Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
forgus31

Tre döda i motorbåtsolycka

Rekommendera Poster

Hur vet Du att båten är övermotoriserad? Har Du mer information än vad som står i den länkade artikeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ut som en Yamaha 350 hk som hängde på akterspegeln på den uppånedvända båten som sägs vara en Anytec av nåt slag. Är båten som det sägs kring sex meter så är den i värsta laget. 

Med tanke på den tragiska olyckan ångrar jag min kommentar om motorns styrka som kan vara helt fel.

Kanske vi på MG bör hålla igen med spekulationer tills allt är bekräftat vilket bör vara klart rätt snart. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas samtliga var nyktra,eller att samtliga hade över 0,2 så man slipper spekulationer här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vilket är de nu en del av statistiken för dödsolyckor vilket en del har sökt efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tragiskt som alla olyckor

Från SVD

Enligt polisen kolliderade fritidsbåten med en boj.

- Det finns tydliga skador på bojen och på båten som stämmer överens, säger Tommy Nygren, vakthavande befäl vid polisen i Västernorrland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På lördagsmorgonen hittades en öppen motorbåt i Söråker. Föraren hittades drunknad någon timma senare. Kan bara konstatera att statistiken blir mörk i år.

Jag kände honom rätt väl.

Tragiskt.

Det resulterade i att jag tömde klubbens Buster på regnvatten och provstartade motorn. Om jag ser ett tillbud ute på fjärden vill jag inte tuffa iväg med min segelbåt utan att Bustern är startklar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som 2013 blir riktigt mörk vad gäller statistiken.

Nollvisionen får vatten på sin kvarn. Jag tror saker kommer hända, myndigheter kommer att mota i grind. Kanske körkort, kanske flytvästtvång, eller annat.

Men tveksamt om det kommer att hjälpa, flera av de senare olyckorna verkar vara tragiska tillfälligheter.....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För nåt tjugotal? år sen gjorde mc-handlarna gemensam sak och importerade bara cyklar under 100hk. Troligen föll detta privata initiativ vid EU-inträdet.

Motorvägsfart på en båt som kan köras av vem som helst kanske inte är så bra för hälsan. En sak är den egna säkerheten. Dessvärre är även andras säkerhet i fara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tankarna går till de anhöriga. Fruktansvärt tragiskt.

Jag anser det var uppåt väggarna fel, att som vissa här redan börja spekulera ifall föraren var onykter eller ej. Visa lite respekt för de förolyckade och deras anhöriga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här bojen som dem inte såg, undra om den var släckt/trasig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De var nog fullt upptagna med att titta på alla fina marschaller längs strandlinjen där de puttrade fram i fem knop. ^^

Stålbojen är ju fullständigt demolerad, min gissning är att de spättat på i 40-45 knop i beckmörkret. Vilket gör dem till vettvillingar i mina ögon.

Men nej då, visst behövs ingen kompetens för att få köra båt i motorvägsfart, och man kör minst lika bra efter en vinare eller två.surprise Det brukar ju vissa personer här på forumet hävda med dårens envishet. Detta brukar ackompanjeras med någon bild på en olycklig seglare som haft otur i sina tankeprocesser.

Jag har ingen aning om föraren av båten hade någon formell behörighet, omdöme verkar den dock ha saknat helt och hållet. Högfartsnavigering är svårt. Högfartsnavigering i mörker är ännu mycket svårare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del tycker jag det börjar klarna beträffande orsaker till olyckan.

Genom sig själv kan man ana andras sätt att styra båt. Var går jag mest på grund, jo i hemmavattnen där jag gått tusentals ggr. Sjökort, plotter, radar, skarp utkik, koncentration osv har jag ingen större nytta av då jag går precis som jag alltid gör och det har alltid gått bra, eller ja, nästan och de grunden går jag aldrig på igen.

Nu var det en sån kväll med ljus överallt, en företeelse efter norrlandskusten att tända upp allt man kan i stugan helgen före skolstarten. Kallas stugsista eller lyskväll.

Har alltid haft svårt att gå in i en hamn i tätort på natten när alla stadsljus får ljusbojar och fyrar att försvinna. Gå in i t.ex Skagen på natten. Nästan omöjligt att se var inloppet ligger om inte GPS:en används. 

