Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
forgus31

Tre döda i motorbåtsolycka

Rekommendera Poster

Närbild på motorn på land. Det står Yamaha V8 (...50 hk). Det är en 350 hk motor. Ser ut som Ballistic propeller, alternativt en stukad Apollo. Alla har sagt Anytec 622, men det kan vara en 750 SPD också. Den gör 58 knop med 350 hk motorn enligt Yamaha körfakta. 622 verkar bara godkänd för 150hk.

post-10021949-1394237621,986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart etersom det är det forum är till för, helt rätt. Men smutskasta Polis, KBV och lagstiftare är okej.....vad var det Uggla sjöng...jag mår illa.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått. Det som är okej är att skriva vad man vill, i vilket tonläge som helst så länge man kritiserar rätt saker. Om Kustbevakningen kör i 30 knop och orsakar svall så de är nidingar som borde dö en plågsam död.

Om en vettvilling kör i 40 knop i beckmörker rätt in i ett, på rätt plats, utplacerat sjömärke skall man dock inte diskutera huruvida detta kan ha berott på alkohol eller bara dumhet.

Hyckleri tror jag att det kallas för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 750 SPD enligt bekanta till den förolyckade.



Det finns inget skäl att tro att det var något fel på båten. Rätt motor, rätt propeller. Ägaren var, enligt uppgift, en van förare väl förtrogen snabba båtar och hemtam i området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket mycket tragiskt.

Det jag läst så kan lampan på bojen varit dålig.

Föraren hade troligen inte dömansgrepp.

Flytväst kan ha räddat personerna, eller troligen gjort.

Bojen bör varit synlig på en plotter kan jag tycka.

Min kompis har radar på sin 750spd. Hade kunnat förhindra en olycka.

 

Så. summasumarum. olyckligt, slarvigt och oaktsamt av föraren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv stänger alltid av plottern vid körning i mörker i kända vatten. Ljuset från plottern förstör mörkerseendet. Skulle iofs aldrig bara köra efter plottern oavsett vilket jag inte tror att föraren av Anytec.n gjort heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anligt uppgift så fungerade bojen och gör det fortfarande.

Hur flytväst skulle ha räddat de som följde med båten ända upp på land har jag svårt att se i detta fall. Men flytväst är ändå obligatoriskt på sjön, anser jag.

Bojens position på en plotter utgår från sjökortet. Sen kan plottern ha lite felvisning och dessutom snackar vi högfartsnavigering.



Nä!

Låg hastighet och ögonen ut över sjön hade räddat liv i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fakta i målet

Länk till artikel

http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.6189430-varsta-batolyckan-i-o-vik-i-modern-tid

Länk t sjökort över aktuell plats.

http://kartor.eniro.se/m/ncOmY



Jag hittar ingen förklaring. Att det blåst 15 m/s sydligt under dagen kan ha gett en del gammal sjö i inloppet till Övik. Men varför det skulle få någon att smälla i lysbojen och sedan hamna upp och ner på land?



Högfartsnavigering? Kan man bli överraskad av gammal sjö och ramlat över reglagen när man försökt vända?  350 hk ger en ganska bra skjuts antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har delvis rätt. Men vem vet, en flytväst kan ju rädda från brutna revben och inre blödningar. Nåväl. Dömansgreppet bör ha kunnat rädda efter att man kört in i bojen.

Gällande bojens ljus så utgick jag utifrån Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17316660.ab

Enligt uppgift från sjöräddningen och polisen ska belysningen på bojen ha varit dålig och för några år sedan inträffade en mindre allvarlig olycka då en fritidsbåt körde in i boj­ens sidor som låg under vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka försäkringsbolag försäkrar en båt som gör 58 knop? Måste vara något specialistbolag.

Det som mest hade bidragit till att rädda liv i denna synnerligen tragiska olycka, hade varit död mans grepp. Särskilt för flickorna som hamnade under båten på land 500 meter från den påkörda bojen.

