Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
forgus31

Tre döda i motorbåtsolycka

Rekommendera Poster

Flashback är ett ställe helt utan begränsningar. På gott och ont. Man får ha bra filter och vada genom mycket dumheter innan man hittar något nyttigt. Det dyker dock upp intressant information mellan varven. Speciellt om man är skvallrigt lagd.

Men någon delade ut nåt grävande journalistpris till just flashback för några år sedan. Har jag för mg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant text av någon som bor så han ser lysbojen blinka..

Jag har kört förbi bojen en mängd gånger denna sommar, och hålet har inte funnits där tidigare. Under lördag eftermiddag passerade jag bojen två gånger, enligt mitt GPS-spår båda gångerna mindre än 100 meter ifrån den. Sista gången var i nordlig riktning, dvs hålet skulle i så fall legat rakt emot mig. Detta var 4-5 timmar innan olyckan ska ha skett. Det fanns ingen skada där då.

Givetvis är delar av skadorna på båten från när den körde in i land, men krocken med bojen lär vara det som orsakade skadan i fören.

Det har sagts att lampan på bojen inte fungerar. Det stämmer inte. Den fungerar. Jag sitter och tittar på den nu. Syns utan problem från 2-3 kilometers håll.

Olycksnatten var jag ute strax efter 01-tiden, dvs 1-2 timmar innan olyckan tros ha hänt, ungefär 2-3 kilometer ifrån olycksplatsen. Då blåste det bara svagt och var helt stjärnklart. Ingen dimma. Ganska lugnt på vattnet. Det kan givetvis varit dimma en timme senare, men jag tror inte det.

Båtföraren kan ha sett på GPSen och trott att han kört på tillräckligt avstånd från bojen. Jag har själv under sommaren kört förbi den på ena sidan men GPSen har visat spåret på andra sidan bojen. Har hört andra som varit med om samma sak. Men det lär väl finnas lite spelrum på kättingen (det är minst 10 meter djupt där den är förankrad) för att hantera högvatten osv. Mao kan bojen troligtvis röra sig en del i sidled. Dessutom kan GPSer som sagt ha ett par meters felmarginal.

Det var stugsista på lördag och stora delar av kuststräckan var kantad av marschaller och eldar. Trots att det var väldigt mörkt ute så får man alltså lite hjälp genom att stränderna är markerade med mängder av ljuspunker denna kväll.

Att köra rakt på en 1,5 meter bred stålboj på en 800 meter bred passage måste ju vara höjden av otur. Bojen ligger i och för sig mitt i färdriktningen om man rundar Hörnskatan på väg på Skommerskaten, men ändå... Tragiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en annan:

Jag var ut på en kryssning med en skärgårdsbåt ikväll. Vet inte om jag har särskilt mycket att tillägga egentligen med jag tar det ändå. Det första jag tänkte på när vi passerade bojen på rätt nära håll. Säg 20-30m var att bojens topp ser ut att vara lätt böjd mot hålet. Vilket tillsammans med hålet vittnar om en väldigt kraftig smäll.

Nästa sak jag inser är att bojen ligger väldigt bra till för att påköras om man kommer i hög fart och rundar den lilla udden väldigt snävt. Tänk formel 1 kurva.

När man åker förbi inser man också, även om båten ikväll var svår att se PGA motljus och det gröna överdraget. Vi snackar en kursändring snävare än 90 grader för att sluta där båten nu ligger.

Sist men inte minst syns bojen väldigt väl i mörker och var definitivt fungerande nu ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så. Hög fart rakt in i en lysboj. Alkohol och bristande omdöme. Inte första gången. Dessvärre inte den sista heller är jag rädd. 

Det får väl redas ut vem som verkligen körde när det smällde. Rykten på fb säger att båtägaren ofta var onykter på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi läst och tolkat på samma sätt, men jag ville inte dryfta mig till att skriva om hans alkoholvanor på sjön. Vi vet ju inte om det var han som styrde eller han som nu ligger nyopererad på Umeå sjukhus. Att någon av tjejerna har kört ser jag som otänkbart när det handlar om såpass höga farter och dåligt omdöme i mörker.

Min erfarenhet av kvinnliga yrkesförare i trafiken är att de oftast är duktigare än vi män och tar mindre risker med färre olyckor som följd.

Men vad vet jag? Jag har ju bara kört 30 år med tunga fordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten pettitess i samahanget;

Från Anders inlägg ovan har jag saxat; Men det lär väl finnas lite spelrum på kättingen (det är minst 10 meter djupt där den är förankrad) för att hantera högvatten osv. Mao kan bojen troligtvis röra sig en del i sidled.

