Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Gäst MaxSchmeling

Segelbåt men vilken?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Har blivit ägare till en liten fin segelbåt som skall få ett nytt liv som gäststuga, nergävd på vår tomt med en avlång kulle som en våg som möter skrovet och med några graders slagsida kommer hon att få ett nytt liv hos denna designfamilj. Låter kanske helt knäppt men det kommer att bli riktigt flott. Vi ska dra in el och allt annat som behövs i en gäststuga.

Någon som vet vad det är för en segelbåt; konstruktör och vikt vore toppen.

post-10024382-1394237621,3521_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt tokig tanke men skippa slagsidan, det blir bara balansproblem och otrivsel av det.

Jag förutsätter att du avser att masta på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter knäppt,varför inte segla båten i vattnet och sen ha den på bockar brevid huset.

Den går att bo i då med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Du har säkert en poäng med att skippa slagsidan även om intrycklet skulle bli häftigare med den, bara liiite slaaaagsida... Vi skall helt klart masta på och måla upp henne och lacka hennes trädetaljer.

Någon som kommer på något som man ska ha i åtanke under projektet?

Bifogar bild var båten skall grävas ner. Rak fram i bild och sedan svängd ut mot husets vänster sida ligger en kulle i L-form. Båten skall grävas ner med förskeppet ca 1 m i kullen och sedan givetvis resten i marken.

post-10024382-1394237621,4203_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Vi har redan den båten vi vill ha så vi har inte behov av en båt till, inte ens för att segla i även om jag behärskar konsten. Numera dock motorbåtskille. Anledningen till att vi gräver ner den och gör den till en mycket cool gäststuga är inte för att vi behöver utrymmet eftersom vi idag är två personer på 228 kvadrat. Det är bara för att det är en snygg båt och idén är kul och kanske mest av allt, för att vi kan och vill.

Ibland måste man ta ut svängarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

En liten bild till på skönheten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde en altan. Kapade till och borrade fyrkantsjärn till räcket. Svågern skickade med dem till galvning. När de kom tillbaka fattades det en. Den kom aldrig tillrätta. Svågern fick ta hem mer fyrkantsjärn och jag fick kapa och borra nya hål. Sen var det inget lämpligt objekt att skicka med den enstaka stöttan till galvning.

När jag äntligen fick de saknade stöttan var det inte läge att bygga nåt räcke just då, av olika anledningar. Det tog ett par år innan räcket kom upp.

Under tiden funderade jag på att gräva er och förtöja nån gammal segelbåt längs med altanen och skippa räcket - åtminstone delvis. Masten skulle naturligtvis va på och seglen tänkte jag forma till av ett gammalt fiskenät. Sy på lik mm så att det gav en illusion av segel, men inte påverkades så mycket av vindens kraft.

Som tur är eller kanske tyvärr, blev det aldrig något av det båtprojektet. Hade nog fått en del mothugg av frun utifall att. 

Tycker ditt projekt verkar kul. Funder på det där med segel av ett fiskegarn och behålla hela masten. Du verkar ju inte ha tummen mitt i näven, så det fixar du lätt. Annars finns det ju segelmakare och kapellmakare - de jag anlitar här hemma är vana vid tokiga beställningar från mig. Tycker deras yrkesböder i söder gott kan drabbas av lite tokiga ideer, de också.

Ser fram emot rapport hur projektet utvecklas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, kul idé att gräva ner den gamla godingen.

Är det kanske tidens lösen, för var ska man göra av alla gamla fina plastbåtar som kostar lagringsplats. De flesta små sextio-sjuttiotals havskryssare med fyra.fem kojer, stuvutrymmen och rymd som en jordkällare.

Föresten, varför inte just en jordkällare för syltburkarna, ölet, drickan, vinet (termostatuppvärmd kylbox på vintern) osv.

Alla har ju det mesta nuförtiden vilket är ett elände när det ska presentas på födslodagar mm, varför inte hitta på att ge bort en jordkällare, behövs bara en ledig grävmaskinist och båtarna är gratis. Han har väl lastbil också och ta den med sig från skrotgården på varvet..

Masten blir en snygg flaggstång nästa födelsedag. Är dynorna OK kan man vänta med dem till ännu nästa bemärkelsedag och flytta bort några syltburkar och presentera fyrkojers gäststuga för födelsedagsbarnet.

Har båten inombordare, serva motorn och anslut en generator så har man fixat el för stormiga vinternätter med nedfallna lednngar och elkaos.