Jag har själv en båt som gör 45 knop och jag kan mycket väl tänka mig körkort för snabba motorbåtar. Detta var inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en artikel som säger att bojen ifråga har varit olycksdrabbad tidigare.

Den ligger ju för att märka ut ett 10 meter grund. Naturligtvis för de stora båtarna. Eftersom den har ljus så tar ofta mindre båtar den som ett styrmärke när det är mörkt och när det går riktigt for har man inte riktigt koll på avståndet.

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6192283

Kanske läge för sjöfartsverket att tänka om och ersätta bojen med en remmare eller prick med ljus. De fartyg som går sträkningen är nog lätt räknade i förhållande till de fritidbåtar som passerar i området.

post-945-1394237622,1229_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bil som gör över 220 km/h men det betyder inte att jag kör så fort.

Massa vilda spekulationer och vi vet inte hur fort båten körde. Antagligen körde den på bojjen men inte ens detta är fastställt ännu.

 

Förhoppningsvis får vi reda på orsaken till olyckan och förhoppningsvis kan det bidraga till ökad säkerhet på sjön.

Det är lätt att det blir en sanning om tillräckligt många hävdar vad de tror. Fakta är bäst. 

Det borde väll komma någon rapport på en olycka av den här allvarligare typen och hoppas någon här kan vara vänlig att länka till den i så fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett gammalt lokalt utryck här ute (Sotenäs) pga att det som skrivs i tidningar inte alltid stämmer med värkligheten.

Man kan väl inte trycka lögn!?

Enligt nån av tidningsartiklarna som du når via min länk ovan har man funnit delar av bojen i den skada som finns på båten i fråga, men som sagt var - det som står i tidningar kan man ju ofta starkt ifrågasätta.

Om det är bojen olyksbåten kört på, så har den nog inte kört i 5 knop.

Inte ens min båt, som väger 4,5 ton, skulle kunna åstadkomma en sådan skada på en sådan boj. Inte ens om jag körde med full maskin och rätt på den. Min båt kan ju komma upp i den hissnande hastigheten av 6,5 knop för motor. Det har nog gått en aning snabbare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Underligt att alla tycks veta vad som hände när egentligen inget vet vad det var som ledde fram till olyckan. Fanns det en bakomliggande anledning till att farten var hög?

Under drygt ett års tid har jag forskat i en sjöolycka vars resultat skall presenteras i Tyskland den 25 augusti 2013, dvs nu på söndag. Jag skall utöver detta vara med på en kransnedläggning i Östersjön på den position där olyckan inträffade och med på denna resa är släkt. vänner och anhöriga samt manskap från dåvarande östtyska flottan, Volksmarine.

Till skillnad från Spancox; testa hur du tänker kring detta:

 

I det stora hela hände följande:

Den 25 augusti 1968; nybyggd svensk tågfärja lämnar Travemünde och går i kompakt dimma, med sikt på knappt 50 meter, och med en fart om 17,2 knop vilket var 1,8 knop under toppfarten på 19 knop. Man har utkik på bryggan och man noterar blippar på radarn. Färjan har den allra senaste tekniska utrustningen och dubbla radar, välutbildad personal och utkik.

Trots detta och trots att befähavaren ej får lämna bryggan vid dimma, gör han så och går in på skeppskontoret. Vakthavande styrman noterar att blippen kommer närmare och man beordrar dikt styrbord. Fartyget lägger sig kraftigt mot styrbord och går rakt in i ett minfält på DDR-sidan och när hon svänger tillbaka kommer smällen då hon tar den östtyska torpedbåten i aktern.

Volksmarinefartyget sjunker snabbt och 7 flottister dör. På den svenska färjan uppstår förvirring och i denna förvirring sjösätter man först efter 30 minuter också fel livbåt, utan strålkastare. Hela ekipaget driver iväg och inga överlevande påträffas. Det enda man ser är en Volksmarineflagga ligga i vattnet tillsammans med vrakrester. Vid det här laget vet man inget om det sjunkna fartyget. Fartyg och helikoptrar från både DDR, BRD och Danmark hjälper till i sökandet medan den svenska färjan får tillstånd att fortsätta mot Trelleborg.

På den svenska färjan inskränker sig skadorna till färgskrap på bogen samt försening men på DDR-fartyget ändas 7 unga flottisters liv. På den svenska sidan görs en undersökning och likadant sker på den östtyska sidan.

Så till er som ingår i forumets Haverikommission; vem blev skyldig till olyckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är helt otrolig i dina ansträngingar att posta helt irrelevanta saker i trådarna. Vad i HELA FRIDENS NAMN har en fartygsolycka 1968 med det här att göra?

Hur lyckas du med alla dessa magnifikt genomusla postningar? Har du en slumptalsgenerator som slumpar fram bisarra texter och sedan automatpostar dessa i alla möjliga trådar?

Jag har insett att du lider av ett enormt självhävdelse behov, därav det viktiga i att skriva hur stort hus, fin båt, bra inkomst etc yada yada - men allvarligt talat...

Kamma till dig, du skämmer ju ut hela sydsverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bäste Spancox!

Inlägget är i allra högsta grad relevant för den påvisar det faktum att det som är uppenbart inte alls behöver vara det; inte ens till sjöss. 

Det kräver kanske lite tankemöda men den slarvade du bort på ett hatiskt inlägg.

Ditt val!

Kärlek och harmoni, Spancoxheart

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att den här tråden drog till sig alla hustrollen. Det finns trots allt några riktigt intressanta reflektioner och synpunkter men de är lite svåra att hitta i all dynga.

Jag tycker för övrigt att det är märkligt att just båtforum verkar dra till sig tomtar som inte klarar av den här kommunikationsformen, alternativt tycker om att trolla....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lilla vännen då, alla som inte håller med dig hatar dig inte - det är bara din megalomanisläng som får dig att tro att du är så intressant.

Om du ville påvisa att uppenbara saker inte behöver vara det skjuter du fullständigt över målet med exemplet. Vad var det som var uppenbart där? Att de hade koliderat med något? En mina? Ett fartyg?

Är det inte dags att byta nick snart igen förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att om de kört på bojen så och orsakat den skadan man kan se på bojen har de nog inte kört i 5 knop. Däremot tycker jag det är fel att spekulera i att de kört full fart som tidigare skrevs om här i tråden.

Kanske de har gjort det eller anan fart men det får vi väll hoppas en utredning polisen gör kan komma fram till.

Jag har också läst att man funnit en skada på bojen som verkar stäma med en skada på båten så det är troligt att de kört på den men fortfarande inte helt klart.

Vi får vänta och se vad som kommer fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ja du Spancox; vad det är som gör ditt liv så surt vet du bara själv men jag är ju hur som helst glad över att inte traska runt i dina skorwink

Ditt inlägg är bara ett personligt påhopp och inget annat mer än så och det är ju inte direkt att föra processen framåt. Det inser du inte själv och säkert lika bra är det.

Min berättelse har en poäng när det gäller den juridiska påföljden och min poäng att skriva den var enkom för att visa tråden att det inte alls är säkert att det alla tror är det som verkligen gäller. Detta gäller i allra högsta grad också olyckan med bojen likväl olyckan med färjan 1968. Den juridiska utgången av den senare är mycket intressant.

Du missade helt poängen med ditt påhopp och det är ingen förlust för mig; du kunde ju lärt dig något.

Kram på dig, Spancox heart och håll ut; döden kommer som en vän, bitterheten har du ju redan gjort till kompis...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ni två turturduvor flytta den här konversationen till mail eller nåt?

Och om ditt inlägg om en olycka för länge sedan nu är så relevant så förklara hur! Vad är det som gör den relevant och på vilket sätt, inklusive källor och referenser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huruvida du har sökt professionell hjälp för dina mentala åkommor tillför nog inte den här tråden någon större nytta så jag undviker att fråga det. 

