Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
SeaMaster560wa

Liten skada på propellern :(

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Noterade för ett tag sedan att jag har fått ett lite smäll på propellern. Dock är det inget som jag märker och ska vänta med att kolla på detta tills motorn ska in på service/konservering. Tanken har iaf slagit mig att det kan tänkas få bli ett byte om den är för skadad. Min är motor är Yamaha 115 hk från 2012 och jag hittade en propeller hos en firma i min närhet till väldigt bra pris. Frågorna är,

- Kommer det göra någon skillnad med en rostfri eller ska man satsa på en vanligt iaf?

- Måste man höja motorn för att nå full effekt på en rostfri eller kan läget på motorn vara kvar där det är idag (andra hålet)?

http://gbm.se/UsedModel.aspx?ArticleOID=1559574

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att dagens alu-proppar är ganska bra allround proppar.

Det vill nog till att båten gör över 35kn för att man ens ska överväga tanken och det skall vara värt det. Samt ge ngt mer märkbart tillbaka.

Men det är min åsikt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proppen är en Yamaha Pro Series vilket firman helt missat att uppge.. Proppen är en stävlyftande propp med mycket cupp o rake, för höga motorhöjder, gärna motorn på lyft o är främst avsedd för bass och flatsboats, båttyper vi knappt har alls här..

Antar du kör en 13 x 19 alu eller Black Steel i dagsläget och om du inte hissar ordentligt kommer den här ta duktigt med varv vilket den troligen gör även om du hissar. Är du villig o labba lite kan du vinna lite fart o effektivitet, har själv kört Pro Series på en ordinär styris med 6 cm hiss o bra resultat.

Det ligger en 13 x 19 Yamaha Black Steel på blocket nu för hyfsat pris OM den är felfri, lär ge dej lite bättre prestastanda om du kör alu i dag..

http://www.blocket.se/alvsborg/Propeller__Yamaha_48559678.htm?ca=22&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack! Då är inte den så intressant. Kör med standard idag. Ser ut som den som du länkade till Black Steel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...