Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
forgus31

Tre döda i motorbåtsolycka

Rekommendera Poster

Imponerande. Du är tydligen klar med såväl den tekniska utredningen som skuldfrågan, och det långt före polisen.

 

Jag antar att du på plats har undersökt båten för att vederlägga att tex ett tekniskt fel inte gjorde att båten skenade okontrollerat redan innan den träffade bojen? Och du vet tydligen att man var förare + fyra pasagerare i båten när den körde in i bojen (rapporteringen pratar annars om fyra personer totalt vid det tilfället). Dödmansgreppet har du uppenbarligen råkoll på om/hur det har använts också, och om det ens fanns ett sådant - korrekt monterat dessutom - i båten. Att det är just föraren som ligger på sjukhus och inte en av passagerarna har du tydligen också full vetskap om. Kanske är du en av deltagarna i polisutredningen, rentav?

 

My point: det här är osmakligt. Man kan spekulera hur man vill. På det här stadiet vet ingen, inte ens polisen, vad som verkligen hände. Att då sitta på ett forum och vräka ur sig anklagelser om människor som kanske har fått betala det yttersta priset för något som kanske i slutänden visar sig vara ett tekniskt fel, det är rent ut sagt ruttet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen man genomför en hastighetsbegränsning på 12knop så kastar jag in handduken i skärgården. Jag ligger inte och pressar med båten i tid och otid men ska man från A till B speciellt över fjärdarna eller i ytterskärgården, då vill man inte ligga i några 12 knop.

Jag vill kunna hoppa ner i båten efter jobbet. Brumma ut till en skärgårdskrog å äta en go middag eller lunch. Upplevelser man aldrig kommer kunna göra om inte krogen ligger runt udden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan spekulera i orsaker bäst man vill. Osmakligt eller ej, det kan faktiskt leda till att vi alla eller någon lär sig något av det.

Problemet är att jag ser väldigt lite av den diskussionen som krävs om vi ska lära oss något av den. Nu är det främst uppdelat i tre läger;

Teknikfel - oavsett om de tär bojar som är onödigt stora, plotters som inte gör det dom ska eller radar som inte finns.

Dåligt omdöme - man borde inte kört så fort

Troll - De som inte har och heller inte kommer tillföra något utan mest tävlar i att försöka förolämpa varandra och hävda sig själva.

Den sista har jag redan kommenterat tidigare men de andra två är lite intressanta tycker, då framför allt de åsikter som framförs här. Några tillförlitliga fakta har jag inte så sakfrågan låter jag bli att uttala mig om...

Gemensamt för de åsikter som har förts fram i tråden är att jag inte tycker att de är så konstruktiva. Vare sig det är teknikens fel eller dåligt omdöme så är det liksom lite meningslöst att stanna vid det konstaterandet. Det enda det ger är en känsla av att det där händer inte mig och så kan man få känna sig lite duktig ett tag.

Om man istället tänkter sig in i situationen att det är man själv som råkat ut för olyckan så blir kanske orsakerna lite mer komplicerade. I stället för att avfärda med ett summariskt konstaterande tänker man sig in i detaljer och orsaker. Hur kommer det sig att man inte uppfattar det farliga med att köra i hög hastighet i mörkret? Litade man blint på en plotter, som för ett ögonblick inte hade kontakt med antennen? Eller hade man, som någon i tråden föreslår, stängt av plottern för att man var i kända vatten och den stör mörkerseendet. Det funkar säkert ofta, men nu hade man annat, intressant sällskap och var mitt uppe i en diskussion. Eller så tänkte man tillbaka på en trevlig kväll vilket gör att den annars automatiserade döda räkningen kom av sig...

Jag har som sagt inga svar om den här specifika händelsen, men jag hoppas att diskussionen kanske kan få en lite konstruktivare ton.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, det är en otrolig sorglig händelse.

Men för att försöka svara på några av dina invändningar. En modern Yamahamotor går inte att starta utan att död mans grepp clipset är monterad. Om man kraschar i en boj i en så hög fart som bilderna på bojen indikerar ska det till ett underverk om död mans greppet inte skulle lösa ut. Givet att remmen sitter runt armen...

Du har säkert rätt i antal personer ombord, det stog ju i tidningen att en av dem klev av. Han som steg av hade ju indikerat att allt fungerade normalt innan kraschen, men att det var väldigt väldigt mörkt, typ becksvart.

