min 478 men väldigt mycket stadigare pga plattare botten, den var klart bättre att fiska ifrån. Däremot behövde man njurbälte om man ville åka i planande fart i lite vågor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 20 Augusti , 2013 Jämför bottenformen på 535 DL: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 20 Augusti , 2013 Med 478 gti (hittade ingen bra bild på 510...): Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 20 Augusti , 2013 En ryds 478 gt med en 60hk mercury efi är mitt tips. En oerhört bra båt, går klockrent i vattnet, riktigt bra att dra vattenskidor och wakeboard med. Det går jättebra att göra strandhugg, bada etc... Planar jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 20 Augusti , 2013 Jag har som sagt själv en 478 gti, fast med 75 hk Det är en finfin sportbåt för skyddade vatten, men absolut inte bästa valet för trådstartaren. Liten, rank och låga fribord, mindre lämplig för fiske och öppet hav.. Då är väl 535 dl ett mycket bättre val, och liknande båtar av andra fabrikat naturligtvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gogubbe 0 Postad 27 Augusti , 2013 Grillkorv; Vilka andra båtar av liknande fabrikat tänker du på? mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 27 Augusti , 2013 Jag har också en Ryds 535 Big Fish (DL) med 60hk och jag är mycket nöjd med båten. Jag har den till samma som du ska ha den till och jag upplever den som stabil att köra och med höga fribord känns den säker och man sitter säkrare från vattenstänk. Tyvärr tycker jag att många styrpulpetar tillverkas med alldeles för låga fribord vilket inte känns varken säkert eller torrt när man är ute bland vågorna. Båten är mycket lättplanad och 60 hk räcker bra till oss med 4-5 vuxna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 27 Augusti , 2013 Tryggö 560 hade varit mitt val för den budgeten. En västkustklassiker som är vanlig runt Kungshamn där den tillverkades. Nu tror jag nån i Munkedal tillverkar dom. Bra för fiske med stora öppna ytor. Bra om man vill hålla på med hummertinor nån gång ibland. Inte allt för höga fribord som på Ryds 535 där man knappt kan tvätta händerna utan att hänga över relingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 Augusti , 2013 Jag har inte riktigt koll på exakta kostnader, men om du skall ta med fru och två kottar så skulle jag titta på något annat än en öppen styrpulpet.. Kika på en flipper eller bella hardtop båt - finns andra tillverkare oxå. Då kan kottarna sova i fram när ni åker (vår son somnar alltid när vi går upp i planingshastighet..). Skulle det börja regna (vi bor i Sverige) kan ni åka hem under kapell, bakom en ruta.. MYCKET mer användavänlig i mina ögon.. Men det är klart, en styrpulpet kanske är kul å åka i en utflykt med barn som inte kan sova å sitta i snålblåst och regn på väg hem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gogubbe 0 Postad 13 September , 2013 Vad tror ni om ryds 510gts? Den ska väl ha högre fribord än gt och gti? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser