Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
IW23

Mörka förtöjningstampar?

Rekommendera Poster

Kanske vore det bäst att radera hela tråden. Har vi otur sitter det någon nollvisionär på någon myndighet och läser detta vilket självfallet leder till EU-direktiv på självlysande förtöjningslinor alltid när båten är förtöjd i mörker. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, får väl göra ett tillägg. Till att börja med går alla kemiska reaktioner, och nedbrytning av materialetär en sådan, fortare ju högre temperaturen är. Det rör sig i runda tal om en fördubbling av reaktionshastiheten för var tionde grads temperaturhöjning. Även om nedbrytningen av materalet i tamparna skulle vara en t.ex. ljusoberoende oxidationsprocess  skulle den gå 8 gånger fortare vid femtio grader än vid 20. Jag vidhåller också att absorbtionen av UV-ljus är större i mörka material. Där finns kanske en förklaring till idén om att mörka kläder sägs skydda bättre mot UV-strålning. Den absorberas av materialet i stället för att tränga igenom de små hål som alltid finns mellan maskorna tyget.

Så till UV strålningens inverkan på svarta material. Där får jag göra en halv reträtt. Om den svarta färgen är tillsatt, dvs tampen är färgad, kommer UV-nedbrytningen i första hand att drabba färgämnet. Om själva materialet i tampen är svart i sig, dvs en svart kemisk förening (t.ex, ett plastmaterial) kommer den att drabba materialet i stället.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då svarar jag inte på din mailförfrågan.

Det är väldigt lätt att dubbelpost om man trycker lite för snabbt föera gånger när man skickar ett inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...