Det jag främst opponerar mig mot är att sätta sig i en liten fritidsbåt, som inte är anpassad för nattligt bruk och dessutom ta med sig passagerare. Jag tycker att det är helt uppåt väggarna. Att utsätta sig själv och sina passagerare för såna risker är i mitt tycke inte sunt. Fasiken ring efter en taxi om ni ska hem från ett partaj.

Denna olycka påminner väldigt mycket om en liknande när jag var ung, där en 18-årig kille rända rakt in i bryggan mitt i natten med sin båt och tjejen som åkte med fick väldigt svåra skador. Jag kan meddela att pappan till tjejen aldrig riktigt blev sig själv efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte vara med och spekulera i vad som har hänt eller varför, känns meningslöst då det finns folk som jobbar med att utreda sådant. 

För de anhöriga känns det säkerligen tillräckligt tragiskt ändå, att känna med dem som förlorat en anhörig är inte speciellt svårt. 

Kan bara konstatera att när man läser om sådana här saker är man glad att man tagit beslutet att man alltid kör med flytväst, alltid har dödmans grepp, alltid är nykter när man är ute och åker båt. 

Inte säkert att något av ovan hade hjälpt till i just det här fallet, det är möjligt att de hade västar, dödmansgrepp och var helt nyktra. 

Tragiskt är det iallafall. Var rädda om er när ni är ute och åker båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog va helt lungn.

En generell hastighetsbegränsning på 12 knop kommer aldrig att införas, men dem hade satt stopp för en massa tråkogheter och helt onödiga störningar för oss som inte tycker att det är viktigt att snabbt hinna till en sjökrog efter jobbet.wink

Fast för mig hade en sån hastighetsbegränsning inte haft nån betydelse. Mina båtar har haft en maxhastighet för motor mellan 5 och 8 knop. För segel har jag vid något tillfälle kommit upp i äver 9 knop med ett par  av dem. Slör, medsjö och medström har naturligtvis varit en stark bidragande orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om 12 knop maxgräns skulle införas tror jag du skulle bli vansinnig. De flesta planande fritidsbåtarna drar mest svall i den farten.

Själv tycker jag de kan ta bort 12 knop och ersätta den med 20 istället. Ta även bort 3, 5, 7 och 8 och ersätt dessa med 4, 6 eller 20. 3 knop kan jag inte ens hålla på tomgång, 7 och 8 drar upp onödiga svall. Gärna 20 knop nattetid eller i dimma med fritidsbåt.

När det gäller den tragiska olyckan kanske de kan få svar på t.ex. hastigheten om det fanns plotter ombord som går att avläsa efter att fått saltvatten i sig. Tragiskt i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att sluta spekulera och hitta på massa lösningar när vi ännu inte vet vad som har hänt.

Från Transportstyrelsen olycksrapportering 2012 

Inga dödsolyckor med muskelbåtar, vattenskotrar, jollesegling, windsurfing eller kollisioner med dödlig utgång mellan båtar har rapporterats. Endast 2-3 olyckor kan relateras till hög fart och då inga extrema farter utan troligen i spannet 15-20 knop.

Troligen har olycksbåten kört fort men hur fort vet vi inte.

Fakta behövs och kommer förhoppningsvis redovisas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte bli vansinnig. Möjligtvis de som tvinngades köra sakta.

Det där med att motorbåtar dra upp mer eller mindre sjö vid fel hastighet har väl en marginell beydelse. Det är inte så stor skillnad för de som möter eller blir omkörda av dessa båtar om båten drar upp en aning mindre sjö eller inte.

Min båt och även jag själv klarar betydligt mycket mer sjögång än vad motorbåtarna klarar av att dra upp. Det som man kan irritera sig över är att när man en fin sommardag med bara lite krusning på vattnet och ganska svag vind så möter man eller blir omkörd av dessa motorbåtar. Dels är det ganska mycket väsen runt dem som förorenar ljudmiljön. Dels dra dom upp opropotionerligt stor vågor. Dessa vågor kan ju vid svaga vindar slå ur vinden ur seglen. 

Jag tror inte att motorbåtsägare skulle uppskatta om det satt en liten dj....l och knipte ihop bränsleledningen varje gång motorbåten  mötte en segelbåt, så motorn stannade under några minuter.