Bojen bottenfäste ligger på minst 20 meter djup. Väl på utsidan 20 meters kurvan.

I regel läggs ju prickar ut en bit på sidan av grundet, så kättingen kan nog va lång. De två djupmarkeringarna som finns både söder och norr om bojen - visserligen på stort avstånd - säger 43 och 35 meter dupt.

Höga Kusten är inte bara hög. Vattnet emellan öarna är relativt djupt också - utom på några få ställen.

post-945-1394237625,7606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara hålla med. Man passerar inte bojar enbart baserat på GPS-bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kommer upffattas som kallt, men kör man båt full får man skylla sig själv. Känner visserligen sorg för de annhöriga. Men kom ihåg att dåligt sjömanskap skall bestraffas.  cheeky

Olyckligt, slarvigt och oaktsamt av föraren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vem var föraren, då ? Och hur vet du att den som körde var full ? Uppfattar ditt inlägg inte bara som kallt utan även ogenomtänkt. Hoppas att du visar bättre omdöme än så på sjön. Annars förtjänar du tydligen ett straff enligt ditt eget sätt att resonera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet vem föraren var kan du inte veta att han var full.

kör man båt full får man skylla sig själv, skrev du.

Din länk stödjer inte ens att den som körde gjorde det med dåligt omdöme. Bara att flera personer i båten var påvekade av alkohol. Föraren ? Kanske. Men det kan vi bara spekulera om. Spekulationer som tydligen blir sanning om tillräckligt många på MG eller FB tycker samma sak. Visst ligger det nära till hands att tro att det kanske var så som en del här på MG spekulerar. Kanske har tom vår vän med finskklingande nick rätt. Men låt oss vända på det: tänk om det verkligen visar sig vara endast en tragisk olycka där 3, kanske 4 oskyldiga människor fick sätta livet till. Hur känns spekulationerna då, och talet om åtal, skylla sig själv, bestraffningar mm ? Då får man verkligen en riktigt dålig smak i munnen. I rest my case.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle ta oss en sommar och segla dit!

post-945-1394237625,9908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis var det en tragisk olycka. Oavsett bidragande orsaker.

Jag funderar dock på en sak när jag läser diskussionen om huruvuda alkohol var inblandad eller ej.

Låt oss för resonemangets skulle säga att det är en spiknykter förare  men övriga ombord är påverkade. I vilken fart klarar man av att både köra båten, som jag i det här fallet har förstått kräver en viss skicklighet, och att navigera? Oavsett om det är kända vatten eller ej?

Högfartsnavigation är ganska speciellt och de som gör det i yrket, till exempel SSRS eller KBV har väl utarbetade system och arbetssätt. Hur många har det när de är ute med sina båtar och blåser på i betydligt högre farter än de flesta räddningsenheter klarar av?

Ett exempel är i förväg förberedda, utprovade och övade kurser och bäringar för att kunna radarnavigera i hög fart i närheten av hemmahamn vid larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att han inte haft GPS.n igång. Kan bara jämföra med mig själv. Använder aldrig GPS vid mörkerkörning i väl kända vatten. Den förstör bara mörkerseendet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nattläge i min villket finns i de flesta. Svart bakgrund och vit text. Fungerar ypperligt utan någon som helst bländrisk i mörker.

Har alltid min på oavsett om jag tror mig känna till vattnet eller inte.

Fruktansvärt tragiskt för alla inblandade. Får en faktiskt att fundera på att ta det lite lugnare på sjön.

Men att det skulle vara en ren olyckshändelse ser jag som ganska osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan mycket väl vara så som du skriver, men det spelar egentligen ingen roll om föraren var berusad eller inte. Båten krockade pga att föraren var klantig. Eller låg situations uppfattning om man vill använda facktermer.

Tänk er själva att köra 40 knop (72 kmh) utan bälte, kolsvart. Med en ev berusad förare. En båt har dessutom 0 i krockskydd. Låter ganska scary tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra inlägg.

För en lyckad färd krävs (utbildning), erfarenhet, simultan-förmåga, ruttplanering, situationsuppfattning/orientering och gott sjömanskap.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker inte ens spekulera i vad som kan ligga bakom....vad jag däremot hemsöks av är att jag ibland slarvar med flytväst och min mobwatcher. Det är slut med slarvet känner jag....tillfälligheter kan likväl som något annat orsaka tragedier.

Har fått mig en tankeställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett konstruktivt inlägg!

