Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Toby-Blekinge

Ingen gnista AQ271C

Rekommendera Poster

Tjena på er,



Våren gick fort och de enkla projekt jag hade med min nya Scand 7800 Tropic gick fort och hon kom i lagom i början av Juni. Bilder och kommande projekt kommer presenteras under sommaren, för efter en sommar ute har vi såklart hittta några brister som jag vill förbättra ombord.

Många ljuva sjömil har det blivit och 41 övernattningar hittills, hoppas på fler men...



Min vanliga otur med V8or sådär i slutet av säsongen, 3 motorn på 3 somrar som lägger av, men denna gång hoppas jag det går att lösa enkelt.

Vi låg i strax 20knop och efter ca 20 min tvärdör motorn. Jag felsöker en stund och kollar bränsle, spänning osv. Det visar sig att gnistan är borta.

Min bror är med och kan bogsera hem mig och idag när vi kollar vidare och mätt upp tändspole så har vi konstaterat att det måste vara känselkroppen i fördelaren som är defekt.

Jag har en Volvo Penta AQ271C och där sitter ett elektroniskt brytarlöst system.

Är det någon som har en idé om hur det funkar och var jag kan köpa reservdelar?

Denna fördelaren med dess delar har utgått och saknar ersättare enligt marineparts europe.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-30-17617B.aspx

Frågan är om jag måste köpa helt nytt system eller om det går att få tag på delar? Tips mottages varmt, vill ju ut på böljan till helgen igen.

Jag har testat att ladda ur spolen manuellt och dår får jag gnista.



//V8 kommer bli min undergång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bekant med exakt samma båt/motor som också fick tändstopp. Det var i hans fall Hallgivaren i fördelaren och om du misstänker att felet finns i fördelaren så kan det inte vara så mycket annat. Han fick tag i en beg givare tror jag, men det verkar vara så att det finns en ersättare direkt från VP. 

 

http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/lookup_parts_volvo4.cfm?profileID=193462&parent_cat=454917&parent_cat1=454920

 

Kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Jo jag har mätt allt som går att mäta och det enda som återstår är själva sensorn (855910) med den inbygda hallgivaren. Allt detta sitter ju i en klump och ersätter den gamla brytarspets-tekniken som jag förstår det.

Men frågan är om det går att köpa en ny sådan sensor med hallgivare som passar i min fördelare 855932?

Jag har fått tips om en begagnad, men är den lika gammal som min kanske den ger upp efter ett tag den också?

Man borde kunna mäta den på något sätt för att konstatera om den är hel eller inte. Det sitter väl någon halvledareteknik inuti gjutmassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är VPs idé om hur man felsöker.

http://boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq211_572.html#/106

Samma fördelare verkar sitta på vissa OMC också. Reservdelar är slut även till dessa men jag hitttade en site som sålde ersättare för elektroniken.

http://www.marinepartssource.com/newdetails.asp?pnumber=VP3854077&mfg=VOLVO&mfgno=3854077

Klicka på substitutes.

Ingen garanti att denna funkar som ersättar för dig. Kolla!

Tydligen sitter all elekrtonik i denna enhet (utom ev övervarvsskydd), så det är ingen hallgivardel + extern elekronikbox utan allt i ett, vilket gör VPs felsökningsschem mer begripligt. Antingen funkar lågspänningsdelen eller så byter man rubbet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Det var själva sensorn inne i fördelaren som hade gjort sitt.

Pertronix har en ersättare med dubbelt så hög effekt som är anpassad för Volvo Pentas fördelare, bara att lossa de två skruvarna, lyfta upp rotorn och skruva fast den nya, så jäkla smidigt. Den heter Pertronix 1589.

Priset då? Hansen Marine har den för drygt 1800kr men kan köpas via nätet från England och USA för runt 600kr. Man bör också byta spole till en 40.000volts med 1,5 Ohms resistans på lågspänningslindningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...