Det finns ju ett talesätt som säger; Alla tänker bara på sig - det är bara jag som tänker på mig och det stämmer ju ganska bra i många mellanmänsliga sammahang.

Jag har ju den fördelen att jag kan stick ut och segla när det blåser 12 -15 m/sek. Då är det ganska lungt i skärgården.  Åtminstone för snabbgående motorbåtar. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver hur det ska fungera enligt manualen. Har det sen verkligen fungerat så eller ej? Det vet inte jag. Men å andra sidan vet inte du det heller. Det är därför spekulerandet är så osmakligt.

 

Att du drar paralleller med någon som för länge sedan körde in i en brygga får stå för dig. Det finns inget som säger att din personliga reflektion är korrekt i detta sammanhang.

 

Själv reflekterar jag till ett helt annat fall. En medlem i min båtklubb som startade sina moderna VP inombordare, med elektroniska gasreglage, bara för att upptäcka att elektroniken i det ena reglaget hade råkat ut för en ''härdsmälta'' så att motorn gavs full gas. Det hjälpte inte hur han än ryckte och slet i kontrollen, full gas var det som gällde ända tills han slog av tändningen. Men då hade han redan släpat iväg hela flytbryggan en bra bit... Naturligtvis skulle det inte fungera så här enligt manualen ;-) Det är just detta jag menar - vi vet faktiskt inte vad som hände. Din tilltro till moderna Yamahamotorer är rörande men inte ens du kan garantera att de aldrig kan fallera. Tänk om stackarna i olycksbåten ansvarsfullt låg och puttrade i 7 knop i nattmörkret och råkade ut för något liknande fel? Det vet varken du, jag eller JonasP. Och så länge vi inte vet något säkert är det omöjligt att dra lärdomar, och smaklöst att spekulera. Ännu värre är det att börja tala om vem som borde åtalas för vad.

 

Men visst, några allmäna lärdomar/riktlinjer kan vi väl ställa upp:

- använd flytväst

- anpassa farten till siktförhållandena

- kapten ska vara nykter

- finns dödmansgrepp så koppla det som avsett, och slutligen

- lita inte blint på tekniken.

Om man har brustit på någon/flera av dessa punkter är det väl ingen på detta forum som än så länge vet. Och vet man inte är det inte sällan klädsamt att knipa käft, eller åtminstone hålla en låg profil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det svårt att dra några djupgående lärdommar av själva olyckan, eftersom vi inte vet vad som hände. Men det är inte alls omöjligt att dra lärdommar av den diskussion som har uppkommit här, vilket var vad jag efterlyste.

Vad gäller spekulationer så är det något vi människor gör. Man kan kalla det för olika saker, men vi människor söker alltid, medvetet eller omedvetet, att fylla i luckorna i vår kunskap. Oftast gör vi det helt omedvetet och med hjälp av erfarenheter som är nära nog.

Det är ett väldigt intressant fenomen och det kan ibland ha negativa konsekvenser om man inte får reda på hur det egentligen var/är då det leder till felaktiga slutsatser och egna lärdomar. Lärdomar som man sedan integrerar i sina erfarenheter som man använder sig av nästa gång man behöver fylla i.

Vi uppfattar också faror/risker som har inträffat i vår närhet, i tid eller rum som större, vilket kan förklara att din reflektion går till teknikfel och andras till handhavandefel. Även nyhetsrapportering och populärmedia påverkar.

Huruvida man uppfattar spekulation på internet som osmakligt eller ej är ju upp till var och en, precis som det är upp till var och en att läsa/skriva här. Men man kan nog inte beordra någon att tycka på ett visst sätt och det hjälper troligtvis inte heller att upprepa sin åsikt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte beordra någon på ett forum, men kanske stillsamt påpeka vad som är klädsamt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det, att spekulera på nätet är en sak men att kasta ur sig en massa skit om åtal och att enda anledningen till båtåka är för att man är full etc. är ju typeksempel på osmakligt. Tror inte tonen skulle vara den samma om han/hon stod på sjukan och pratade med dom anhöriga... men vad vet jag, personen i fråga kanske är osmaklig irl också och inte bara på nätet?