Osv.

När båten är komplett får man väl ge bort den vanliga slipsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT men bifogade bild kan va ett tips på en alternativ användning - ett riktigt båthus.

Sen är det bara fatasin som sätter gränser.

post-945-1394237621,6195_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul grej!

Den som ska bo där en stormig natt kanske vill ha åskledare?

Med tanke på riggen menar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter jättekul!

Jag hade kollat lite med grannarna samt även kollat upp att det inte är bygglovpliktigt att gräva ner en båt på tomten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Klok input; jag har kollat med kommunen men ännu inte fått svar men när det gäller grannen så kommer båten att ligga så pass långt bort från tomtgränsen för att vi skall behöva involvera grannen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GTJ22 kanske går att hitta i det gamla båtregistret via något försäkringsbolag?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tjenis Mackey!

Fick igår veta av en kille från USA att det är en finskritad Guy22. Designern heter Guy Christer. Tydligen en riktigt duktig formgivare som fortfarande ritar allt från båtar till husbåtar och rätt mycket däremellan.

Bifogad bild är på killens alldeles egna renoverade 22:a. I USA heter modellen O´Day22, tydligen.

post-10024382-1394237622,669_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Renoverade???

Snarare under renovering, och med ökat renoveringsbehov.

Snygga gelcoatspår i asfalten...

Metoden ser dock ergonomisk ut, åtminstone för bottenmålning. Av ena sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Din analys är helt riktig; när bilden togs hade han tydligen precis köpt den. Idag ser hon ut såhär och det är också så som vår 22.a ska se ut när hon är klar.

post-10024382-1394237622,7468_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Så, nu är det kommunala hindret undanröjt. En nergrävd segelbåt kans anses vara en friggebod och får alltså inte överstiga 15 kvadratmeter.

Nu skall vi jaga transportör och börja gräva ur...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Nix, det är bara att köra!

En kul grej är detta. På kommunen sa man att om det blir synpunkter på masten så får ni plocka ner den!. Vilka synpunkter, sa jag. Vid sidan om båten står en flaggstång som är 12 meter hög och har man inga synpunkter på denna så lär man knappast ha synpunkter på en mast som är kortare.

Svaret blev detta; Nä men man brukar ju inte ha en mast på en friggebod...!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va häftigt! Vilka idéer jag fick till framtida projekt på tomten! :-) Kör på och posta bilder när det är klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte en Guy 22. Den har ett helt annat däck. Kolla på bilderna på Sailguide. Däremot kan det vara en oday 22, som INTE är ritad av Guy-Christer Lönngren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte via nåt försäkringsbolag men väl via riksarkivet som handhar det gamla satliga båtregistret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stormig natt har väl inge betydelse, men när det åskar.

Man kan ju ansluta en svans av koppar i stag och vant som går till masttoppen och gräva ner dem i marken runt omkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Du har ju helt rätt, Peter. Det är en O´day. Uppgiften jag fick var att Guy 22 såldes i USA som just en O´day 22 men denna uppgift stämmer alltså inte. Hur som helst så är de otroligt lika varandra ock känns ju aningen kopierade.

Tack för din input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Japp, där har vi henne; en O´day 22!

Founded by famed Americas Cup sailor and olympic medalist George O'Day. In the beginning George O'Day Associates was only a distributor for several brands of small Sailboats. Some were produced by Fairey Marine of England and Marscot Plastics in the USA. (O'Day took over Marscot in 1958 to build the RHODES 19.) Soon he became involved in producing his own line of boats. Among the most sucessful projects was in comissioning Uffa Fox to design the DAYSAILER in 1969. Eventually, more than 12000 of these were sold. O'Day sold his company to the conglomerate Bangor Punta (later Lear Siegler) in 1966. For a number of years, O'Day Corp was the largest producer of sailboats in the US. 

Coolt, en amerikansk gäststuga smiley

post-10024382-1394237627,7349_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

And one more !

post-10024382-1394237627,7675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering, blir det inte väldigt rått att bo i båten? Som en jordkällare. Men det kanske är meningen, så gästerna inte stannar för länge ….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Klok synpunkt!

Efter renovering på insidan kommer vi att dra in el samt sätta värme, belysning och avfuktare. Ev en liten vattenkokaresmiley

Personligen tror jag inte att det blir rått, snarare musigt att bo där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde gå att limma på markskivor innan begravningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...