Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Tititu

Snurran startar inte

Rekommendera Poster

Såg fram emot en fisketur men lyckades inte dra igång min gamla aktersnurra. Den är lite trög om man inte haft igång den på ett tag så jag fortsatte dra. Med choke. Och utan. Luftskruven öppen på tanken, check. Bränsle i blåsan på slangen, check. Med gas och utan.

I fjol på sensommaren var det samma problem. Jag hittade en muskulös karl på gästbryggan som jag bad om hjälp då jag misstänkte att allt hängde på muskelstyrka. Har svårt att få till detdär sista kraftiga knycket på gräsklipparn också. Men inte heller han lyckdes dra igång den utan gick svettig därifrån.

Snurran fördes då på vinterservice me hälsningen svårstartad. De hade öppnat förgasarn och servat och... nåt. Nu surar motorn igen. Den har stått ensam ett par veckor. Några regnskurar, men det har den ju överlevt tidigare. Tjurar och surar och lovar inte ens.

Kan någon tipsa om lämplig första hjälp åt en som inte förstår sig på motorer. Om jag inte klarar av att fixa det själv, vad ska jag be om hjälp med...?

Johnson Sea Horse från -85. Finns det hopp eller ska jag planera begravning?

Hittills har den gått utan att hosta då den äntligen startat. Aldrig stannat under färd, förutom i gästhamnar 5 m från bryggan... då jag vill köra saaakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumma frågor kanske, kanske redan kontrollerat men jag kör dem ändå:

Tändningen OK?

Inget skit i något/några filter?

Förgasare OK ( = ingen skit i dem?)?

Förgasare rätt inställda gradmässigt?

Nya tändstift, tändkablar o tändhattar?

Flottör OK?

Kolla dessa sakerna och se om det kanske hjälper. Testa även med startgas för att se om den kommer igång via den hjälpen, men kolla ffa ovan nämnda grejer.

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så gammal motor skall man väl också kolla brytarspetsar på !!!

Sen är frågan, kan du ha fått vatten i bensinen ??

Dra inte för tät efter varandra för då får man bensinen på tändstiften och då blir det ingen gnista. Låt tändstiften torka mellan startförsöken .

Har du vridit på lågfarstmunstycket ?

Tyvärr är snurrorna innan elektronisk tändning svåra att starta ibland !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Prova med att putsa brytarspetsarna... De sitter under svänghjulet... Planera ingen begravning utan hör av dig till mig på: Marcusam97@gmail.com om du behöver hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hunnit kolla om något/några av tipsen hjälpt...?

Skulle vara kul att få veta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jo. Felet är avhjälpt.

Största problemet är ju att jag inte vet hur grejerna ser ut.

Ringde en reparatör i stället. Han åkte ner till båten 10 min efter samtalet och då jag anlände 15 min senare var diagnosen klar. Tändningen. Den tänder inte alls. Han hade två tändstift i handen som såg ut att vara doppade i flytande lakrits.

Två dagar senare ringde han och berättade att nån del som hade med tändningen att göra var bytt och nu ska allt funka. Och det gjorde det. Och tamej17 gick inte båten en knop snabbare utan att motorn lät ansträngd.

Jag undrade om reparatören nu ville ha mitt namn och adress för fakturan men han sa att han först vill visa mej hur snurran funkar. Så som tändstiften såg ut måste jag behandla motorn fel. Han kan ta med sig räkningen då vi ses på båten. Nån gång nästa vecka. Eller när jag har tid...

Så snart ska jag veta mer om tändning, förgasare och filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Gôtt att det var så enkelt som tändningen laugh Fast vet man inget om det, så är det aldrig enkelt. Lite kul då att jag var den som skrev om tändningen först cool

Ha en fortsatt skön båtsäsong, och sköna kommande säsonger laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...