 

Btw, dom flesta försäkringsbolag försäkrar båtar som går fortare än 58knop, däremot så ställs det en del krav på kompetans för att det inte ska bli väldigt dyrt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Inte för att det har någon koppling till den här tragiska olyckan.

 

 

Jag tycker 0,2 knop borde vara max hastighet där annat ej anges

.

Jag har ingen statistisk grund för min åsikt.



Men det är väl självklart att utan hastighet framåt så kan inga kollisionsolyckor uppkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fakta nu

Olycksdrabbat sjömärke: En hårsmån från döden

För 19 år sedan var en annan båt med om en allvarlig olycka vid detta sjömärke. (som vi antager körts på vid den nu aktuella olyckan)

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6192283-olycksdrabbat-sjomarke-en-harsman-fran-doden-

Den som överlevde aktuella olyckan har opererats 

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6197955-skadad-i-batolyckan-opererades-i-umea

 

Här kan svaret finnas om båtens färdväg mm (GPS är nu hämtad från olycksbåten då försäkringsbolaget vänt och tagit hand om båten.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6198661-har-kan-svaret-finnas

 

Och från en av källorna jag hänvisade till här ovan

Vad vet ni om den här kvartettens nykterhet vid olyckstillfället?



– Oberoende vittnen har sagt att personer på båten hade druckit alkohol.



Hur många?



– Det kan jag inte säga. Blodprov är taget på personen som befinner sig i Umeå, och angående de övriga får vi svar inom ett antal veckor i samband med att obduktionsprotokollen når oss.



Hur var det med användning av flytvästar?



– Ingen av dem hade flytväst på sig när de anträffades.



Vem körde båten?



– Det finns olika uppgifter om det. Den person som blev avsläppt har berättat vem som körde båten då, men jag säger inte vad vi fått höra om det.



Du har sagt att ni inte misstänker brott.



– Nej, vi gör inte det. Men det kan komma att handla om sjöfylleri eller grovt sjöfylleri eller grovt vållande till annans död. I nuläget hänger vi inte upp oss på brottet, utan på olycksorsaken.

 

Vi får lugna oss nu och invänta svar från utredaren så kan vi troligen få de uppgifter vi behöver för att bidraga till ökad säkerhet på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar verkligen ditt sansade objektiva inlägg, crabfish. Tummen upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte Anytec 750 hade varit spetsig som ett spjut hade olyckan inte inträffat.

Det ser ut som att båten huggit tag kraftigt i bojen.

Om båten varit designad annorlunda hade bojen vikts till sidan. 

Ombordvarande hade säkert slagit sig men jag tror inte denna dödliga utgång hade uppstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom en tråd i ett annat forum, och det skrivs om att den överlevande från olyckan är en meriterad seglare med både SM och Gotland Runt i portföljen.

Vad gäller den avlidne ägaren till båten var han en mycket erfaren båtförare.

 

Finns namn på de olycksdrabbade för den som vill veta.

 

https://www.flashback.org/t2201910

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det gör det inte på detta forumet menar du?

Snackas minst lika mycket fylla här, iallafall 0,2. Om det är fyllesnack på Flashback får stå för dig. De är iallafall duktiga på att spåna efter namn och liknande. Med så många användare är det inte konstigt tycker jag.

Sedan får man väl relevansen i det som skrivs där på samma sätt som här, med en nypa salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att det var flera som sett de inblandade.......visst ska det tas med en stor nypa salt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara din tankegång här? Om båten hade varit plattare i stäven hade det alltså inte hänt? Jag skulle vilja påstå att farten och dåligt omdöme har en större betydelse här. Kanske i en kombo med alkohol vilket det har skrivits om i media.

 

Om det under alla omständigheter är tekniken som har fallerat är nog fortfarande den höga farten en starkt bidragande orsak att man har haft dålig uppsikt framåt oavsett hur van man är i området.

Det går inte att skylla ifrån sig oavsett, med den skada som finns på den tunga bojen som i sig är ca, 6 meter hög totalt varav 4 meter under ytan och resten över och med en trolig vikt på minst 2 ton och en bottenvikt på 10,7 ton flyttar ju inte den på sig direkt.