Vilken process är det du pratar om, är det svammel i största allmänhet, som det ju brukar vara när du är skribenten, eller är det något särskilt du ser framför dig?

En eventuell juridisk påföljd från 1968 är, din vana trogen, naturligtvis helt irrelevant för den här olyckan. Om du nu inte är av den åsikten att det var en Östtysk mina som fick båten att skena rätt upp på land. Jag skulle dock inte bli superförvånad om det är vad du avser, dina tankevändningar är en smula barocka för att yttrycka sig milt.

Tack för alla dina kramar, men du vet - fyra tecken på ett forum gör liksom ingen större skillnad i verkligheten. Då går jag hellre hem och kramar min underbara fru - vilket jag skall göra i detta nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge honom inga idéer nu, tusan heller att jag vill ha mail från den där tokdåren - han lär stalka mig tills döddagar. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de kör i full far eller 75% av full far har ju ingen betydelse, Det som i så fall är hemskt är ju att en boj som skall vägleda de stora båtarna kan ha förorsakta en så allvarlig olycka och dessutom även tidigare och under lång tid förorsakat rätt så alvarliga olyckor.

Bojen är ju till för att stora fartyg skall gå på rätt sida om 10 meters grundet. Ett 10 metersgrund har ju ingen betydelse för vanliga fritidbåtar, nästan inte ens på öppna havet (jag skrev nästan).

Att man har kraftig utprickning in till hamnar som Stockholm, Göteborg och för all del Vänersborg och Trollhätte kanal kan ju va en sak. Men in till Örnsköldsvik, kan nog det stora tonaget va lätt räknade i dagens läge.

Det finns två såna bojar med 2,5 distansminuters mellanrum. Den inre för ett 7 metersgrund. Om bojarna får såna konsekvenser som de redan tidigare genom åren  fått och som misstänks även i det här fallet finns det ju skäl för att byta dem till lysprickar i plast.

post-945-1394237622,6095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar vara en väldigt snäll person Toaen som försöker förklara allting som teknikfel hos en boj som inte borde varit där, trots att den rimligen ligger utmärkt i navigatorn.

Återigen, det är en otroligt tragisk olycka och jag tror alla här på foumet skickar tankar till anhöriga.

Men att sätta sig själv och fyra passagare i ett fartmonster mitt i knallsvarta natten, efter ett bröllop. Och sen ränna in i en boj i full jävla fart så att det grova stålgodset i bojen fläks upp som en konservburk.

Därefter när båten borde ha stannat men inte gjorde det, pga att föraren uppenbarligen undlåtit sig (läs struntat i) att koppla död mans grepp, så att båten fortsätter en halv distansminut (!) som en jävla raket rakt upp på land vilket troligen var orsaken till att två stackars flickor kläms till döds.

Ledsen man kan komma med många förmildrande omständigheter. Men om den där föraren överlever borde han fan i mig åtalas för grov aktlöshet, grovt vållande till annans död och allmänt vårdslöst uppträdande.

Vem som helst kan köpa en snabb båt. Har du en massa pengar, t.ex. från en hockeykarriär kan du ringa in ordern och få båten levererad vid bryggan. 58 knop here we come!

(Nu kommer jag få tio anmälningar och tjugo hatinläggwink)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jag är ganska snäll, men tankemässigt sett håller jag helt med dig i det du skriver, men jag underlät att skriva det.

Å andra sidan - om anledningen till att olyckan blev så allvarlig är en stålboj som tidigare förorsakat en nästan lika allvarlig olycka och en rad incidenter under 20 år och som ur sjösäkerhetssynpunkt kunde bytas ut till en mind farlig annordning så bör det nog göras.

Jag har vid flera tillfällen framfört åsikten om ett generell hastighetsbegränsning om 12 knop inom Sveriges territorialvatten. Du kan inte ana hur arga vissa individer som inte trivs på sjön blev. Nästan lika arga som många kommer att bli på dig efter att du skrev som du skrev och på mig för att jag höll med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer nog med i suomi's tankegång också.  Något har gått väldigt fel här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...