Jag gissar att båtföraren är väl känd i området och koncentrationen inte på högsta nivå. Plotter, radar eller annat är överflödigt när man kör i hemmavattnen där man gått hundratals gånger och även lite halvdålig sikt gör inget när man ändå vet var man är utan att kolla så mycket. I stort sett räcker det med en ungefärlig kurs till nästa udde. 

Alla uppfattade nog ingen fara med färden och båten gick kanske i marschfart för bästa bränsleekonomi som vanligt. 

Största anledningen till olyckan tror jag var alla ljusen där ljusbojens blink försvann i bakgrundsljusen. Tror inte att bojen var under observation för navigeringen då det inte finns några grund vid platsen. 

Att träffa bojen får nog betraktas som otur. Ungefär som när en badande, timmerstock, drivande eka, fiskande båt, badflotte osv körs på. Man väntade sig inget i vattnet just där.

Detta är vad jag har i huvudet då jag rekommenderar att aldrig gå i hamn på natten och gör man det ska det inte gå i marschfart utan med skarp utkik så att en nattbadande får dödsdomen bara för att man snabbt vill in i hamn, trött som man är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas verkligen inte någon alkohol varit inblandad (vilket inget tyder på), för familjernas sorgearbete kommer vara oerhört tungt ändå, utan att någon beskylls för det ena än det andra.

Vila i frid båtkamrater.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstör nu inte tråden med en massa spekulationer och tyckanden. Olyckan är riktigt tragisk oavsett anledning. Skänk en tanke till de omkomna och anhöriga istället.

//Admin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan tydligen inte låta bli trotts att man påpekat hur dåligt sätt det är att spekulera i sådant när flera inblandade i olyckan omkommit och anhöriga som mår skit nu.

Tids nog får vi förhoppningsvis reda på orsaken och den kanske kan hjälpa till så att inga andra ska råka illa ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev det jag skrev för att det var andra som gjorde den kopplingen. Det finns idag inget som tyder på att någon var påverkad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Människor har dött i en båtolycka, polisen som utrederer olyckan har inte kommit ut med några fakta om orsaken till den väldigt tragiska olyckan, så hur i hela helvete kan du vara så oehört jävla korkad att du skriver som du gör Soumi Batti?!?! Lågvatten är fan bara förnamnet, tror aldrig jag läst något mer vedervärdigt än det du skrivit!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men snälla lägg ner alla spekulationer och internt skitsnack! Man behöver inte vara full eller vårdslös för att råka ut för en olycka. Som på alla andra forum haglar det av tvärsäkerhet ock åsikter.

Jag har tänkt mycket på deras vänner och familjer idag. Jag färdas själv i området på sommaren och känner många som gör det. Det skulle lika gärna vara någon som är mig själv nära. Den tanken har gnagt under dagen och jag hoppas familjer och vänner får en så bra förklaring som möjligt så de om möjligt kan förstå vad som hänt. Vi andra kan nöja oss med att konstatera att en tragisk olycka har skett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre tyder en del på att det var ''alkohol inblandat''

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6191801-polisens-vittnesuppgifter-alkohol-var-inblandat-

Snacket bland de som var ute på krogen i Ö-vik den kvällen säger samma sak. Det var väl kända människor som många kände igen under kvällen. Dock vet ju ingen vem som körde båten ochom hen var påverkad.

Ägaren till båten var mycket van vid båten och väl bekant med farvattnen.

Klart är i alla fall att de har kolliderat men sjömärket. Delar från bojen har hittats i skadan på båten. Sjömärket är utmärkt i sjökortet och ligger på rätt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamar.

Det är äckligt att läsa vad ni skriver.

Låt polisen gör sitt jobb så kan vi diskutera det senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte det som görs på forum?

Folk dör hela tiden, det är tragiskt.

Men ska man inte kunna prata om det.

Jag tror inte många anhöriga försöker att finna varken tröst eller svar på detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spekuleras på andra forum att polisen inte kommer göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är väl detta man gör på forum? Diskuterar orsaker till händelser och olyckor och om det går att undvika. Om det är något man själv behöver tänka på när man är ute och kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...