 

Att då som du vill påtala att den vassa fören på båten är en bidragande orsak är nog en utopi i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Crabfishs fakta:

Olycksdrabbat sjömärke: En hårsmån från döden

För 19 år sedan var en annan båt med om en allvarlig olycka vid detta sjömärke. (som vi antager körts på vid den nu aktuella olyckan)

 

Ja usch vilket hemskt sjömärke! År 2032 lär det vara dags igen med detta olycksdrabbade sjömärke, olyckorna duggar tätt!

Undrar hur många som kört förbi utan att träffa det? Och varför de inte kört påom det är så olycksdrabbat.

Naturligtvis är det tragiskt för de som omkom men det är knappast sjömärkets fel. För inte ligger det väl nedsänkt på botten och poppar upp när det kommer en båt i närheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att om båten ej varit så spetsig att den slog hål i bojen kaske någon hade varit vid medvetande och kanske i såfall undkommit den förmodade kraschlandningen på den steniga stranden. 

Jag antar att just hugget i bojen måste varit våldsamt,det går åt en del kraft att slå hål på dessa isbojar.(jag antar att det är samma boj året runt)

Och detta hugg antar jag bromsade upp båten mycket mer än om bojen bara slagit i båten utan att fastna.

Mycket antaganden, men ungefär såwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser även ibland på Flashback men där finns lika vilda spekulationer som här men där finns även de som bor i området för olyckan som ger en del intressanta kommentarer om området och de som var med på båten.

Där finns uppgifter från de som både före och efter olyckan åkt förbi den aktuella bojen. Sett båten både på stranden och när den transporterats bort.

Själv undviker jag att ta det det skriver där för fakta. Även det tidningar skriver kan vara tveksamt i vissa fall men troligen är sanningshalten lite större.

Men till skillnad från flertalet av kommentarer här så kan man på Flashback i detta fallet hitta källor till fakta från utredningen och andra likanande fakta. Skulle önska att fler brydde sig om att söka fakta före man börjar hitta på vad som har hänt.

Det finns några här som bryr sig före de skriver andra som hellre spekulerar och slänger skit. Läs gärna forumreglerna igen.

Så när man skriver Herregud,nu är helt plötsligt Flashback en säker Källa,hehe .  då är man duktig.no

Ja där finns faktiskt fakta också tillsammans med spekulationer och annan skit. Så vad har du att tillföra denna tråd mer än vilda spekulationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Harry

Efter att pseudonyms länk gick jag in på Flachback och skummade igenom tråden.

Det som skrivs på MG i denna tråd är en mild västanfläkt jämfört med det som skrivs på Flachback.

Det som är så konstigt med dig, är att när det är nåt som talar emot dina åsikter, så efterfrågar du hela tiden starka bevis som du dessutom aldrig skulle acceptera. Är det nåt som stöder dina teser går det bra med vilket trams som helst.

Olyckan är djupt tragisk för alla parter. Det finns en del faktorer som jag tycker är helt uppenbara, även om inte du vill acceptera det.

Det är heller inte så konstigt att vi som är intreserade av sjölivet, tänker speciellt på en sån här olycka. Jag har dessutom seglat förbi den bojen - har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall man inte skylla Harry för allt. wink

Det var jag som tog upp den detaljen och länkade till artikeln där en man berättade att han en natt för 19 år sen kört på bojen. Han brukade ta riktning på bojenens ljus. Vid detta tillfälle dök bojen upp allt för snabbt.

Varför det blev så förklarade han inte. I min båtvärd brukar inte bojar och prickar dyka upp snabbt. Snarare tvärt om. De brukar ju inte synas förrän man nästan är framme vid dem. Men man måste lära sig vänta. Pricken dyker upp så småningom.

Men det är klart - jag förflyttar mig inte många meter per minut till skillnad från om man kör i tex 25 knop. För att inte tala om, om det går i 50. Går det fort måste man va helskärpt precis hel tiden.

När mannen i fråga försökte väja skar bojen upp en avsevärd reva i båten, så att den sjönk mycket snabbt. Det var långt att simma till närmsta ö

Han sa också att han kände till flera incidenter vid denna boj.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6192283

post-945-1394237625,7024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lika säkert som att läsa dina inlägg här på MG. Substansen finns i vad och hur man tolkar det. Som crabfish skriver och som även jag har noterat finns det folk på Flashback som bor i området där olyckan skedde som har uppgifter från plats. Men din sanning är väl den enda sanna? Herregud!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...