jolov 0 Postad 19 Augusti , 2013 Hej Efter problem med laddningen köpte jag 2 st nya paneler var och en kopplad till var sin regulator och vidare till batteriet. Bytte även till nya förbrukningsbatterier 4x95 Ah. Kopplade även in en batteriövervakare från Gunnarssons Brygga. Nu till det konstiga: - När jag väder upp panelerna mot solen så säger batteriövervakaren att jag förbrukar ström trotts att ingenting är påslaget medans regulatorerna säger (med lysande diodmarkering) att panelerna laddar ?? Inga säkringar går..... Kan jag ha kopplat något fel ändå ? eller ?? -Med kylen på under två dygn liggandes vid bryggan visar betteriövervakaren att jag har 90-95% kvar ( vilket inte borde ske eftersom jag har dubbla nya monopaneler, 60 Watt/st, ska ju orka ladda fullt ändå). Då jag mäter upp batterierna så ligger de på 12.95 volt, är inte det att anse somm full laddning ? ( dvs batteriövervakaren visar fel) Har ni några ideer eller har någon samma erfarenhet Mvh Jan Olsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Djuping 0 Postad 19 Augusti , 2013 Är mest idéer detta. Men det är nog värt besväret att kolla att du kopplat rätt kring shunten. Låter som övervakaren mäter strömmen i fel riktning. Sen när det gäller kylen så spelar det stor roll vilken tid på dagen du noterar hur mycket som är kvar och om det varit mulet/regn hela dagen innan. Noterar du kapciteten på morgonen så har det naturligtvis gått en del ström under natten, om det är en vanlig kompressorkyl går det ca 0.6-0.7 Ah/timme, så en lång natt kan förbruka kanske 10 Ah och det ska naturligtvis saknas. Har det sedan varit en mulen eller regning dag så är i alla fall min erfarenhet att 2x50W inte klarar att ladda det som behövs på ett dygn utan kylen behöver ta lite från batteriet. Med några dagars ihållande mulet/regn så går det åt en del energi från batteriet, kanske 10 Ah/dygn. Efter ett par soliga dagar så är allt laddat igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 19 Augusti , 2013 Min ordinarie kyl (har en extra för långa turer) drar ca 30-45 Ah/dygn. Mina 2x45 wattare på taket klarar aldrig den förbrukningen. Ibland med min extra panel på 85W som jag riktar mot solen klarar jag en balanserad förbrukning och då har jag i princip bara kylen som drar. Har 5 x 95 Ah AGM batterier och en Battmeter 3 från Odelco som jag får bra koll på statusen med. Tror fö att du kopplat fel vid shunten som sagts ovan. Ps Batterierna blir sällan helt fulla. Det krävs lång laddtid, kanske uppemot ett dygn för att få in de sista amperen i dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolov 0 Postad 20 Augusti , 2013 Tack för tipset angående Shunten, har inte hunnit ner till båten ännu men ska kolla detta. Återkommer om problemet kvarstår (vilket jag inte tror) Mvh Jan Olsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jolov 0 Postad 20 Augusti , 2013 Glömde en sak (innan jag kollat shunten) då jag startade motorn så visar batteriövervakaren att jag tillför 5-10 Amp, borde inte kopplingarna sitta rätt då a alla fall ? Mvh Jan Olsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser