Faderullan 718 Postad 19 Augusti , 2013 Kanske vore det bäst att radera hela tråden. Har vi otur sitter det någon nollvisionär på någon myndighet och läser detta vilket självfallet leder till EU-direktiv på självlysande förtöjningslinor alltid när båten är förtöjd i mörker. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 19 Augusti , 2013 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kimr%C3%B6k /mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 20 Augusti , 2013 OK, får väl göra ett tillägg. Till att börja med går alla kemiska reaktioner, och nedbrytning av materialetär en sådan, fortare ju högre temperaturen är. Det rör sig i runda tal om en fördubbling av reaktionshastiheten för var tionde grads temperaturhöjning. Även om nedbrytningen av materalet i tamparna skulle vara en t.ex. ljusoberoende oxidationsprocess skulle den gå 8 gånger fortare vid femtio grader än vid 20. Jag vidhåller också att absorbtionen av UV-ljus är större i mörka material. Där finns kanske en förklaring till idén om att mörka kläder sägs skydda bättre mot UV-strålning. Den absorberas av materialet i stället för att tränga igenom de små hål som alltid finns mellan maskorna tyget. Så till UV strålningens inverkan på svarta material. Där får jag göra en halv reträtt. Om den svarta färgen är tillsatt, dvs tampen är färgad, kommer UV-nedbrytningen i första hand att drabba färgämnet. Om själva materialet i tampen är svart i sig, dvs en svart kemisk förening (t.ex, ett plastmaterial) kommer den att drabba materialet i stället. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Augusti , 2013 Då svarar jag inte på din mailförfrågan. Det är väldigt lätt att dubbelpost om man trycker lite för snabbt föera gånger när man skickar ett inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Augusti , 2013 Speciellt om man har en uppkoppling som är under all kritik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser