Spancox 27 Postad 18 Augusti , 2013 Vilken är båten i dina drömmar? Den där som du skulle köpa om du vann rätt summa på lämpligt spel? Helst inte 100 mille plus klassen utan lite nästan tänkbara objekt. Min favorit är Nautor's Swan 46 mk2. En sådan är det tänkt att sparkapitalet skall fövandlas till den där dagen om sex - tio år när vi köper nästa båt. Motivera och ge exempel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 18 Augusti , 2013 Vad är det för fel på de tidigare trådarna i ämnet? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Augusti , 2013 Jag såg den här i helgen. (Hoorn,Markermeer,Nordholland) Grym.........så den är nu min favorit. Bontekoning http://www.superyachttimes.com/editorial/39/article/id/8436 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 19 Augusti , 2013 Felet kanske är att de gamla trådarna är så långa att de är tröga att ladda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 19 Augusti , 2013 Snygg men kanske lite väl långt utanför mina bortre marginaler för att duga som drömbåt för mig. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 19 Augusti , 2013 Håller med Men ska man drömma så varför inte. Hon skulle kunna hanteras av två. En annan dröm är att någon skulle börja med en TV serie där man renoverar båtar ungefär som Chip Foose renoverar bilar. Givetvis så innehåller drömmen att det är våran båt som skall strippas på allt och sedan sättas ihop med bara nya fina dyra grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfralla 3 Postad 19 Augusti , 2013 46:an är fin men lite låga fribord samt gammal dyr att underhålla. Skulle köpa Swan 48:an 2000-talare snyggare och lättare att hitta utbytesdelar om något gått sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 153 Postad 20 Augusti , 2013 Swan ligger på min lista också, men jag skulle valt någon av de tidigare. Kanske en 43:a från slutet av 60-talet. Så vacker: länk Eller, en katamaran 35-40-fotsklassen. //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 20 Augusti , 2013 Låga fribord är en välsignelse och inget annat. Så länge som de inte är för låga för att ge vettiga innerutrymmen så klart men det tycker jag inte att 46:an har. Sedan blir en 48 tyvärr snäppet för stor, redan 46:an är aningens större än den 441 som jag initialt hade som idealbåt. Inte mycket större, men när man summerar ihop det är det liksom över metern båt extra att baxa runt i hamnen. :-/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 20 Augusti , 2013 Jo, de S&S-ritade klassiska Swanarna är magiskt fina. Tyvärr blir de lite smala över ändan vilket ger halvtaskigt med utrymme för en båt av den storleken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 153 Postad 20 Augusti , 2013 Visst, men vi är bara en normal liten familj på fyra pers. Vi får nog plats. Annars kan man ju drömma till sig en lite större :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 20 Augusti , 2013 Att drömma är nyttigt för själen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Augusti , 2013 +1 S&S ögon godis för seglare och båtfolk. Utrymmet vet jag inget om har inte haft tillfälle att besöka någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 20 Augusti , 2013 Joule 44 - inte snygg men snabb, udda och rymlig Diva 35 - gamla modellen - snygg, snabb och praktisk X-119 - fräck, snabb Dynamic 43 - vacker, rymlig, klassisk och snabb Albin Express - snabb, snygg, lagom stor, billig, lätthanterlig Arcona 410 - snygg, snabb och fräck Dominant Race - fartig snygging Aspect 40 - snabb, läcker Swede 55 - lång, smal, vacker och snabb Wasa 38 - klassisk, sportig och fräck kanske allra mest: Swede 52 - toksnabb, vacker, lätthantering och klassisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Augusti , 2013 För dagens behov har vi vår önskebåt: Linjett 37 Skulle vi komma på att vi ville långsegla på riktigt skulle jag gärna skaffa en välisolerad stålbåt med däcksalong, isolerglasfönster och en inre styrplats förutom den utomhus. Glembringkamin med vattenvärme (som nu), luftkonditionering och stora tankar. Vet någon ett märke som uppfyller det så vil vi gärna ha tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 22 Augusti , 2013 Noordkaper. Ser ut att passa din beskrivning. Man ser sådana yachter ibland i hollänska vatten. Imponerande små fartyg,men risken är att den inte seglar tillräckligt bra för er som är vana med Linjetten. Här är en på 40 fot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2013 Ah, Swan 43 det är en riktig båt det! Lite tung att segla på liten besättning och inte så rymlig som moderna båtar. Men den byggd för ändamålet, dvs den fungerar i sjön, planlösningen är genomtänkt och kvaliteten är perfekt. Ska man segla lite längre, typ några dygn eller mer så är det rätt båt. Man kommer kanske inte först fram men man kommer fram i gott skick. Att leva och bo ombord fungerar även i grinig havssjö. Lugna, värdiga rörelser gör att man kan sova, laga mat mm utan problem. Det känns också tryggt, man kan lita på att grejorna håller. Skulle jag byta upp mig idag så är invändig styrplats huvudkravet. Det förlänger seglingssäsongen med en faktor tre. Helst brygga dvs ett ställe där befälhavaren kan få residera själv omgiven av instrument och reglage och med en god horisonten-runt-sikt. Helst bryggvingar, lotsstol och maskintelegraf. Men man kan inte få allt. Ett bra exempel är Cheoy Lee 43. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grillkorv 1 Postad 22 Augusti , 2013 Nån trevlig trimaran, tex Dragonfly, det är förnöjsamt att segla i 20+ knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2013 Det är bara att köpa ett skrov och börja inreda. Har hört talas om ett par i Uppsala, som har stor erfarenhet av detta. Kan förmedla kontakten om så önskas. http://www.linjett37.blogspot.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 22 Augusti , 2013 Jag som anser att storleken inte har betydelse dreglar över Campus 7.4 och Dragonfly 28. Gärna med tillhörande trailer. Sen får jag drömma om en dragbil som är bättre dimensionerad än den Corolla jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Augusti , 2013 Ja men visst! Någon som har fattat galoppen. Köpte drömbåten i sommar och konverterade till flerskrov. Har inte ångrat mig en endaste sekund. Det kanske inte går i 20+ knop hela tiden, men det är en fantastisk seglingsupplevelse att komma upp i ca 15 knop och känna accet. Sen när man ska gå in i en vik fäller man upp centerbord och roder så man sticker under en halvmeter och går in där ingen annan segelbåt kan ligga. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 153 Postad 23 Augusti , 2013 Det är lustigt det där, man har liksom olika koncept i drömmen. Ena dagen vill jag uppleva närheten till naturen, strapatser och friskluft. Då är Wayfarer en drömbåt. Nästa dag ser man sig själv solbränd och med skäggstubb, seglandes kärva kalla vatten i sin Overseas 40. Ytterligare någon dag senare trailar man Litorina till medelhavet för solbrända dagar. När man någon dag senare betraktar sin Swan på håll bedövas av de vackra formerna. Mest av allt (och här närmar vi oss verkligheten) drömmer jag om att överhuvudtaget ta mig ut på sjön med min lilla småbarnsfamilj. Då ligger en Maxi 77 bra till… En hälsning förresten till Farbror Janken, från en gitarrknäppare till en annan. Vi såg dig på Kult mag för några månader sedan med mycket nöje. Allt gott! //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 23 Augusti , 2013 En Dehler 35RS har jag snöat in lite på... Hade inte suttit fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Drillo 0 Postad 23 Augusti , 2013 Sweden Yacht 45 Modern och klassisk på samma gång. Inovativ och svensk ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser