Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
adde_xboy

Hur kontrollera skrovgenomföring?

Rekommendera Poster

 

Har funderat en del på en sak. När man är spekulant på en båt har jag läst uppmaningar om att kontrollera så att skrovgenomföringarna är schyssta. Även läst att byt i tid... och så vidare.

Om det läcker fattar jag ju att det är dags för byte, Men kan man kolla på något annat sätt? Och hur ofta bör man byta dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror att slangarnas tillstånd är viktigare.

Man kan få ett intryck gällande genomföringssystemet genom att titta på grejorna. ser de gamla ut, har det nya kulventiler som är snabba att stänga och öppna.

Sen är det inget stort jobb att byta ventiler, varken till arbete eller kostnad.

Låt inte det fälla avgörandet om du ska köpa en båt eller inte, jag tror det är bäst att fokusera på motorns ålder, allmänskick, ev segels skick.

 

lycka till!

Edit: Nya dubbla rostfria slangklämmor, vridna 180 grader i förhållande till varandra är också bra när man fixar skrovgenomföringarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, det viktiga är skick på motor mm. Det är ganska enkelt och förhållandevis billigt att byta genomföringar och ventiler när båten vinterförvaras. Kvaliten på genomföringar kan variera, bäst är dom i brons. Numera är dom oftast i mässing, är det mycket zink i legeringen kan dom bli dåliga fort. Byter du dom i vinter så vet du att dom är fräscha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det där verkligen skrovgenomföringar, det ser mer ut som kulventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar. Men finns det något ungefärligt schema hur ofta man ska byta genomföringarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni genomförningar av brons byt inte!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl inget schema direkt? Men efter 10 år börjar man väl fundera och en 20 år gammal genomföring bör väl bytas...

 

Exempel; kompis köpte en båt. Den förre ägaren hade haft båten i fem år. Och visste inte när det var bytt. Genomföringen såg helt schysst ut...

 

Vi bytte. Det var en med rund skruv som vi bytte till vred.

Den gamla gick mjukt i verkstaden också men jag sågade sönder för att se inuti...

 

Och se på f-n, en synlig rejäl spricka på ''baksidan'' av klotet som stänger! De som vet anser man ska lämna denna typ av genomföringar halvöppen just för att undvika vatten som innesluts och expanderar vid minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra påpekande! Ganska vanligt att kulventiler fryser sönder så.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man riktig otur så korroderar genomföringarna på utsidan precis där de går igenom skrovet. Det är svårt att se utan att demontera. Har man köpt en begagnad båt så vet man inte säkert hur gamla grejorna är eller om det är rätt grejor eller om det monteras rätt. Jag föredrar att byta. Snabb, förstörande demontering och dit med nya. Samtidigt har alltid lyckats reducera antalet genomföringar och ofta kunnat flytta vissa till ovan vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det skrovgenomföring + ventil från trudesign jag menar.

Vi byter både genomföring och ventil.

Jag skulle inte byta bara genomföring.

Ej heller bara ventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker eom tidigare har sagts att det är inte genomföingarna som är et viktigaste vid ett båtköp. Tillexempel motor, skrov och rigg är viktigare.

 

När det gäller genomföringarna så finns det inga rekomenderad tidsgräns. det är skicket på den som avgör. Du kollar dessa när båten ligger på land genom att sticka in ett finger i dem och känna efter om det finns onormala porer eller ojämnheter´i godset (går inte på alla på grund av att de ä för små), tag gärna något lämlogt verktyg och bryt samt bänd lagom hårt i själva genomföringen (jag brukar räkna antalet genomföringar). gå sean in i båten och leta upp genomföringen, där skall det sitta en avstängningskran (skall sitta kran på alla genomföringar som kan komma under vatten vid 30 graders krägning på segelbåtar eller de somm sitter från 1dm ovanför vattenlinjen och neråt på övriga båtar)  kolla så kranen fungerar och inte går trögt. se efter om det ser ut som att det läckt vatten. se hur slangen ser ut och att den sitter med dubbla motvända slangklämmor, undantaget är om slang stosen är för kort då det är bättre med bara en klamma, annars finns risken att slangen kan skäras sönder, är det för kort slangstos så byt i samband med att kran eller genomföringen byts ut. Drag och ryck i slangen och om möjligt sätt en fot på genomföringen och tryck lagom hårt. Gör detta på alla genomföringarna (kontrollräkna på insidan att du hittat lika många som du gjorde på utsidan)

Om du hittar någon som inte håller för denna behandlingen, någon som har porer i godset eller någon som ser ut att ha läckt vatten så byt denna.

Om du hittar någon kran som fastnat,går trögt eller ser ut att ha läckt vatten eller du får känlsan av att kranen inte fungerar tillfredsställande i övrigt så byt kranen.

slangklämmor som är rostiga eller att det sitter för få, kanske en slang som ser dålig ut och liknande som du hittar vid denna kontroll åtgärdar du naturligt vis innan du sjösätter. Om du gör dennna kontroll varje vinter så kan du känna dig tillfreds med dina genomföringar under den kommande sommmaren.

När det gäller materialval så är det i dag tillåtet med genomföringar i en speciell typ av plast, men jag hade valt att köpa i metall till min båt då jag personligen inte litar tillräckligt på plastmaterialen. Som även detta sagts tidigare så beror livslängden på en genomföring på vad det är för material i den samt hur det är med galvaniska strömmar och liknande. Brons är det material som håller längst men det finns knappast att få tag på i båttillbehörsbutikerna längre. syrafasta genomföringar kan även dessa ätas upp så det blir läckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte uppfattning om glasarmeradplast efter jag fått tagit del av detta live på HISWA.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...