Tyvärr har du fel. Du har inga belägg för att olyckan inträffade för att föraren var klantig. Eller rättare sagt, jag gillar inte att använda det ordet av skäl som jag har skrivit tidigare i tråden. Det är alldeles för svepande och värdeladdat vilket bara gör att man känner sig duktig och kan tänka det händer inte mig. Det är intressantare att fundera över VARFÖR hen tyckte det var säkert att köra som hen gjorde.



Du har ännu mindre belägg för att han gjorde det på grund av bristande situationsuippfattning. I alla fall inte så som termen används fackmässigt. :-)

Situational awareness är något annat än du syftar på här.

PS. Jag kan tänka mig hur ditt scenarion känns. Jag har åkt ca 30 knop i kolsvarta natten MED bälte och en mycket erfaren besättning med radar och plotter igång. Dessutom med en båt som nog får anses mycket säker. Det var ganska scary ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hade ett liknande uppvaknande förra året. Numera är jag ruskigt noggrann med att bära flytväst och att ha den handhållna VHF:en på mig om jag är ensam ombord eller har sällskap jag inte är säker på kan vända och plocka upp mig.

Men vad är en mobwatcher?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan svårligen efter all information kalla detta en olycka. !!

Bojen ligger utmärkt på sjökort och med visuellt med ljus ... över 200 m klart vatten / sida .. kör på o landar på land ca 500m  90 grader . Olycka ??

Tyvärr antingen onykterhet eller helt total inkompetens tyvärr !! Fruktansvärt hemskt får sjäv kalla kårar.... Men igen har väldigt svårt att få detta till en olycka

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte admin stänga den här tråden så man slipper alla dessa osmakliga proffstyckare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Föraren var väldigt klantig av sig. Antagligen med låg SA och vips så..

Tyvärr antingen onykterhet eller helt total inkompetens tyvärr !!

Kan vara en kombination av båda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det här en olycka oavsett orsakerna till olyckan. Om du tycker det är bättre kan vi väl kalla det oväntad händelse med negativa konsekvenser eller nåt? ;-)

Gällande er slutsats om onykterhet eller inkompetens så är det inte så enkelt. Det beror naturligtvis lite på hur vitt man använder begreppet kompetens. Så som jag använder det så kan olyckor hända trots god kompetens.

Även mycket kompetenta råkar ut för olyckor, oavsett om det är piloter, befälhavare till sjöss, bilförare eller i något annat sammanhang.

Sen kan man alltid, i efterhand hävda att eftersom olyckan inträffade var x inte kompetent, men med det resonemanget skulle ju alla som råkar ut för minsta trafikolycka få körkortet indraget....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man in i en lysboj nattetid som dessutom med hög sannolikhet blinkade. Då kan man bara vara klantig.

Situation awareness (SA) involves being aware of what is happening in the vicinity, in order to understand how information, events, and one's own actions will impact goals and objectives, both immediately and in the near future. One with an adept sense of situation awareness generally has a high degree of knowledge with respect to inputs and outputs of a system, i.e. an innate feel for situations, people, and events that play out due to variables the subject can control. Lacking or inadequate situation awareness has been identified as one of the primary factors in accidents attributed to human error. Thus, situation awareness is especially important in work domains where the information flow can be quite high and poor decisions may lead to serious consequences (e.g., piloting an airplane, functioning as a soldier, or treating critically ill or injured patients).

http://en.wikipedia.org/wiki/Situation_awareness

USCG:s def av SA

Situational Awareness is the ability to identify, process,

and comprehend the critical elements of information about

what is happening to the team with regards to the mission.

More simply, it’s

knowing what is going on around you.

http://www.uscg.mil/auxiliary/training/tct/chap5.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att olyckan var bara lite otur o svinn som vi alla båtägare skall räkna med som en naturlig del av båtlivet ?

Och naturligtvis så har ingen något personligt ansvar !!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror jag förstår hur du tänker. Men jag håller inte med och det är som sagt inte heller konstruktivt. Och jag tycker att de där definitionerna är lite för stora. De har så enormt många komponenter. 

Låt mig försöka förklara vart jag vill komma med ett exempel hämtat ur verkligheten:

En båt med mycket god teknisk utrustning och en nykter, kompetent, välutbildad besättning kör upp på land i för dom väl känd miljö. Så till den milda grad att att man kan gå torrskodd runt den.

Är det klantigt? Ja. Men klantighet är inte orsaken. Föraren av båten flyttade under en mycket kort stund uppmärksamheten till något som pågick ombord och uppmärksammade inte att han girade.

Jag är lockad att säga att orsaken är complacency men det är troligt att det är en kombinaton av orsaker.

Men complacency menar jag här typ: Man tyckte man hade så bra koll på läget då det var rutin att man kunde göra annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...